• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۲ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5879 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۲ مهر

مروري بر ۱۷ اسم كه نيم‌قرن سكاندار سينما بودند

رائد فريدزاده رييس سازمان سينمايي شد

سرانجام پس از گمانه‌زني‌هاي متعدد و مدت‌ها انتظار براي تعيين وضعيت سينما در دولت جديد، رائد فريدزاده با سابقه معاونت بين‌الملل بنياد سينمايي فارابي، رييس جديد سازمان سينمايي شد.
همچنين رائد فريدزاده در شرايطي بر مسند رياست سازمان سينمايي مي‌نشيند كه وزارت فرهنگ، پيشينه او را به عنوان دبير شوراي عالي بين‌الملل سازمان امور سينمايي و معاون بين‌الملل بنياد سينمايي فارابي، عضويت در كارگروه تخصصي سينماي فرهنگستان هنر، شوراي فرهنگي كميته ملي المپيك، شوراي سياست‌گذاري جشنواره جهاني فيلم، كارگروه تخصصي اقتصاد و فرهنگ اتاق بازرگاني، شوراي پژوهشي  و شوراي نشر دانشگاه شهيد بهشتي، همكاري با جشنواره بين‌المللي فيلم فجر و جشنواره بين‌المللي كودك و نوجوان به عنوان مدير بين‌الملل و نيز داور  جشنواره‌هاي بين‌المللي «زردآلوي طلايي» ارمنستان، «زيرو پلاس»، «پرسكوف» روسيه، «لبخند» هند و سينما حقيقت با سابقه ارايه، تأليف و انتشار آثار مختلفي در قالب كتاب و مقاله به زبان فارسي، انگليسي و آلماني درباره فلسفه، ادبيات، هنر و سينما داخل و خارج از ايران معرفي كرده است.
حالا محمد خزاعي پس از سه سال از مديريت سازمان سينمايي -  مهم‌ترين و پرحاشيه‌ترين بخش‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي – كنار  رفت تا يكي از مديران زيرمجموعه خودش جانشينش شود. او در حالي از سازمان سينمايي خداحافظي كرد كه از ابتداي سال و هنگامي كه هنوز دولت سيزدهم بر سر كار بود، شايعاتي مبني بر بركناري او شنيده مي‌شد ولي وزير ارشاد وقت (محمدمهدي اسماعيلي) تاكيد كرد كه او تا پايان دولت سيزدهم حضور خواهد داشت.  ايسنا نوشت: به بهانه انتخاب فريدزاده به عنوان سكاندار جديد سينما، اسامي۱۶ مديري  كه در بيش از ۴۰ سال گذشته رياست سازمان سينما را برعهده داشتند، مرور مي‌شوند.  حسين ترابي، مستندساز و كارگردان سينما كه در اوايل انقلاب فيلم «تو آزادي» را با موضوع انقلاب اسلامي ساخته بود، پس از انقلاب به عنوان اولين سرپرست مركز امور سينمايي كشور زمام سينما را در دست گرفت و تا سال ۵۸ و دوران وزارت حسن حبيبي در وزارت علوم عهده‌دار اين مسووليت بود.
پس از او محمدعلي نجفي از فروردين‌ سال ۱۳۵۸ تا مردادماه ۱۳۵۹ به عنوان سرپرست مركز امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انتخاب شد. اين كارگردان  سينما به عنوان رييس اداره نظارت بر نمايش فيلم در شوراي انقلاب حكم گرفت و بنا بر گفته خودش فروردين سال ۵۸ امام خميني(ره) و مهندس بازرگان در قم او را وادار به پذيرش اين مسووليت كردند و تا مرداد ۵۹ عهده‌دار اين سمت بود.
بعد از اين دوره، مهدي كلهر از سال ۵۹ تا ۶۲ در مسند معاونت سينمايي حاضر بود.
در سال ۱۳۶۲ كمال حاج سيدجوادي كه مسووليت معاونت هنري را بر عهده داشت طي چند ماه سرپرستي معاونت سينمايي را نيز عهده‌دار شد.
فخرالدين انوار با يك دهه معاونت، بيشترين حضور را در رأس سينماي كشور داشته و از سال ۶۲ تا ۷۲ معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دوره‌هاي مديريت خاتمي و لاريجاني در وزارت فرهنگ بوده است.
مهدي فريدزاده هم از سال ۷۲ تا ۷۴ معاون سينمايي مصطفي ميرسليم (وزير وقت) بود.
در دو سال پاياني وزارت ميرسليم عزت‌الله ضرغامي در سال‌هاي ۷۴ تا ۷۶ در معاونت سينمايي حضور داشت.
زنده‌ياد سيف‌الله داد نيز در دولت اصلاحات معاون سينمايي عطاءالله مهاجراني شد و اين كارگردان كه فيلم انتخاباتي محمد خاتمي را نيز ساخته بود از سال ۷۶ تا ۸۰ سينماي ايران را مديريت كرد.
محمدحسن پزشك كه در دوره‌اي مديرعامل بنياد سينمايي فارابي و نيز مديرعامل موزه سينما بود، در سال‌هاي ۸۰ و ۸۱ در كنار احمد مسجدجامعي سكاندار سينماي ايران شد كه به صورت غيرمنتظره در آستانه برپايي جشنواره فيلم فجر در حالي كه كاتالوگ جشنواره نيز با پيام او چاپ شده بود به دليل بيماري، جاي خود را به معاون بعدي داد.
محمد مهدي حيدريان - مدير وقت سيمافيلم- از سال ۸۱ تا ۸۴ معاون سينمايي وزارت احمد مسجدجامعي بود.
با آغاز به كار دولت محمود احمدي‌نژاد محمدرضا جعفري‌جلوه - مدير وقت شبكه يك سيما - معاون سينمايي محمدحسين صفارهرندي (وزير فرهنگ و ارشاد دولت نهم) شد و از سال ۸۴ تا ۸۸ اين مسووليت را برعهده داشت.
جواد شمقدري در دولت دهم به عنوان معاون سينمايي كه در اين دوره، معاونت به سازمان سينمايي تبديل شد، حكم گرفت. اين كارگردان كه فيلم انتخاباتي محمود احمدي‌نژاد را طي دو دوره ساخته بود به عنوان مشاور هنري رييس‌جمهور فعاليت داشت و از سال ۸۸ در كنار سيدمحمد حسيني - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي- بر مسند سينماي ايران حضور پيدا كرد و تا نيمه اول سال ۹۲ اين مسووليت را برعهده داشت.
با روي كار آمدن دولت حسن روحاني، حجت‌الله ايوبي از سال ۱۳۹۲ رياست سازمان سينمايي را برعهده گرفت و مديريت او تا ۱۶ اسفندماه سال ۱۳۹۵ ادامه داشت.
بعد از او محمدمهدي حيدريان بار ديگر براي رياست بر سينما حكم گرفت و تا آبان سال ۱۳۹۷ سكاندار سينما باقي ماند .
حسين انتظامي كه اين روزها معاون توسعه مديريت و منابع سيدعباس صالحي (وزير فرهنگ دولت چهاردهم) است، از ۲۶ آبان سال ۱۳۹۷ حكم سرپرستي و ارديبهشت سال بعد حكم رياست سازمان سينمايي را دريافت كرد.
پس از او از هفتم مهرماه سال ۱۴۰۰ با تغيير دولت، محمد خزاعي؛ جانشين انتظامي شد و امروز پس از سه سال، رائد فريدزاده به ساختمان سازمان سينمايي در ميدان بهارستان رفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون