• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5890 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۵ آبان

سي‌ان‌ان مدعي شد

ردپاي كره‌شمالي در جنگ اوكراين؟

گروهي از اعضاي پارلمان كره‌جنوبي پس از نشستي با آژانس امنيت ملي اين كشور، كره‌شمالي را به اعزام سه‌هزار سرباز به روسيه براي كمك به اين كشور در جنگ اوكراين متهم كردند. آژانس امنيت ملي كره‌جنوبي روز جمعه ۲۷ مهر ماه، در نخستين گزارش خود در اين زمينه، از انتقال ۱۵۰۰ سرباز كره‌شمالي به روسيه با كشتي خبر داد. به گفته حاضران در نشست مشترك، پيونگ‌يانگ به مسكو قول داده كه تا يك ماه ديگر در مجموع حدود ۱۰ هزار سرباز را به روسيه اعزام كند. اعضاي پارلمان كره‌جنوبي پس از نشست چهارشنبه و به نقل از نمايندگان آژانس امنيت ملي اين كشور، هدف از اعزام نظاميان كره‌شمالي به روسيه را، ديدن آموزش در زمينه استفاده از پهپادها پيش از اعزام به جبهه‌هاي اوكراين اعلام كردند. كريلو بودانوف، رييس اداره اطلاعات وزارت دفاع اوكراين، احتمال داد نخستين گروه نظاميان كره‌شمالي از همين چهارشنبه به كورسك، منطقه‌اي در خاك روسيه كه تحت كنترل ارتش اوكراين است، برسند. كره‌شمالي اما اتهامات عليه خود را نمي‌پذيرد و كرملين گزارش‌ها در اين زمينه را «ضدونقيض» خوانده است،اما ايالات‌متحده مدعي است كه به واسطه اطلاعات و تصاوير ماهواره‌اي كه دراختيار دارد، حضور نظاميان كره‌شمالي در جنگ اوكراين را تاييد مي‌كند.
به گزارش روزنامه وال‌استريت ژورنال، اعزام نظاميان كره‌شمالي به جبهه‌هاي اوكراين در پيمان همكاري‌هاي راهبردي دوجانبه كه تابستان گذشته بين مسكو و پيونگ‌يانگ امضا شد، ذكر شده است. اين نشريه در ادامه ادعا كرده است ايران، ديگر متحد روسيه، درصدد است پيمان همكاري راهبردي با روسيه را تا پايان سال جاري ميلادي امضا كند.سئول هشدار داده كه در صورت شركت نظاميان كره‌شمالي در جنگ روسيه با اوكراين، در زمينه حمايت‌هايش از كي‌‌يف بازنگري خواهد كرد. كره‌جنوبي به عنوان يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان سلاح در جهان، تاكنون از كمك تسليحاتي مستقيم به اوكراين سر باز زده و تنها به ارايه حمايت‌هاي مالي و بشردوستانه و همراهي با تحريم‌هاي غربي عليه مسكو بسنده كرده است. پيش‌تر اوكراين هم ادعاهاي مشابهي را مطرح كرده بود. ولوديمير زلنسكي رييس‌جمهور اوكراين از متحدان غربي خود خواسته بود كه در مقابل «شركت نظاميان كره‌‌شمالي در جنگ روسيه عليه كشورش» موضع‌گيري كنند.رييس‌جمهور اوكراين با بيان اينكه سربازان و افسران كره‌اي در برخي مناطق اشغالي شرق كشورش ديده شده‌اند، از تلاش مسكو و پيونگ‌يانگ براي اعزام حدود ۱۰ هزار نظامي كره‌شمالي به اوكراين خبر داده بود.در پي اين گزارش‌ها، يك ديپلمات ارشد ايالات‌متحده، از رايزني واشنگتن با متحدانش درباره عواقب دخالت احتمالي پيونگ‌يانگ در جنگ اوكراين خبر داد و تاكيد كرد كه چنين تحولي در صورت صحت، خطرناك و نگران‌كننده خواهد بود. سخنگوي كرملين، اما ادعاي حضور سربازان كره‌شمالي در روسيه را، «دروغي ديگر» توصيف كرده بود.
به گزارش سرويس اطلاعاتي كره‌جنوبي، سربازان كره‌شمالي در روسيه لباس نظامي، سلاح و مدارك شناسايي جعلي دريافت كرده‌اند. روسيه در جنگي كه به نظر بسيار بيش از آنچه كه در ابتدا انتظار داشت طول كشيده، با كمبود جدي سرباز و مهمات روبه‌رو است. ازسوي ديگر، كره‌شمالي هم به‌شدت به پول و مواد غذايي نياز دارد. پيونگ‌‌يانگ گرچه يكي از بزرگ‌ترين ارتش‌هاي جهان با بيش از يك ميليون و دويست‌هزار سرباز را دراختيار دارد، اما اين سربازان فاقد تجربه جنگي هستند.به گفته تحليلگران نظامي، كره‌شمالي اميدوار است از اعزام سربازانش به جبهه‌هاي نبرد در اوكراين منافع زيادي به دست آورد؛ از كسب تجربه ميداني و آموزش فني نظاميانش تا آزمايش كارايي واقعي تسليحاتش در ميدان جنگ واقعي. سي‌ان‌ان اما با انتشار گزارشي از جزييات اعزام سربازان كره‌شمالي به مرزهاي روسيه و اوكراين آورده است: كي‌‌يف گزارش داده است كه نيروهاي كره‌شمالي در منطقه مرزي روسيه با اوكراين مشاهده شده‌اند. گروهي از سربازان كره‌شمالي در منطقه كورسك روسيه -كه محل عمليات نظامي جاري است- مشاهده شده‌اند، اين خبر را سرويس اطلاعات نظامي اوكراين روز پنجشنبه اعلام كرد.پس از دريافت آموزش در شرق دور روسيه، برخي از اين نيروها اكنون به منطقه غربي روسيه منتقل شده‌اند؛ جايي كه اوكراين از زمان آغاز حمله در ماه آگوست، حضور قوي‌تري داشته است.اين خبر پس از آن منتشر شد كه شبكه سي‌ان‌ان ويديوهاي اجتماعي را جغرافيايي‌يابي كرد كه نشان مي‌دهد نيروها به ميدان آموزشي سرگيوكا، نزديك به مرز روسيه با چين، مي‌رسند.ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهور اوكراين، روز سه‌شنبه گفت كه اوكراين اطلاعاتي درباره «آموزش دو واحد نظامي از كره‌شمالي» دراختيار دارد كه ممكن است شامل «دو تيپ با ۶‌هزار نفر» باشد. سرويس‌هاي اطلاعاتي اوكراين روز پنجشنبه اعلام كردند كه «چند هفته» براي هماهنگي نيروهاي كره‌شمالي تخصيص داده شده است كه شامل ۵۰۰ افسر و سه ژنرال مي‌شود.
اوكراين‌بارها هشدار داده است كه گرم شدن روابط بين روسيه و كره‌شمالي مي‌تواند منجر به نقش مستقيم‌تر پيونگ‌يانگ در جنگ اوكراين شود. ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه، هنگام سوال از خبرنگاران در اجلاس بريكس در روز پنجشنبه، بدون هيچ ترديدي گفت كه روسيه در حال حاضر در تماس با كره‌شمالي است.پوتين خاطر‌نشان كرد: ما هرگز در باب جدي بودن توافق‌هاي‌مان با رهبر كره‌شمالي ترديدي نداشتيم. او افزود: اما اينكه ما چه چيزي و چگونه انجام خواهيم داد، به خود ما مربوط مي‌شود.براساس گزارش سرويس اطلاعاتي اوكراين، معاون وزير دفاع پوتين، يونس -‌بك يوكورو، مسوول نظارت بر آموزش نيروها شده است. سي‌ان‌ان پيش‌تر گزارش داده بود كه فيلم‌هايي از سربازان كره‌شمالي در حال دريافت تجهيزات و يونيفرم در ميدان آموزشي شرق دور روسيه به دست آمده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون