• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5889 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳ آبان

دكتر سيد آهنگ‌ كوثر؛ پدر آبخوان‌داري ايران درگذشت

گروه اجتماعي

 دكتر سيد آهنگ كوثر؛ عضو هيات علمي سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي و ملقب به پدر آبخوان‌داري ايران روز اول آبان در سن ۸۸ سالگي در شيراز درگذشت.

به گزارش ايرنا، او از منتقدان جدي سدسازي در ايران بود و مي‌گفت كه حداقل ۱۴ ميليون هكتار از مساحت ايران پتانسيل ذخيره‌سازي آب در زيرزمين را دارد. دكتر كوثر داراي مدرك تحصيلي دكتراي روابط آب و خاك و گياه از دانشگاه ايالتي اورگن امريكا بود.
به دنبال درگذشت اين چهره برجسته، مديركل حفاظت محيط‌زيست فارس در پيام تسليتي نوشت: «دكتر كوثر، دانشمندي فرزانه و آگاه بود كه با عشق و علاقه‌اي وافر به ميهن، تمام عمر خود را وقف خدمت به اين آب و خاك كرد. طرح نوآورانه آبخوان‌داري دشت گربايگان، شاهكاري بي‌بديل از نبوغ و درايت وي بود كه الهام‌بخش بسياري از پژوهشگران و دوستداران محيط‌زيست شد. دكتر كوثر، با دستاني توانا، نوازشگر كوير ايران بود و با دانش و بينش خود، به آن حيات‌ بخشيد و ياد و نام او هميشه در دل‌هاي ما زنده خواهد ماند.»
خرداد 1395 آيين بزرگداشت مقام علمي اين محقق و پژوهشگر برجسته حوزه آبخوان‌داري كشور برگزار شد كه مرحوم كوثر در اين مراسم گفت: «بهره‌وري بهينه از خاك و آب، ديدگاه اين خدمتگزار است كه از پاييز 1343 كه نخستين درس خاك‌شناسي را در دانشگاه ايالتي اورگن مي‌آموختم، نظرم را جلب كرد. آبياري سيلابي ديمزارهاي جونگان ممسني در سال‌هاي 58 تا 60 و بالا آمدن سفره‌ آزاد آب در آنجا و ديگر دشت‌هاي كم‌آب ايران مانند امامزاده جعفر در دوگنبدان، چنبرغربال و چناران در خراسان شمالي، بناب در زنجان، گويم در شيراز، بهروزآباد در داراب، تنگ حشي در سروستان، ماهان در كرمان، آب باريك در بم، بياضه در خور و بيابانك و فراشبند، موركي، علامرودشت، لامرد، درز و سايبان و گربايگان در فارس از دستاوردهاي ماست كه در قالب پايان‌نامه‌ها، مقاله‌ها، گزارش‌ها، فيلم‌ها و...، در دسترس هستند. تلاش‌هاي همگي ما چندين جايزه‌ ملي و بين‌المللي براي برنامه‌ آبخوان‌داري را به دنبال داشت و گواهي بر ارزش همكاري گروهي يكدل است. بزرگ‌ترين دستاورد ما پژوهشگران، گنجاندن واژه زيباي آبخوان‌داري در ابلاغ سياست‌هاي كلي محيط‌زيست است كه اين سياست‌ها به تازگي در نامه‌اي به روساي قوا ابلاغ شده است. اين مهم را آيت‌الله رفسنجاني نيز روز 13 ارديبهشت 1375 در گربايگان اعلام كردند، اما سياستگذاران آب ايران آن را بيهوده پنداشتند؛ باشد اكنون كه با بحران آب روبه‌رو شده‌ايم، در اجراي اين فتوي بكوشيم.»
مرحوم كوثر نشان درجه سه پژوهش دولت جمهوري اسلامي ايران، مدال طلا و جايزه نقدي سازمان جهاني مالكيت معنوي، جايزه بين‌المللي اسكان بشر سازمان ملل متحد و شهرداري دوبي براي بهترين كار‌ها به منظور بهبود بخشيدن محيط‌زيست، جايزه بين‌المللي آب براي رودخانه‌هاي بزرگ ساخت دست بشر و نشان انجمن علمي خاك ايران را كسب كرده بود.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون