• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۰ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5912 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۰ آبان

بازار خودرو شفاف و رقابتي مي‌شود

زيان دلالان از اصلاح قيمت خودرو

افزايش قيمت كارخانه‌اي دو خودروساز بزرگ كشور در حالي اعلام شد كه اگرچه در گام نخست ممكن است به مزاج مصرف‌كنندگان خوش نيايد، اما در نگاهي كلان‌تر عكس اين ماجرا رخ مي‌دهد و با كاهش اختلاف قيمت كارخانه و بازار اين ماجرا به زيان شبكه دلالي و واسطه‌گري خودرو تغيير مي‌يابد. اين در حالي است كه به واسطه قيمت‌گذاري دستوري از يك سو و افزايش تقاضاي موجود در بازار از سوي ديگر صنعت خودرو در ايران همواره با چالش‌هاي متعدد اقتصادي روبه‌رو بوده است. در شرايطي كه خودروسازان داخلي با مشكلات مالي و زيان‌هاي انباشته دست و پنجه نرم مي‌كنند و در عين حال مصرف‌كنندگان با مشكلاتي چون قيمت‌هاي بالا و كيفيت پايين خودرو مواجهند. اما حالا در پي اعلام افزايش قيمت‌ها از سوي دو غول خودروسازي كشور، ايران‌خودرو و سايپا، به نظر مي‌رسد كه اين صنعت در مسير اصلاحات جدي قرار گرفته است. اين افزايش كه حدود ۳۰ درصد بر قيمت‌هاي كارخانه‌اي افزوده شده است، نه‌تنها مي‌تواند به نفع خودروسازان باشد، بلكه به نفع مصرف‌كنندگان واقعي نيز تمام خواهد شد. اين تغييرات مي‌توانند در بلندمدت باعث شفاف‌سازي بازار و كاهش فاصله ميان قيمت كارخانه و بازار آزاد شوند.

 

دلايل اصلي افزايش قيمت‌ها

افزايش قيمت‌هاي اخير در ايران‌خودرو و سايپا نتيجه چندين عامل پيچيده اقتصادي است. يكي از دلايل اصلي اين اصلاح قيمت‌ها، «قيمت‌گذاري دستوري» است كه از سوي دولت روي محصولات خودروسازان اعمال مي‌شد. اين قيمت‌گذاري به‌ويژه براي دو خودروساز بزرگ ايران، يعني ايران‌خودرو و سايپا، باعث شده بود كه توليدات خود را با ضررهاي قابل توجهي به بازار عرضه كنند. طبق گزارش‌هاي مالي، ايران‌خودرو در سال گذشته بيش از 15 هزار ميليارد تومان زيان انباشته داشته است و سايپا نيز با زيان حدود 10 هزار ميليارد توماني روبه‌رو بوده و در مجموع اين سال‌ها عدد زيان انباشته خودروسازان به رقم ۲۰۰ هزار ميليارد تومان نزديك شده و اين در حالي است كه شبكه دلالي در اين سال‌ها سودهايي چند برابر بيشتر از اين رقم به دست آورده است. اصلاح قيمت‌ها براي خودروسازان به اين معناست كه آنها مي‌توانند بخشي از اين زيان‌ها را جبران كنند. اگرچه اين اصلاح قيمت‌ها ممكن است براي مصرف‌كنندگان در كوتاه‌مدت ناخوشايند باشد، اما در بلندمدت مي‌تواند به كاهش زيان‌هاي خودروسازان، بهبود كيفيت خودروها و افزايش توليد كمك كند.

 

تاثير بر بازار و مصرف‌كنندگان واقعي

يكي از نتايج مهم اين تغييرات، كاهش فاصله ميان قيمت كارخانه و بازار آزاد است. پيش از اين، به‌ويژه در دوران‌هاي گذشته، تفاوت قيمت ميان اين دو بازار به قدري زياد بود كه افراد واسطه و دلالان مي‌توانستند از اين تفاوت به سود قابل توجهي برسند. طبق آمارها، دلالان از اين اختلاف قيمت بين كارخانه و بازار آزاد به‌طور ميانگين تا دو برابر بيشتر از قيمت كارخانه‌اي خودرو سود مي‌بردند. اين وضعيت نه‌تنها به نفع دلالان بود، بلكه مصرف‌كنندگان واقعي را با مشكلات جدي در خريد خودرو مواجه مي‌كرد. اما با قيمت‌هاي جديد، اين تفاوت قيمتي به تدريج كاهش مي‌يابد و به اين ترتيب دلالان و واسطه‌ها فرصت‌هاي كمتري براي كسب سود خواهند داشت. در نتيجه مصرف‌كنندگان واقعي كه به دنبال خريد خودرو براي استفاده شخصي هستند، مي‌توانند با سهولت بيشتري خودرو مورد نظر خود را خريداري كنند.

 

بهبود وضعيت خودروسازان

قيمت‌گذاري دستوري باعث شده بود كه خودروسازان داخلي نه تنها زيان‌هاي هنگفتي را تجربه كنند، بلكه به دليل ناتواني در جبران اين زيان‌ها، احتمال شكل‌گيري مشكلاتي مانند توليد خودروهاي ناقص نيز وجود داشت. طبق گزارش‌ها، خودروسازان ايران‌خودرو و سايپا در سال‌هاي گذشته با مشكلات مالي زيادي روبه‌رو بوده‌اند كه باعث كاهش كيفيت توليدات و افزايش تعداد خودروهاي ناقص در خطوط توليد شده بود. اصلاح قيمت‌ها به خودروسازان اين امكان را مي‌دهد كه بخش قابل توجهي از اين زيان‌ها را كاهش دهند. ايران‌خودرو و سايپا در صورتي كه بتوانند زيان‌هاي خود را كاهش دهند، مي‌توانند با تقويت نقدينگي خود، توليدات خود را افزايش دهند. اين امر نه تنها به نفع خودروسازان، بلكه به نفع مصرف‌كنندگان خواهد بود، زيرا خودروهاي باكيفيت‌تري به بازار عرضه خواهند شد.

 

تقويت روابط با قطعه‌سازان و بهبود توليد

يكي از چالش‌هاي بزرگ ديگر در صنعت خودرو، مسائل مربوط به قطعه‌سازان است. بسياري از قطعه‌سازان از عدم پرداخت مطالبات خود از سوي خودروسازان ناراضي بودند و اين موضوع باعث كاهش كيفيت قطعات توليدي و حتي وقفه در توليد خودروهاي داخلي شده بود. اما با افزايش قيمت‌ها و بهبود وضعيت مالي خودروسازان، اين احتمال وجود دارد كه پرداخت مطالبات قطعه‌سازان سريع‌تر انجام شود و روابط بين خودروسازان و قطعه‌سازان بهبود يابد. قطعه‌سازان نيز مي‌توانند با تقويت نقدينگي خود، قطعات باكيفيت‌تر و با سرعت بيشتري به خودروسازان عرضه كنند. اين امر مي‌تواند باعث بهبود كيفيت خودروها در بازار شود.

 

آثار مثبت براي سهامداران خودروسازان

يكي از گروه‌هايي كه از اين تغييرات بهره‌مند مي‌شوند، سهامداران ايران‌خودرو و سايپا هستند. با كاهش زيان‌هاي انباشته و افزايش توليد، سودآوري اين شركت‌ها به‌طور طبيعي افزايش مي‌يابد. اين موضوع مي‌تواند باعث رشد ارزش سهام اين شركت‌ها در بازار سرمايه شود. در واقع، افزايش قيمت‌ها در نهايت به نفع سهامداران اين شركت‌ها خواهد بود، زيرا پيش‌بيني مي‌شود كه با كاهش زيان‌ها و بهبود وضعيت توليد، سودآوري اين شركت‌ها افزايش يابد.

 

چشم‌انداز آينده و پيامدهاي آن

افزايش قيمت‌ها به خودي خود كافي نيست. براي اينكه اين تغييرات در بازار خودرو به نفع مصرف‌كنندگان و خودروسازان باشد، نياز به اصلاحات بيشتر در سياست‌هاي اقتصادي است. به‌ويژه، ايجاد شفافيت در قيمت‌گذاري و مبارزه با فساد در بازار خودرو ضروري است. در حال حاضر، بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه تغييرات اخير گامي مثبت به سمت اصلاحات بزرگ‌تر در صنعت خودرو است. با اين حال، براي رسيدن به يك بازار رقابتي و شفاف، خودروسازان، دولت و ساير ارگان‌هاي مربوطه بايد همكاري بيشتري داشته باشند.

 

مخلص كلام

با تمام چالش‌ها و نگراني‌هايي كه اين تغييرات مي‌توانند ايجاد كنند، اصلاح قيمت‌ها در صنعت خودرو ايران در نهايت مي‌تواند به نفع مصرف‌كنندگان واقعي، خودروسازان و حتي قطعه‌سازان تمام شود. با كاهش فاصله قيمتي ميان كارخانه و بازار آزاد، كم‌رنگ شدن نقش دلالان و بهبود وضعيت مالي خودروسازان، اين اصلاح قيمت‌ها مي‌تواند گامي موثر در جهت اصلاح بازار خودرو و ايجاد شرايط بهتري براي خريداران واقعي باشد. اگر اين روند ادامه يابد و به درستي مديريت شود، صنعت خودرو ايران به تدريج به يك بازار رقابتي‌تر و شفاف‌تر تبديل خواهد شد كه در نهايت به نفع تمامي ذي‌نفعان اين بازار است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون