• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۲ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5879 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۲ مهر

لحظه‌اي كه هم قهرمان‌ زاده مي‌شود هم نفرين

تاريخي‌ترين ضربات پنالتي فوتبال

گروه   ورزش

 

ضربات پنالتي مورد علاقه تماشاچياني است كه طرفدار هيچ طرفي از بازي نيستند ولي هواداران از آن مي‌ترسند چون احتمال باخت تيم خودشان را مي‌دهند. با اين حال ضربات پنالتي يكي از نمايش‌هاي عالي فوتبال است. بسياري از بازي‌هاي بزرگ در سطح باشگاهي و در صحنه بين‌المللي بر اساس ضربات پنالتي تكليف‌شان مشخص شده است. به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از فورفورتو، در اينجا، ما برخي از فراموش نشدني‌ترين ضربات پنالتي را از زمان معرفي ضربات پنالتي به عنوان راه تعيين برنده در سال 1970 انتخاب كرده‌ايم.

اسپانيول - باير لوركوزن، فينال جام يوفا 1988

فينال جام يوفا قبلا يك بازي رفت و برگشت بود و در سال 1988، اسپانيول 3-0 بازي را برد. در سفر به آلمان براي بازي برگشت، تنها كاري كه تيم اسپانيايي بايد انجام مي‌داد اين بود كه با اختلاف بيش از دو گل شكست نخورد. با اين حال اسپانيول در 24 دقيقه نيمه دوم سه گل دريافت كرد و بازي در نهايت به ضربات پنالتي كشيده شد. در ضربات پنالتي، آنها دو ضربه نخست با نتيجه دو بر صفر پيش افتادند اما سه ضربه بعدي به شكل عجيبي براي آنها بد پيش رفت و 3-2 شكست خوردند.

ايتاليا - فرانسه، فينال جام جهاني 2006

پيروزي ايتاليا بر فرانسه در ضربات پنالتي دراماتيك‌ترين لحظه فينال جام جهاني 2006 نبود، اما به دليل تعيين قهرمان بسيار مهم بود. ضربه سر زين‌الدين زيدان به ماركو ماتراتزي كه پايان دوران حرفه‌اي زيدان را رقم زد، فرانسوي‌ها را بدون بهترين پنالتي‌زن خود كه كشورش را در اوايل بازي از روي نقطه اول پيش انداخته بود، باقي گذاشت و خروس‌ها بدون او موفق شدند سه ضربه از چهار ضربه نخست را به گل تبديل كنند. در همين حال، آتزوري، پنج گل از پنج ضربه را كه براي اولين‌بار در 24 سال گذشته تاريخ خودشان رقم مي‌خورد را به گل تبديل كردند. ماتراتزي يكي از اين پنالتي‌ها را گل كرد.

كلمبيا - انگليس

مرحله يك هشتم نهايي جام جهاني 2018

از آنجايي كه بازي يك هشتم نهايي جام جهاني 2018 انگليس با كلمبيا به ضربات پنالتي كشيده شد، همه مي‌توانستند صداي ناله‌هاي وحشت انگليسي‌ها را بشنوند كه سراسر كشور را فراگرفته بود. ركورد باخت سه‌شيرها در ضربات پنالتي فاجعه بود شش باخت در هفت مسابقه. وقتي كه جردن هندرسون در ضربات پنالتي حريف را 3-2 جلو انداخت، غيرممكن بود چيزي جز شكست قريب‌الوقوع احساس شود. اما ناكامي‌هاي متئوس اوريبه (ضربه‌اش به تيرك دروازه خورد) و كارلوس باكا (كه توسط جردن پيكفورد سيو شد) مردان گرت ساوت‌گيت را برنده بازي كرد و اريك دير كه ضربه‌اش را به تير زد، نجات داد.

زامبيا مقابل ساحل عاج

فينال جام ملت‌هاي آفريقا 2012

جام ملت‌هاي آفريقا 2012 براي زامبيا پاياني افسانه‌اي داشت. زامبيا در ليبرويل، پايتخت گابن، جايي كه بيشتر اعضاي تيم‌شان 19 سال قبل در يك سانحه هوايي به طرز غم‌انگيزي جان باختند، به پيروزي رسيدند. آنها پس از ضربات حماسي پنالتي در برابر ساحل عاج براي اولين‌بار قهرمان قاره‌ شدند. در آن رقابت هر دو طرف هفت پنالتي اول خود را گل كردند، قبل از اينكه هر دو پنالتي هشتم خود را از دست بدهند. استوپيلا سونزو با گلزني در ضربه شماره 9، زامبيا را به مسير خود بازگرداند و جروينيو را تحت فشار قرار داد. او پنالتي خود را بيرون زد و كار تمام شد.

آرژانتين - فرانسه، فينال جام جهاني 2022

فينال جام جهاني 2022 بدون شك بهترين بازي تمام فينال‌ها بود، زيرا آرژانتين و فرانسه در قطر يك فيلم هيجان‌انگيز را به نمايش گذاشتند. كيليان امباپه پس از جف هرست در سال 1966 اولين هت تريك فينال جام جهاني را به نام خود ثبت كرد، اما بيهوده بود... .

امباپه دو بار از روي نقطه پنالتي در خود بازي گلزني كرده بود و اولين ضربه تيمش در ضربات آخر بازي را هم به ثمر رساند، اما پس از اينكه ليونل مسي همين كار را انجام داد، كينگزلي كومان و شوامني شكست خوردند و امي مارتينز دروازه‌بان آرژانتيني در مركز بازي قرار گرفت. مارتينز با به كارگيري تكنيك‌هاي تضعيف روحيه بازيكنان حريف را تحت فشار قرار داد. مارتينز آرژانتين در نهايت 4-2 پيروز شد.

ويارئال - منچستريونايتد، فينال ليگ اروپا 2021

در يكي از حماسي‌ترين و پرتنش‌ترين ضربات پنالتي دوران مدرن، ويارئال در نهايت مقابل منچستريونايتد در گدانسك لهستان به برتري دست يافت و اولين قهرماني خود در ليگ اروپا را به دست آورد. همه 11 بازيكن ويارئال موفق شدند ضربات خود را گل كنند، همان‌طور كه 10 بازيكن اول منچستريونايتد موفق شدند. بدان معني بود كه داويد دخيا بايد با گل كردن توپ فينال را زنده نگه دارد. اما اين براي دروازه‌بان بسيار بد يونايتد، او فقط توانست يك ضربه آرام بزند كه به راحتي توسط همتاي خود جرونيمو رولي مهار شد. اين نزديك‌ترين موقعي بود كه شياطين سرخ تحت هدايت اوله گونار سولسشر به يك جام نقره‌اي نزديك شدند.

چلسي - منچسترسيتي، فينال جام ليگ 2019

شكست چلسي در ضربات پنالتي ليگ كاپ 2019 مقابل منچسترسيتي براي يك بازيكن بسيار ناخوشايند بود: كپا آريزابالاگا. دروازه‌بان آبي‌ها با سرمربي مائوريتزيو ساري براي تعويض مخالفت كرد و از جابه‌جايي با ويلي كابالرو، متخصص گرفتن پنالتي امتناع كرد. او اصرار داشت كه خودش بهترين مرد براي اين كار است. كپا يك ضربه پنالتي را مهار كرد، از لروي سانه اما اين كافي نبود، زيرا سيتي چهار گل ديگر خود را به ثمر رساند و چلسي دو ضربه را از دست داد. از جمله توسط جورجينيو كه كمتر پيش آمده بود پنالتي از دست بدهد. ضربه ضعيف او به راحتي توسط ادرسون دفع شد.

ليورپول - ميلان، فينال ليگ قهرمانان اروپا 2005

«معجزه استانبول» مطمئنا بهترين فينال ليگ قهرمانان اروپا در تمام دوران بود، با ليورپول كه شگفت‌انگيزترين كامبك را پشت سر گذاشت تا پس از شكست 3-0 در نيمه دوم، ميلان را شكست دهد. يرژي دودك، دروازه‌بان قرمزها، پس از يك مهار باورنكردني مقابل آندري شوچنكو در نيمه دوم وقت‌هاي اضافه درخشش بيشتري را در ضربات پنالتي بازي انجام داد. لهستاني با تكرار «پاهاي اسپاگتي» معروف بروس گروبلر، حواس سرجينيو را پرت كرد تا ضربه اول ميلان از بالاي دروازه به بيرون برود. قبل از اينكه او ضربات آندره آ پيرلو و شوچنكو را مهار كند. با گل‌هاي ديدي هامان (با انگشت پاي شكسته!)، جبريل سيسه و ولاديمير اسميچر پيروزي 3-2 ليورپول به ثبت رسيد و آنها پنجمين تاج اروپايي خود را روي سر گذاشتند.

ليورپول - رم، فينال جام ملت‌هاي اروپا 1984

چهارمين قهرماني ليورپول در جام ملت‌هاي اروپا به لطف نبوغ تاثير برانگيز بروس گرابلر به دست آمد. دو تيم بعد از تساوي يك بر يك در وقت‌هاي قانوني و اضافي راهي ضربات پنالتي شدند. رم ميزبان در المپيكو ابتدا در ضربات پنالتي يك بر صفر پيش افتاد، اما در ضربه دوم با خراب كردن پنالتي رمي‌ها توسط كونتي دو تيم مساوي شدند. رم مي‌توانست برنده شود، اما اين اميد تا زماني طول كشيد كه گرابلر شروع به تكان خوردن كرد تا حواس فرانچسكو گراتسياني را پرت كند و اين كار هم نتيجه داد، گراتياني ضربه خود را راهي آسمان كرد. بنابراين، فرصت به آلن كندي رسيد كه با گل كردن ضربه‌اش قرمزها را قهرمان كند. او اين كار را با موفقيت انجام داد تا ليورپول جلوي چشم هزاران هزار رمي جام قهرماني را بالاي سر ببرد. رم بعد از آن ديگر هرگز به فينال نرسيد.

آلمان - انگليس، نيمه نهايي يورو 96

يورو 96 يك فستيوال ورزش با حس خوب فوتبال بود. حداقل تا زماني كه انگليس به عنوان ميزبان مسابقات در مرحله نيمه نهايي حذف شد. تيم‌ تري‌ونبلز قبلا اسپانيا را در ضربات پنالتي شكست داده بود تا به جمع چهار تيم پاياني جام برسد، بنابراين اعصاب بازيكنان و هواداران هنگام رويارويي با دشمن قديمي آلمان براي حضور در فينال كمي آرام‌تر شده بود. ولي اين هم يكي ديگر از موارد دلخراش ضربات پنالتي براي سه‌شيرها بود، گرت ساوتگيت به آندرياس كوپكه يك فرصت خوب براي سيو داد تا بعد از اينكه ژرمن‌ها شش ضربه از شش ضربه خود را در ومبلي به گل تبديل كردند راهي فينال شوند.

پرتغال - انگليس

مرحله يك چهارم نهايي يورو 2004

متاسفيم، اما طرفداران انگليس بايد انتظار اين را مي‌داشتند كه در اين فهرست بيشتر از هر كشور ديگري نام‌شان شنيده شود. رويارويي چشمگير در مرحله يك چهارم نهايي يورو 2004 با ميزبان مسابقات پرتغال به ضربات پنالتي ختم شد و سه‌شيرها بار ديگر با يك مرگ ناگهاني احساس نااميدي كردند. در نمونه‌اي از جنون دروازه‌باني ريكاردو ضربه ششم كشورش را تبديل به گل كرد سپس دستكش‌هايش را در آورد تا با دست‌هاي برهنه ضربه واسل را سيو كند و انگليس را به خانه بفرستد.

منچستريونايتد مقابل چلسي

فينال ليگ قهرمانان اروپا 2008

اولين فينال ليگ قهرمانان بين دو تيم از يك كشور شبيه بازي‌هاي كلاسيك از آب در نيامد، اما تساوي يك بر يك منچستريونايتد و چلسي در 120 دقيقه در مسكوي غمگين پاياني دراماتيك داشت. با مهار ضربه كريس رونالدو توسط پتر چك و گلزني آبي‌ها در چهار پنالتي اول، كاپيتان جان‌تري اين شانس را داشت كه اولين تاج قاره‌اي را براي باشگاه دوران كودكي‌اش به دست آورد. اما او روي چمن خيس ليز خورد، توپش را به تيرك زد و رونالدو و يونايتد را نجات داد. برخلاف‌تري، شياطين سرخ لغزش نكردند، دو ضربه ديگر را توسط اندرسون و رايان گيگز به گل تبديل كردند و زماني كه ادوين فن در‌سار شوت نيكلاس آنلكا را سيو كرد يونايتد قهرمان شد.

آلمان غربي مقابل انگليس

نيمه نهايي جام جهاني 1990

در يك شب دلخراش در تورين، آلمان غربي تنها به چهار گل نياز پيدا كرد تا سه‌شيرها را از رسيدن به اولين فينال جام جهاني از سال 1966 باز دارد. آن هم در ايتالياي 90 . جايي كه آنها زيرنظر بابي رابسون بسيار شجاعانه عمل كردند.آندرياس بره‌مه، لوتار ماته‌اوس، كارل هاينز ريدل و اولاف تون همگي از فاصله 12 ياردي براي ژرمن‌ها گلزني كردند. اما پس از پنالتي‌هاي موفقيت‌آميز‌گري لينه‌كر، پيتر بيردزلي و ديويد پلات، استوارت پيرس ضربه خود را به پاهاي بودو ايلگنر كوبيد و كريس وادل شوت خود را به ميان تماشاچيان فرستاد تا آلمان غربي به فينال برسد.

برزيل- ايتاليا، فينال جام جهاني 1994

اولين فينال جام جهاني كه در آن قهرمان با ضربات پنالتي تعيين شد، بيش از هر چيز به خاطر يك رويداد به يادگار مانده است: از دست رفتن پنالتي روبرتو باجو. «الهه دم اسبي» ايتاليا، كشورش را به نزديك‌ترين فاصله براي چهارمين جام جهاني رساند. با نمايش‌هايي فوق‌العاده كه در خاطر همه ماندگار شد، اما مسابقات با بي‌رحمانه‌ترين شكل ممكن براي او به پايان رسيد. پس از اينكه ضربه پنالتي دنيله ماسارو توسط كلوديو تافارل مهار و ضربه دونگا كاپيتان برزيل از فاصله 12 ياردي به گل تبديل شد، باجو مجبور شد براي نگهداشتن ايتاليايي‌ها در فينال حتما پنالتي خود را تبديل به گل كند، اما به طرز ويران‌كننده‌اي از بالاي دروازه به بيرون رفت. اوضاع به‌طور قابل‌توجهي بعد از آن تسلي‌ناپذير شد.

آلمان غربي مقابل فرانسه

نيمه نهايي جام جهاني 1982

پيروزي آلمان غربي در نيمه نهايي جام جهاني 1982 مقابل فرانسه يك بازي كلاسيك مطلق بود، با چهار گل در وقت اضافه در حالي كه دو تا از بهترين تيم‌هاي بين‌المللي آن زمان با چنگ و دندان مبارزه كردند تا به بازي نهايي مسابقات برسند. آلماني‌ها پس از اينكه 3-1 در فاصله 18 دقيقه مانده به پايان عقب افتادند و سپس جبران كردند، بايد احساس مي‌كردند كه سرنوشت آنها برنده شدن بوده است و شايد هم همين‌طور بود. آنها براي مدت كوتاهي در ضربات پنالتي بازي هم عقب افتادند. اولي اشتيليكه پنالتي خود را از دست داد و ژان لوك اتوري شوت او مهار كرد. اما اين تنها اشتباه آنها در ضربات پنالتي بود. هارالد شوماخر كه پس از برخورد خطرناك و معروف خود با پاتريك باتيستون، خوش شانس بود كه همچنان در زمين حضور داشت مقابل ديديه سيكس و ماكسيم بوسيس موفق شد و به اين ترتيب به هم تيمي‌اش هورست هروبش اجازه داد تا همه‌چيز را به پايان برساند.

چكسلواكي - آلمان غربي، فينال يورو 1976

آلمان چه قبل و چه پس از فروپاشي ديوار برلين، اغلب در ضربات پنالتي شكست نخورده است. اما آنها در فينال يورو 1976 شكست خوردند، زيرا بازي فوتبال شاهد يكي از نمادين‌ترين مهارت‌ها در ضربات پنالتي بود. چكسلواكي پنج گل از پنج ضربه را به ثمر رساند. با تلاش گلر آنها اولي هوينس ضربه خود را از دست داد تا نوبت به آنتونين پاننكا برسد. او قدم برداشت و جهان را با تكنيك پنالتي پرخطري آشنا كرد كه بعدها با نام خود او در فوتبال جهان باقي ماند: ضربه پاننكا.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون