رييسجمهور درجلسه طرح ويژه«محروميتزدايياز فضاهاي آموزشي»:
مشاركت عمومي انسجام اجتماعي را تقويت ميكند
مسعود پزشكيان ضمن تاكيد بر اينكه تحقق عدالت آموزشي نيازمند تغيير نگاه و عملكرد مديران است و با پشت ميزنشيني محقق نخواهد شد، گفت: «همه مديران بايد آستين خود را بالا بزنند.» پيرو رويكرد و نگاه ويژه رييسجمهور نسبت به مقوله تحقق عدالت آموزشي در كشور به عنوان يكي از اولويتهاي دولت چهاردهم، نخستين جلسه طرح ويژه «محروميتزدايي از فضاهاي آموزشي» با حضور مسعود پزشكيان و مسوولان آموزش و پرورش برگزار شد. پزشكيان در اين جلسه پس از شنيدن گزارش تفصيلي وزير آموزش و پرورش از آخرين وضعيت فضاهاي آموزشي بهويژه در نقاط محروم كشور و همچنين نظام سياستگذاري براي ساماندهي مدارس كانكسي، مدارس سنگي، مدارس با تراكم بالاي ۳۵ نفر، مناطق با فضاي آموزشي متوسط كمتر از ۳ متر و پروژههاي نيمه تمام و مدارس در حال احداث، محروميتزدايي از فضاهاي آموزشي كشور را مستلزم تغيير رويكرد و عملكرد مديران دانست و گفت: ما معتقديم آينده كشور از مدارس رقم خواهد خورد اگر بتوانيم با ايجاد فضاي مناسب آموزشي براي همه دانشآموزان در اقصي نقاط كشور و همچنين تغيير شيوههاي منسوخ آموزش، عدالت آموزشي را محقق كنيم، علاوه بر اينكه دنيا و آخرت خود را آباد ميكنيم، آينده كشور را نيز تضمين خواهيم كرد. پزشكيان با تكيه بر ۴ اصل عدالت، روابط بين بخشي، مشاركت مردمي و تكنولوژي مناسب، بر ضرورت ايجاد ساختار استاني، شهرستاني، شهري و بخشي براي تحقق اين طرح تاكيد و تصريح كرد: در بخش روابط بين بخشي بهرهگيري از ظرفيت مسوولان استاني، امامان جمعه، شوراهاي شهر، شهرداريها و حتي مديران و معلمان مدارس بسيار موثر و حايز اهميت است، در اين راستا دولت استانداران را مكلف به حمايت از اين طرح و تجميع ظرفيتها خواهد كرد و مسوولان استاني و مديران مناطق آموزشي هر كدام به سهم خود بايد مسووليتي در اين زمينه به عهده بگيرند. رييسجمهور در ادامه استفاده بهينه از مشاركت عمومي در كنار كمك نهادهاي حمايتي نظير بسيج سازندگي، بنياد بركت، بنياد علوي و ساير دستگاهها را از ديگر راهكارهاي موثر در تحقق اين طرح برشمرد و افزود: استفاده از كمك مردم و مشاركت عمومي علاوه بر تسريع در پيشبرد كارها، موجب تقويت سرمايه اجتماعي براي نظام و كشور خواهد شد، چراكه مردم خود را در ساختن و آباداني كشور سهيم ميدانند.
رييسجمهور همچنين بر ضرورت ايفاي «مسووليت اجتماعي» دستگاههاي اجرايي مختلف، شركتهاي بزرگ دولتي و خصوصي و انبوهسازان در تامين مالي اين طرح تاكيد كرد و گفت: رصد روزانه اجراي طرح با هدف بررسي ميزان هماهنگي دستگاهها و پيشرفت كار بر اساس جدول زمانبندي حداكثر يكساله از ديگر الزامات اجراي اين طرح است. پزشكيان همچنين با بيان اينكه مشروط كردن تحقق چنين طرحهايي به تامين بودجه و اعتبارات دولتي منجر به نتيجه نخواهد شد و به ثمر نخواهد رسيد، تاكيد كرد: تحقق عدالت آموزشي نيازمند تغيير نگاه و عملكرد مديران است و با پشت ميزنشيني محقق نخواهد شد، همه مديران بايد آستين خود را بالا بزنند، ما نيز در ساختن مدرسه براي دانشآموزان مناطق محروم از كارگري كردن هم ابايي نداريم و اگر چنين نگاهي در مديران ما نهادينه شود، كارهاي بسيار بزرگي رقم خواهد خورد.