• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5889 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳ آبان

همزمان با برگزاري نشست بريكس مطرح شد

پيام پوتين از «كازان»

نزديك به سه سال پس از اينكه حمله روسيه به اوكراين موجب محكوميت مسكو توسط كشورهاي جهان شد؛ ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور فدراسيون روسيه در حال برگزاري يك اجلاس با حضور بيش از دوازده رهبر جهاني است كه اين موضوع يك پيام مشخص از سوي او مخابره مي‌شود و آن اين است كه او به هيچ‌وجه تنها نيست و ائتلافي در حال ظهور از كشورها از او حمايت مي‌كنند.
پوتين روز سه‌شنبه در اين اجلاس با شي جين‌پينگ، رييس‌جمهور چين، ديدار كرد و پس از آن ادعا كرد كه همكاري ميان دو كشور مدلي از همكاري است كه بايد بسان الگويي ميان دولت‌ها برقرار شود. اين اجلاس به‌ طور قابل‌توجهي بزرگ‌ترين گردهمايي بين‌المللي است كه رييس‌جمهور روسيه از زمان آغاز جنگ در فوريه 2022 ميزبان آن بوده است. 
سي‌ان‌ان و نيويورك تايمز با انتشار گزارش‌هايي جداگانه براين مقوله تاكيد داشتند كه اين اجلاس پيامي مهم ازسوي روسيه و چين خواهد داشت و آن اين است كه «اين غرب است كه با تحريم‌ها و ائتلاف‌هايش در جهان منزوي شده است. يك اكثريتي از كشورها از تلاش براي به چالش كشيدن رهبري جهاني ايالات‌متحده حمايت مي‌كنند.» پيش از اين پوتين در روز جمعه در اظهاراتي به خبرنگاران گفته بود: قدرت رو به رشد اقتصادي و سياسي كشورهاي عضو بريكس را بايد به عنوان يك واقعيت غيرقابل انكار ستود و گفت كه اگر بريكس و كشورهاي علاقه‌مند با يكديگر همكاري كنند، عنصري اساسي از نظم جهاني جديد خواهند بود. به باور گروهي از ناظران پيام‌هاي پوتين در هفته 
پيش رو قطعا تاثيرگذار خواهد بود، زيرا اين اجلاس تنها چند روز قبل از انتخابات ايالات‌متحده برگزار مي‌شود، جايي كه پيروزي احتمالي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق، مي‌تواند منجر به تغيير در حمايت قاطع ايالات‌متحده از اوكراين و تضعيف روابط واشنگتن با متحدان سنتي اين كشور شود. الكس گابوئف، مدير مركز كارنگي روسيه و اوراسيا در برلين در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان گفت: اجلاس اخير بريكس واقعا يك هديه براي پوتين است و پيام او اين خواهد بود: چگونه مي‌توانيد در مورد انزواي جهاني روسيه صحبت كنيد وقتي كه همه اين رهبران به كازان مي‌آيند. روسيه مي‌خواهد بريكس را به عنوان سازمان جديدي كه ما را به عنوان يك جامعه جهاني به سمت نظم عادلانه‌تري هدايت مي‌كند به تصوير بكشد. برخي تحليلگران اما از زاويه‌اي ديگر اين گردهمايي را تحليل كرده‌اند و بر اين باورندكه همزمان با نقش‌آفريني روسيه، رهبراني كه در كازان گردهم آمده‌اند ديدگاه‌ها و منافع متنوعي دارند. به گفته ناظران شكاف آرا واقعيتي است درباره بريكس كه توانايي اين نهاد را براي ارسال يك پيام واحد به ويژه نوع پيامي كه پوتين ممكن است بخواهد، محدود مي‌كند.به گفته برخي ناظران، روس‌ها احتمالا از درگيري و خشم موجود در خاورميانه كه نسبت به ايالات‌متحده وجود دارد، براي پيشبرد استدلال خود براي يك نظم جهاني جديد بدون رهبري ايالات‌متحده استفاده خواهند كرد. چين و روسيه هر دو خواهان آتش‌‌بس در اين درگيري در حال گسترش شده‌اند و اقدام‌هاي اسراييل را مورد انتقاد قرار داده‌اند. اجلاس كازان همچنين به پوتين فرصت زيادي براي برقراري ارتباط چهره به چهره با ساير رهبران عضو اين نهاد و ساير شخصيت‌هاي دوست حاضر مي‌دهد. همچنين پيوستن ايران به اين نهاد، به عنوان يك شريك نزديك، روسيه را به مراتب بيشتر به دايره نفوذ مسكو نزديك‌تر مي‌كند. رييس مطالعات اقيانوس هند و آرام در موسسه تحقيقاتي تاكشاشيلا در شهر بنگلور هند به سي‌ان‌ان گفت: چين و روسيه به‌طور اساسي تلاش كرده‌اند تا گروه بريكس را از نهادي مملو از اقتصادهاي نوظهور به يك نوع ابراز نگراني در برابر تسلط غربي تغيير دهند. علاوه بر اين، اعضاي جديد يا بالقوه ممكن است تمايلي به انتخاب بين اين ديدگاه يا غرب نداشته باشند. در عوض، آنها به دنبال رشد اقتصادهاي خود و درگيري غيرايدئولوژيك و عملي هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون