• ۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5878 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

نخستين ديدار پزشكيان - پوتين در عشق‌آباد انجام شد

توافقنامه جامع همكاري‌هاي بلندمدت ايران و روسيه آماده امضا است

در ديدار پزشكيان با پوتين درباره نقش روسيه در تحولات منطقه و لزوم واكنش جدي‌تر به جنايات اسراييل در غزه و لبنان صحبت شد رييس‌جمهور ازبكستان: ما مي‌خواهيم در زمينه علمي، فرهنگي، آموزشي و صنعتي از ايران كمك بگيريم

گروه سياسي | ديدار با رهبران كشورهاي همسايه در آسياي مركزي و زمينه‌سازي براي ارتقاي سطح همكاري‌هاي اقتصادي در حوزه‌هايي چون گاز، راه و برق بخشي از مهم‌ترين دستاوردهايي است كه در جريان سفر مسعود پزشكيان به تركمنستان ثبت شده است. ضمن اينكه مسعود پزشكيان، رييس‌جمهور ايران و ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه روز جمعه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳ براي نخستين ‌بار با يكديگر ديدار كردند. اين ديدار در حاشيه همايش بين‌المللي «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها - مبناي صلح و توسعه» در عشق‌آباد پايتخت تركمنستان انجام شد. پوتين، رييس‌جمهور روسيه در اين ديدار ضمن دعوت از همتاي ايراني خود براي سفري رسمي به مسكو گفت: «در اجلاس (سران گروه) بريكس در كازان منتظر شما هستم؛ جايي كه ما همچنين يك نشست دوجانبه را برنامه‌ريزي كرده‌ايم.»

بلافاصله پس از اين ديدار، سخنگوي كرملين با اشاره به دعوت رسمي ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه از مسعود پزشكيان براي سفر به مسكو گفت: «درباره تاريخ اين سفر رسمي از طريق مجاري ديپلماتيك توافق خواهد شد.» سفير ايران در روسيه نيز در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا توافقنامه جامع همكاري‌هاي بلندمدت دو كشور در سفر آتي دكتر پزشكيان به كازان روسيه و در حاشيه اجلاس بريكس امضا خواهد شد، گفت: «اين توافقنامه آماده امضا است كه طبق نظر روساي جمهور دو كشور، زمان و مكان آن تعيين خواهد شد.» پزشكيان نيز در ديدار با پوتين با ابراز اميدواري نسبت به تسريع در امضاي سند راهبردي مشاركت ايران و روسيه، بر توسعه همكاري‌هاي في‌مابين تاكيد كرد و اظهار داشت: «اميدوارم در جريان حضور در اجلاس بريكس در روسيه، اين توافقنامه را نهايي كنيم.»

پزشكيان در بيان جزييات ديدار با پوتين اعلام كرد: «گفت‌وگوي يك ‌ساعته با رييس‌جمهور روسيه به بررسي توافقات موجود و تسريع در اجراي پروژه‌هاي مرتبط با انرژي، قطار، آب‌شيرين‌كن‌ها و پتروشيمي اختصاص داشت. همچنين درباره نقش روسيه در تحولات منطقه و لزوم واكنش جدي‌تر به جنايات اسراييل در غزه و لبنان صحبت شد. توافق شد كه كشورهاي همسايه كارگروه‌هاي خود را با مسوولان ايراني تشكيل بدهند تا ارتباطات منطقه‌اي افزايش يابد. اين توسعه همكاري‌ها مي‌تواند فشار تحريم‌ها را كاهش بدهد، به ويژه با توجه به همسايگي ايران با ۱۵ تا ۱۶ كشور.»

روابط راهبردي ايران و روسيه

پزشكيان و پوتين اما در تركمنستان روابط دو كشور ايران و روسيه را راهبردي و تنگاتنگ عنوان كرده و توسعه همكاري‌ها را اولويت دو كشور برشمردند. رييس‌جمهور ديروز و پس از پايان سفر دو روزه‌اش به تركمنستان با بيان اينكه در سفر به تركمنستان با روساي جمهور روسيه، تركمنستان و ازبكستان گفت‌وگوهاي مفصلي داشتيم، گفت: در اين مذاكرات درباره گاز، راه، برق و بازارچه‌هاي مرزي تفاهماتي حاصل شد و قرار است در كارگروه مشترك اقتصادي كه طي يك ماه آينده در تهران برگزار مي‌شود، اين تفاهمات نهايي و امضا شود.

مسعود پزشكيان رييس‌جمهور در بدو ورود به تهران در سخناني در پاويون فرودگاه گفت: توافقات مهم در زمينه گاز، راه و برق با كشورهاي همسايه در حال نهايي شدن است. وي با تاكيد بر اينكه اين سفر از نظر فرهنگي و اقتصادي اهميت ويژه‌اي داشت و با حضور روساي جمهور كشورهاي مختلف، گفت‌وگوهاي مهمي صورت گرفت، اظهار داشت: با روسای جمهور كشورهاي حاضر، ازجمله روسيه، تركمنستان و ازبكستان گفت‌وگوهاي مفصلي داشتيم. در اين مذاكرات درباره گاز، راه، برق و بازارچه‌هاي مرزي تفاهماتي حاصل شد و قرار است در كارگروه مشترك اقتصادي كه طي يك ماه آينده در تهران برگزار مي‌شود، اين تفاهمات نهايي و امضا شود. وي ادامه داد: گفت‌وگوي يك‌ ساعته با رييس‌جمهور روسيه نيز به بررسي توافقات موجود و تسريع در اجراي پروژه‌هاي مرتبط با انرژي، قطار، آب‌شيرين‌كن‌ها و پتروشيمي اختصاص داشت. همچنين درباره نقش روسيه در تحولات منطقه و لزوم واكنش جدي‌تر به جنايات اسراييل در غزه و لبنان صحبت شد.

 

ديدار پزشكيان با پوتين

مسعود پزشكيان، رييس‌جمهور در ديدار ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري فدراسيون روسيه ضمن تاكيد بر توسعه همكاري‌هاي مشترك بين دو كشور گفت: ارتباط ‌ما با روسيه صميمانه و ‌راهبردي است. رييس‌جمهوري اسلامي ايران در حاشيه حضور در همايش بين‌المللي «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها - مبناي صلح و توسعه» كه به مناسبت سيصدمين سالگرد «مختومقلي فراغي» در تركمنستان برگزار شد، با رييس‌جمهور روسيه ديدار و گفت‌وگو كرد. رييس‌جمهور با ابراز خرسندي از فرصت ديدار با همتاي روسی خود گفت: از نظر اقتصادي و فرهنگي ارتباطات ما روز به روز تقويت شده و قوي‌تر مي‌شود. روند رو به رشد همكاري‌هاي ايران و روسيه با توجه به اراده رهبران عالي دو كشور به ضرورت تقويت اين ارتباطات بايد تسريع شود. پزشكيان با بيان اينكه ايران و روسيه ظرفيت‌هاي متقابل و مكمل خوبي دارند و مي‌توانند به يكديگر كمك كنند، افزود: مواضع ما در جهان خيلي نزديك‌تر از ديگران به يكديگر است. رييس‌جمهور با ابراز اميدواري نسبت به تسريع در امضاي سند راهبردي مشاركت ايران و روسيه، بر توسعه همكاري‌هاي في‌مابين تاكيد كرد و اظهار داشت: اميدوارم در جريان حضور در اجلاس بريكس در روسيه، اين معاهده را نهايي كنيم. پزشكيان با اشاره به وضعيت بحراني منطقه تصريح كرد: رژيم صهيونيستي هيچ‌ چارچوب حقوقي و انساني بين‌المللي را رعايت نمي‌كند و شرايط در منطقه بحراني است؛ ‌كشورهاي اروپايي و امريكا نمي‌خواهند ارتباطات كشورهاي منطقه در بستر آرامي ادامه يابد. رييس‌جمهور روسيه نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از اين گفت‌وگو اظهار داشت: همكاري‌هاي دو ‌كشور براي ما اولويت بالايي دارد و توسعه روابط و افزايش حجم تجارت ميان دو طرف خيلي خوب در حال انجام است. ولاديمير پوتين ضمن دعوت از رييس‌جمهوري اسلامي ايران براي شركت در اجلاس بريكس و برگزاري نشست مشترك دوجانبه گفت: ما به ‌طور مشترك در سطح بين‌المللي همكاري مي‌كنيم و ارزيابي‌ها و رويكردهاي جهاني ما يكسان است.

 

دعوت پزشكيان از رييس‌جمهور ازبكستان براي سفر به تهران

رييس‌جمهور ضمن دعوت از رييس‌جمهور ازبكستان براي سفر به تهران گفت: ظرفيت‌هاي ايران در حوزه‌هاي علمي و صنعتي مي‌تواند محور اصلي توسعه همكاري‌هاي مشترك باشد. مسعود پزشكيان بعدازظهر جمعه در سفر به تركمنستان و در حاشيه حضور در همايش بين‌المللي «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها - مبناي صلح و توسعه» به مناسبت سيصدمين سالگرد «مختومقلي فراغي» ضمن ديدار و گفت‌وگو با شوكت ميرضيايف، رييس‌جمهور ازبكستان بر ضرورت برگزاري نشست كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور تاكيد كرد. رييس‌جمهور با اشاره به آمادگي ايران براي توسعه همه‌جانبه همكاري‌ها با ازبكستان خاطرنشان كرد: ما مي‌توانيم در زمينه‌هاي علمي، صنعتي و فرهنگي همكاري‌هاي خود را توسعه بدهيم. پزشكيان ضمن دعوت از رييس‌جمهور ازبكستان براي سفر به تهران گفت: ظرفيت‌هاي ايران در حوزه‌هاي علمي و صنعتي مي‌تواند محور اصلي توسعه همكاري‌هاي مشترك باشد. «شوكت ميرضيايف» رييس‌جمهور ازبكستان نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از ديدار با پزشكيان و ‌دعوت از وي براي سفر به ازبكستان گفت: تشكيل كميسيون مشترك بين دو ‌كشور در اسرع وقت مي‌تواند به توسعه همكاري‌ها كمك كند. وي با اشاره به جايگاه برجسته ايران در بخش‌هاي علمي و صنعتي گفت: ما مي‌خواهيم در زمينه علمي، فرهنگي، آموزشي و صنعتي از ايران كمك بگيريم.

امروز در جهان نياز به صلح و برادري داريم

رييس‌جمهور با بيان اينكه امروز در جهان نياز به صلح و برادري داريم، تصريح كرد: ما بايد در منطقه با محبت و برادري زندگي كنيم و ارتباطات في‌مابين را توسعه بدهيم. به گزارش پاد، مسعود پزشكيان ظهر ديروز در ادامه برنامه‌هاي سفر به تركمنستان، در ديدار با سردار بردي محمداف، رييس‌جمهور اين كشور با اشاره به سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران و نيز تاكيد مقام معظم رهبري مبني بر توسعه ارتباطات با همسايگان و از جمله تركمنستان گفت: ما همسايه بوده و مرز مشترك طولاني داريم و علاوه بر همسايگي، خويشاوند نيز هستيم. وي با تاكيد بر اينكه امروز در دنيا نياز به صلح و برادري داريم، تصريح كرد: ما بايد در منطقه با محبت و برادري زندگي كنيم و ارتباطات في‌مابين را توسعه بدهيم. پزشكيان با اشاره به برگزاري آيين بزرگداشت سيصدمين سالگرد «مختومقلي فراغي» در سطح بين‌المللي خاطرنشان كرد: امروز شاهد برگزاري بسيار خوب اين همايش بوديم و پيام آن براي منطقه و جهان بسيار ارزشمند و پرمحتوا بود. سردار بردي محمداف، رييس‌جمهور تركمنستان نيز در اين ديدار ضمن خوشامدگويي و تقدير از حضور دكتر پزشكيان در آيين گراميداشت سيصدمين سالگرد «مختومقلي فراغي» گفت: از جنابعالي تشكر مي‌كنيم كه دعوت ما را پذيرفته و در همايش شركت كرديد. وي سخنراني رييس‌جمهور كشورمان در اين مراسم را ارزشمند توصيف و تصريح كرد: امروز سخنراني بسيار پرمحتوايي ارايه كرديد. در ادامه اين ديدار طرفين بر ضرورت توسعه همكاري‌هاي فرهنگي، اقتصادي و سياسي تاكيد كردند. مسعود پزشكيان همچنين در ادامه برنامه‌هاي سفر به تركمنستان در ديدار با «قربانقلي بردي محمداف» رهبر ملي و رييس مصلحت خلق تركمنستان نيز ديدار كرد و در اين ديدار با اشاره به اشتراكات فرهنگي بين دو كشور بر ضرورت توسعه تعاملات فرهنگي، سياسي و اقتصادي في‌مابين تاكيد كرد. پزشكيان با اشاره به ديدار خود با رهبر معظم انقلاب اسلامي پيش از اين سفر و ابلاغ سلام ايشان به رهبر ملي تركمنستان خاطرنشان كرد: رهبر انقلاب اسلامي ايران عميقا فرهنگ‌شناس و فرهنگ‌دوست هستند و شناخت كاملي از «مختومقلي فراغي» شاعر شهير تركمن دارند و معتقدند كه دو ملت ايران و تركمنستان علاوه بر همسايگي، خويشاوند يكديگر نيز هستند. رييس‌جمهور برگزاري سيصدمين سالگرد «مختومقلي فراغي» را اقدامي در امتداد وحدت‌آفريني در سطح بين‌المللي دانست و گفت: پيام امروز اين سمينار و اشعار اين شاعر بزرگ مبني بر وحدت، انسجام و برادري، نشان از روح بلند ايشان دارد.

رهبر ملي و رييس مصلحت خلق تركمنستان نيز در اين ديدار ضمن تقدير از حضور پزشكيان در مراسم سيصدمين سالگرد «مختومقلي فراغي» گفت: از اين فرصت استفاده مي‌كنم و از جنابعالي درخواست مي‌كنم كه سلام‌ گرم و آرزوهاي نيك بنده را به رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران برسانيد.

رييس مصلحت خلق تركمنستان با اشاره به سفر اخير خود به ايران گفت: ما درصدد تعميق روابط با همسايگان هستيم و كميسيون همكاري‌هاي مشترك در اين مدت عملكرد خوبي داشته است. اميدوارم در بحث اقتصادي نيز شاهد توسعه همكاري‌هاي في‌مابين باشيم.


گزارش  عراقچي  از  سفر  رييس‌جمهور  به  تركمنستان

سيدعباس عراقچي، وزير امور خارجه ديروز در شبكه اجتماعي اينستاگرام گزارشي از سفر خود به همراه رييس‌جمهور به كشور تركمنستان ارايه كرد.  وي نوشت: امروز به مناسبت سيصدمين سالگرد تولد شاعر ايراني‌ تركمن، جناب مختومقلي فراغي، در معيت دكتر پزشكيان، رييس‌جمهور كشورمان در همايش بين‌المللي «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبناي صلح و توسعه» در كشور تركمنستان شركت كردم. طبق معمول فرصتي فراهم شد تا با ديگر مقامات عالي خارجي به گفت‌وگو و رايزني بپردازم.  عراقچي افزود: در اين ديدارها آخرين وضعيت مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه، به ‌ويژه جنايات جنگي رژيم ‌صهيونيستي در تجاوز به لبنان و نسل‌كشي در غزه، مورد ارزيابي و تبادل‌نظر قرار گرفت.  وي در پايان خاطرنشان كرد: جالب است كه امروز بيستم مهر ماه به نام شاعر پرآوازه و بزرگ ايراني، خواجه شمس‌الدين محمد شيرازي متخلص به «حافظ» مزين شده است.


گفت‌وگوي يك‌ساعته با رييس‌جمهور روسيه به بررسي توافقات موجود و تسريع در اجراي پروژه‌هاي مرتبط با انرژي، قطار، آب‌شيرين‌كن‌ها و پتروشيمي اختصاص داشت. درباره نقش روسيه در تحولات منطقه و لزوم واكنش جدي‌تر به جنايات اسراييل در غزه و لبنان صحبت شد. توافق شد كه كشورهاي همسايه كارگروه‌هاي خود را با مسوولان ايراني تشكيل بدهند تا ارتباطات منطقه‌اي افزايش يابد.  اين توسعه همكاري‌ها مي‌تواند فشار تحريم‌ها را كاهش دهد، به ويژه با توجه به همسايگي ايران با ۱۵ تا ۱۶ كشور.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون