• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۲ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5879 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۲ مهر

سرمربي پيشين تيم ملي در گفت‌وگو با «اعتماد»

ابراهيمي: مقصر وضع فعلي سيستم فوتبال ما است

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد»، تيم ملي فوتبال كشورمان پس از كسب نتيجه مساوي برابر ازبكستان آماده ديدار با قطر مي‌شود. ملي‌پوشان كشورمان در سه بازي گذشته در مقابل ازبكستان نتوانستند پيروز ميدان باشند و همين آمار ضعيف نشان مي‌دهد تيم‌هاي درجه دوم آسيا هم توانستند پيشرفت قابل ملاحظه‌اي داشته باشند و زنگ خطر را براي فوتبال ما به صدا در آوردند. به احتمال فراوان باتوجه به افزايش سهميه آسيايي، تيم ملي به جام جهاني مي‌رود، اما بايد بپذيريم اين به مفهوم پيشرفت يا قدرت قابل محسوس فوتبال ما نيست. به بهانه بازي تيم ملي با ناصر ابراهيمي يكي از مربيان با سابقه فوتبال كشورمان گپ و گفتي ترتيب داديم كه ماحصل آن را در ادامه مي‌خوانيد.

 

عملكرد تيم ملي مقابل ازبكستان چطور بود؟

يكي از ضعيف‌ترين بازي‌هاي دوطرف بود. فكر نمي‌كردم فوتبال ازبكستان هم تا اين حد ضعيف باشد! تيم ما خوب شروع كرد، اما بعدش عادي بازي كرد. زماني كه 10 نفره شديم هم مجبور شديم بيشتر دفاع كنيم و گاهي دنبال ضد حمله باشيم.تقصير مربيان تيم ملي هم نيست حالا مربي درجه يك خارجي هم باشد همين است! ما نود درصد به جام جهاني صعود مي‌كنيم، اما در آسيا حرف اول را نمي‌توانيم بزنيم.

دليلش چيست؟

شما نگاه كنيد فوتبال تهران از بين رفت . تمام زمين خاكي‌ها از بين رفت و وزارت آموزش و پرورش مسابقات آموزشگاهي را از بين برد! شما ببينيد تهران ده، دوازده ميليون جمعيت دارد، اما يكي از بازيكنان تيم ملي اهل تهران نيست. در شهرستان‌ها هم آن‌طور كه بايد پيشرفت نكردند، اما مثلا در مازندران در هر روستا هم زمين فوتبال دارند ولي در تهران آن شور و هيجان و استعداديابي از بين رفت. اين فوتباليست‌هايي كه الان بازي مي‌كنند، فوتباليست‌هاي درجه دو هستند. سن‌شان هم بالا رفته است. قلعه نويي چاره‌اي ندارد، چون فوتباليست جوان نداريم! به من به عنوان مربي مي‌گويند يك جوان معرفي كن، نمي‌توانم چون پيدا نمي‌شود. الان همه بچه‌ها در خانه نشستند و موبايل به دست هستند و با موبايل بازي مي‌كنند. ديگر مثل قبل نيست كه در خرابه‌ها و زمين‌خاكي‌ها فوتبال بازي كنند. از طرفي انگار نمي‌خواهند فوتبال حرفه‌اي شود، چون شنيدم بعضي‌ها مي‌گويند چرا اينها بايد پول بگيرند.در صورتي كه فوتبال حرفه‌اي دنيا بيشتر هم مي‌دهند. بازيكنان ما بروند كشورهاي عربي چند برابر مي‌گيرند.

خب در اين وضعيت تكليف فوتبال ملي ما چه مي‌شود؟

گفتم تا نود درصد تيم به جام جهاني مي‌رود، اما از مربيان انتظار شق‌القمر نداشته باشيد يا اينكه مربي ديگر بيايد مي‌تواند ما را قهرمان آسيا كند! از اين خبرها نيست! ما نزديك به ۵۰ سال است، نتوانستيم قهرمان اين مسابقات شويم.

از نظر فني نكاتي از بازي مقابل ازبكستان بگوييد.

هيچ بار فني نداشت! حفظ توپ در خط هافبك ما كم است. خيلي عجله مي‌كنند تا زودتر سانتر كنند يا پاس رو به جلو دهند.چند تا بازيكن ما هم در آسيا شناخته شده هستند مثلا طارمي كه در اروپا مي‌درخشد، اما در آسيا قدم به قدم مراقب او هستند.نگذاشتند در فضا تنها باشد نفرات ديگر هم شناخته شده هستند. به لحاظ ميانگين سني هم دو تيم برابر يا كمي براي ما بيشتر بود. ما بازيكناني داريم كه بيش از 10 سال است در تيم ملي هستند! كلا بازي‌هايي كه يك طرف 10 نفره است را نمي‌شود زياد تحليل كرد، چون تيم نمي‌خواهد گل بخورد و چشم به ضدحمله دارند. ازبكستان هم فقط خوشحال شد كه تيم ايران 10 نفره شد، اما خب هيچ كاري روي دروازه ما نكرد! بازي پا به پا بود و حالا هم در جدول همپاي هم هستيم.

درباره عدم دعوت از بعضي از بازيكنان مثل احمد نوراللهي چه نظري داريد؟

مربوط به خودشان مي‌شود و چون در جريان نيستم نمي‌توانم قضاوت كنم. حالا مقصر بوده يا نبوده يا شايد مربيان اشتباه كردند. البته نوراللهي هم از لحاظ سني بالاست. ما نمي‌توانيم تيم را جوان كنيم، چون بازيكن جوان نداريم.

نظر شما درباره بازي با قطر چيست؟

با وجود اينكه آنها قهرمان آسيا شدند، اما بازهم از ما مي‌ترسند! من سيزده دوره در باشگاه‌ها و تيم ملي مربي بودم، مي‌دانم كه آنها هنوز هم از فوتبال ايران مي‌ترسند! فوتبال هيچي را مشخص نمي‌كند. الان اردن كه نايب قهرمان آسيا شد را ببينيد كه از تيم‌هاي ديگر شكست مي‌خورد براي همين در فوتبال آسيا ديگر نمي‌توانيم بگوييم درجه يك يا دو يا سه كدام تيم‌ها هستند الان همه همپايه هستند! عربستان خوب كار مي‌كند، اما يك دفعه از يك تيم در شرق آسيا شكست مي‌خورد. فوتبال آسيا دگرگون شده، اما به‌طور بد دگرگون شديم!

دليل ضعف فوتبال ما چيست؟

چون باشگاه‌ها همه نتيجه‌گرا شدند و از مربي نتيجه مي‌خواهند و مربيان هم حرف دلال‌ها را گوش مي‌دهند و نمي‌روند در ليگ‌هاي پايين‌تر بازيكن پيدا كنند. مثلا من همين قلعه‌نويي را وقتي ۱۶ ساله بود در نازي آباد پيدا كردم و به شاهين آوردم! حالا شد امير قلعه نويي. نه فقط او بلكه پنجعلي و جواد قراب و نراقي‌ها و ... از نظر من ۱۶۴ نفر هستند، اما ما مي‌گوييم برويد در مدارس بازيكن پرورش دهيد مگر انجام مي‌شود؟

با مديريت بهتر نمي‌شود اوضاع را درست كرد؟

دلال‌ها و دلالي را بايد از بين برد، چون مربي جابه‌جا مي‌كنند. اسم نمي‌برم، اما مربي داريم در يك سال سه تا تيم گرفته. هر سه‌ماه يك جا كار كرده اينها را دلال‌ها جابه‌جا مي‌كنند، چون در‌صد خوبي مي‌گيرند. بازيكنان هم همين‌طور است كه مقصر سيستم فوتبال ايران است.

صحبت پاياني؟

تا زماني كه مديران ورزش دل نسوزانند و روي اصول پاكسازي نروند و به پايه‌ها توجه نكنند وضعيت همين است. الان بازيكن ۱۶‌ساله در بارسلونا بازي مي‌كند؛ ما هم داشتيم ستاره‌هاي تاريخ فوتبال ما كه در ۱۸ سالگي كشف شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون