ردپاي عاشقانههاي ايراني در آثار نقاشي مدرن
اميرحسين جباري
نگارگري ايراني و ادبيات پارسي از ابتدا رابطه مستقيم با يكديگر داشتند. در حقيقت كتابآرايي از دورههاي اوليه در كتب علمي و ادبي نيازمند هنر نقاشي ايراني بود. لذا هنرمند نقاش و خوشنويسان پا به پاي يكديگر آثار فاخري را رقم زدهاند كه پس از گذشت صدها سال اين آثار همچنان مورد توجه هنرمندان و علاقهمندان است. از علل اين شكوه و ماندگاري هنر نقاشي ايراني ميتوان به حلول شخصيت والاي هنرمند نقاش يا خوشنويس در اين آثار اشاره كرد. در دوران مدرن نيز اين آثار همچنان مورد توجه هنرمندان بوده و قدرت، خلاقيت و بينقص بودن تركيببنديها و جزييات اين آثار باعث شده تا هنرمندان معاصر بتوانند با الهام از آنها آثار جديدي خلق كنند. در هفتههاي گذشته «نگارخانه سراي» ميزبان مجموعه آثاري از هنرمند جوان «صدف سيد» با عنوان «سرخ» بوده كه در جديدترين مجموعه آثار خود با استفاده از تلفيق هنرمندانهاي از معماري ايراني، نگارگريهاي سنتي و داستانهاي عاشقانه ادبيات فارسي، دنيايي خيالانگيز و پر از رمز و رازي را به تصوير كشيده است. اين آثار كه به وضوح تحت تاثير فضاي معنوي و زيباييشناسي معماري ايراني قرار دارند، تلاش دارند تا بازتابي از پيوندهاي عميق تاريخي و فرهنگي ايران با هنر و ادبيات كلاسيك باشند. در اين نقاشيها، هنرمند با استفاده از خطوط هندسي دقيق و تناسبات معماري، فضاهايي انتزاعي خلق ميكند كه گويي از ميان خيالات و قصههاي هزار و يك شب بيرون آمدهاند. تركيب رنگهاي خاكستري تيره و روشن به همراه بازي با نور و سايه، به اين آثار حالتي مرموز و در عين حال آرامشبخش ميبخشد. همچنين اشاره به فضاهاي تركيببندي نگارگريهاي ايراني، با توجه به ظرافت و جزييات آنها، بر تاثير زيباييشناسانه اين آثار افزوده و مخاطب را به دنياي عشقهاي ناب و عميق ادبيات فارسي سوق ميدهد. عناصر عاشقانه در اين آثار كه بهطور ضمني به روايتهاي مشهور ادبيات فارسي نظير داستانهاي خسرو و شيرين، ليلي و مجنون و ديگر آثار ماندگار اشاره دارند، تلاشي است تا با نگاهي نوين به گذشته، پل ارتباطي ميان هنر سنتي و معاصر ايجاد شود. اين مجموعه نه تنها تلاشي است براي ارج نهادن به ميراث فرهنگي ايران، بلكه به نوعي نشاندهنده تلاش براي بازآفريني هويت بصري ايراني در دنياي امروز است.
طراح، هنرمند تجسمي