• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5889 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳ آبان

همه‌ چيز در مورد صدور كيفرخواست براي متهمان پرونده فساد در فوتبال

متهمان بعدي چه كساني هستند؟

تقاضاي مردم: دادگاه علني برگزار كنيد!

گروه ورزش

بالاخره بعد از مدتي نسبتا طولاني رسيدگي به پرونده فساد در فوتبال با اعلام خبر صدور كيفرخواست براي متهمان وارد مرحله تازه‌اي از رسيدگي شد. اين پرونده اوايل امسال با ورود دادگستري استان كرمان و سازمان اطلاعات سپاه بر اساس گزارش باشگاه مس رفسنجان به نهادهاي نظارتي و امنيتي باز شده بود. به گزارش روزنامه اعتماد، روز گذشته رييس كل دادگستري استان كرمان گفت: براي ۱۲ نفر از متهمان كيفرخواست و قرار مجرميت صادر شده و در خصوص ۷ متهم ديگر نيز پرونده در دادسراي عمومي و انقلاب رفسنجان مفتوح است. در ادامه به جزييات كيفرخواست و همين‌طور جديدترين اطلاعاتي كه در اين زمينه به دست آمده، اشاره خواهيم كرد.

 

سه مدير فدراسيون، دو چهره رسانه‌اي و تعدادي مدير و رمال مجرم شناخته شدند

حجت‌الاسلام ابراهيم حميدي صبح ديروز در جمع خبرنگاران از صدور كيفرخواست براي متهمان پرونده فساد فوتبال خبر داد و اظهار داشت: در مجموع 21 متهم و سه نفر به عنوان مطلع در اين پرونده تحت تعقيب قضايي قرار گرفته‌اند. در خصوص 12 نفر از متهمان كيفرخواست و قرار مجرميت، در خصوص دو متهم نيز قرار منع تعقيب صادر شده و در خصوص 7 متهم ديگر نيز پرونده در دادسراي عمومي و انقلاب رفسنجان مفتوح است. وي افزود: در خصوص 12 متهم اين پرونده در مجموع به ميزان 148 سكه و قريب به 7 ميليارد تومان وجه نقد تحت عناوين اتهامي پرداخت رشوه، اخذ رشوه، كلاهبرداري و تحصيل مال از طريق نامشروع قرار مجرميت صادر شده است. رييس كل دادگستري استان كرمان ادامه داد: در خصوص اتهام آقايان «خ - الف»، رييس سابق كميته داوران و عضو هيات رييسه فدراسيون فوتبال، «س- م»، از روساي اسبق سازمان ليگ و «ف-م»، رييس اسبق كميته نقل و انتقالات سازمان ليگ به اتهام اخذ رشوه و دريافت سكه تمام بهار آزادي قرار مجرميت صادر و پرونده متهمان براي ادامه رسيدگي به دادگاه ارسال شده است. وي در خصوص اتهامات مسوولان سابق باشگاه مس رفسنجان نيز گفت: آقايان «م-ز» به اتهام مشاركت در پرداخت رشوه، اختلاس و تصرف غيرقانوني در وجوه دولتي و «ع-ع» به اتهام مشاركت در پرداخت رشوه، تحصيل مال از طريق نامشروع و خيانت در امانت قرار مجرميت صادر و پرونده به دادگاه ارسال شده است. حميدي در خصوص اتهام آقاي «ش -ز»، مديرعامل يك باشگاه ليگ برتري مربوط به خارج از استان كرمان نيز گفت: اين متهم به اتهام كلاهبرداري از طريق عمليات متقلبانه از جمله تماس با افراد ذي‌نفع در فوتبال كه ادعا كرده، مي‌تواند نتايج را با داوري تغيير دهد و اخذ 8 سكه تمام و 10 عدد نيم سكه مجرم شناخته شده است. وي تصريح كرد: در اين پرونده آقايان «ح- ب» از اعضاي يك باشگاه ليگ برتري نيز به اتهام پرداخت رشوه و همچنين «ع- ق» مديرعامل يك باشگاه ليگ دسته يك (آزادگان) به اتهام پرداخت رشوه و اختلاس اموال دولتي به نفع شخص ثالث مجرم شناخته شدند. رييس كل دادگستري استان كرمان ضمن تشريح اتهامات سه نفر از اهالي رسانه در اين پرونده نيز گفت: براي آقايان «پ -ر»، سردبير يكي از سايت‌هاي مشهور ورزشي و «م - ه»، سردبير يكي از رسانه‌هاي ورزشي به اتهام تحصيل مال از طريق نامشروع و دريافت سكه تمام بهار آزادي قرار مجرميت صادر شده و در خصوص يكي از مجريان مشهور برنامه‌هاي ورزشي نيز پرونده مفتوح و در حال رسيدگي است. وي با اشاره به صدور قرار مجرميت براي دو خانم كه تحت عناوين رمال و جادوگري پاي آنها به پرونده فساد فوتبال باز شده بود نيز گفت: خانم‌ها «ف - ح» و «ر-ع» به اتهام تحصيل مال از طريق نامشروع در اين پرونده مجرم شناخته شده‌اند. رييس كل دادگستري استان كرمان تاكيد كرد: در اين پرونده براي دو متهم ديگر نيز كه نقش اصلي در پرونده نداشته‌اند، قرار منع تعقيب صادر شده است.

 

پرونده برخي مديران فعلي فدراسيون در نوبت رسيدگي

روز گذشته رييس كل دادگستري استان كرمان اعلام كرد: پرونده هفت نفر ديگر از مديران ارشد فدراسيون در دست بررسي است. حميدي با بيان اينكه در اين پرونده آقايان «ع - ف» و «ر -ج» و نيز خانم «ه-ي» به عنوان مطلع به دستگاه قضايي احضار شده‌اند كه اظهارات آنها اخذ و در پرونده ثبت شده است، تصريح كرد: درباره متهمان ديگر پرونده از جمله دبيركل سابق فدراسيون فوتبال (سال‌هاي 99-98)، رييس كميته وقت آموزش فدراسيون فوتبال (سال‌هاي 99-98)، سرپرست فدراسيون فوتبال (سال‌هاي 99-98)، رييس كميته مسابقات ليگ برتر (سال‌هاي 99-98)، دبير سازمان ليگ برتر (سال‌هاي 99-98) و يكي ديگر از مسوولان باشگاه ليگ برتري نيز پرونده در دادسراي عمومي و انقلاب رفسنجان مفتوح و در حال رسيدگي است كه به محض صدور كيفرخواست، اطلاع‌رساني لازم درباره آن صورت خواهد گرفت. در مورد اين هفت نفر بايد گفت كه تعدادي از آنها هم اينك در حلقه نخست مديريتي فدراسيون فوتبال مشغول به فعاليت هستند. اينها همان افرادي هستند كه در مرحله دوم براي بازجويي به استان كرمان فراخوانده شدند. يكي از اين افراد اخيرا به دليل بيماري مدتي بستري بود. در همين زمينه شنيده‌ها حاكي از آن است كه ابعاد پيچيده‌تر پرونده باعث شده كيفرخواست آنها فعلا به مرحله صدور نرسد. ضمن اينكه گفته مي‌شود در پرونده مربوط به اين افراد نام باشگاه ديگري از همان منطقه در ميان است.

 

واكنش‌هاي متفاوت اهالي فوتبال؛ از اميدواري تا بدبيني

از آنجايي كه بحث مربوط به اين پرونده از چند ماه قبل سروصداي زيادي در رسانه‌ها ايجاد و هواداران را حساس كرده بود، همه در انتظار نتيجه اين پرونده به سر مي‌بردند. در چند ماه گذشته برخي اهالي فوتبال از روند پيگيري پرونده ابراز خرسندي كرده بودند و برخي ديگر اعتقاد داشتند با توجه به زمانبر شدن رسيدگي و همين‌طور تجربه‌هاي قبلي، قرار نيست اتفاق خاصي رخ دهد. روز گذشته زماني كه اعلام شد براي 12 متهم پرونده كيفرخواست صادر شده است، همين ديدگاه دوگانه بار ديگر خودش را نشان داد. برخي اهالي فوتبال نسبت به اجراي عدالت و پاكسازي فوتبال بيشتر اميدوار شدند، زيرا دريافتند كه قرار نيست پرونده فساد در فوتبال ماستمالي شود و در سمت مقابل برخي ديگر گفتند انتظار داشتند با افراد دانه درشت‌تري در اين فهرست مواجه شوند. با وجود اين ديدگاه دوگانه مي‌توان گفت مشخصا دستگاه‌هاي نظارتي و امنيتي به صورت مستمر در حال پيگيري پرونده هستند و همين كه اعلام شده پرونده هفت نفر ديگر كه هم‌اكنون در سمت‌هاي مديريتي بالاي فدراسيون هستند در حال رسيدگي است، نشان مي‌دهد عزم برخورد با متخلفان و مفسدان همچنان با وجود فشارهاي مختلف از طريق برخي افراد جدي است.

 

مردم دادگاه علني مي‌خواهند

فوتبال به صورت مستقيم با مردم و هواداران سر و كار دارد و احساسات ميليون‌ها نفر در كشور را تحت تاثير قرار مي‌دهد. به همين دليل تقاضاي عجيبي نيست اگر از دستگاه قضا بخواهيم دادگاه متهمان پرونده فساد در فوتبال كه هم‌اكنون براي آنها كيفرخواست صادر شده به صورت علني برگزار شود تا همه مردم از جزييات اتفاقات رخ داده در فوتبال مطلع شوند. به هر ترتيب هنوز علامت سوال‌هاي بزرگي در مورد اين پرونده و اتهامات متهمان وجود دارد. از جمله اينكه رد و بدل شدن مبالغ به چه دليل انجام مي‌شده؟ چه نتيجه يا نتايجي احتمالا تغيير كردند؟ مديران فدراسيون در قبال دريافت مبالغ ذكر شده چه خدمتي انجام دادند؟ و... .اينها جزيياتي است كه حتما در جريان دادگاه علني براي مردم روشن خواهد شد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون