• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3478 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۰ اسفند

پيشروي در حومه پايتخت داعش

كردهاي سوريه «تل‌ابيض» را از داعش پس گرفتند

آتش بس ميان ارتش سوريه و مخالفان سوري، به جنگ عليه تروريست‌ها جان تازه بخشيده است. هر چند داعش در نخستين ساعات شروع آتش‌بس توانسته بود برخي مواضع را از كردها و دولت سوريه بگيرد، بلافاصله با پاسخ قاطع روبه‌رو شده و مجبور به عقب‌نشيني شد. ديدبان حقوق بشر سوريه گزارش داد نيروهاي مدافع خلق كرد توانستند تمامي پايگاه‌هاي خود در شهر تل ابيض در حومه شمالي رقه را كه در پي حمله داعش از دست داده بودند از اين گروه پس بگيرند. در همين حال ارتش سوريه نيز در حومه لاذقيه، جبهه نصرت را عقب راند.
عقب نشيني داعش از تل‌ابيض
در حالي كه تروريست‌ها در برنامه از پيش طراحي شده، همزمان با آغاز آتش بس به مواضع كردها در تل ابيض و حومه رقه حمله برده بودند، مجبور به عقب‌نشيني شدند. به گفته ديدبان حقوق بشر سوريه، نيروهاي كرد كنترل روستاي نص تل و شهرك عين العروس را پس از درگيري با داعش در دست گرفته و حدود 70 داعشي را از پاي در آوردند. داعش روز شنبه با سوءاستفاده از آتش‌بس در سوريه به شهر تل‌ابيض حمله و برخي مناطق آن را اشغال كرده بود. در اين حمله داعش تلفات بيشتري داشت اما توانست براي ساعاتي بر منطقه مسلط شود. كردها با پشتيباني نيروهاي ائتلاف بين‌المللي به رهبري امريكا توانستند مناطق از دست رفته را پس بگيرند. بر اساس گزارش‌ها جت‌هاي جنگنده متعلق به ائتلاف بين‌المللي دست‌كم ۱۰ بار مواضع داعش را بمباران كرده‌اند.  با اين حال ديدبان حقوق بشر سوريه گزارش مي‌دهد داعش همچنان كنترل حمام التركمان، منطقه الكنطري و پايگاه‌هايي در منطقه السلوك در حومه شمالي و شمال شرق رقه را در دست دارد. كردهاي سوريه سال گذشته ميلادي شهر تل ابيض را از داعش پس گرفته بودند. اين شهر در 85 كيلومتري شمال شهر رقه قرار دارد و به دليل وجود يك گذرگاه اصلي در اين شهر كه سوريه را به تركيه وصل مي‌كند از نظر اقتصادي اهميت زيادي دارد. پس از حمله روز شنبه، ردور خليل، سخنگوي يگان‌هاي مدافع خلق مدعي شد كه تروريست‌هاي داعش براي اين حمله از خاك تركيه وارد اين شهر مرزي شده‌اند.
پيشروي ارتش در لاذقيه
با آغاز آتش‌بس در سوريه، نيروهاي دولتي تمام توان خود را براي حمله به مواضع داعش و جبهه نصرت گذاشته‌اند كه مشمول آتش‌بس نمي‌شوند. بر اساس گزارش‌ها ارتش سوريه پس از درگيري‌هاي شديد با افراد مسلح جبهه نصرت كنترل شهرك الصراف در شمال غرب شهرك ربيعه در حومه لاذقيه را به دست گرفته است. ارتش سوريه روز شنبه نيز پس از درگيري با داعش شهرك طيبه واقع در حومه شرقي حماه را از داعش پس گرفت. داعش روز شنبه با سوءاستفاده از آتش‌بس در سوريه كه از نيمه‌شب جمعه اجرايي شد شهرك طيبه و مناطق ديگري را اشغال كرده بود. به دنبال درگيري‌هاي ارتش سوريه با داعش در حماه ده‌ها تروريست كشته شدند. عمليات ارتش سوريه عليه تروريست‌هاي داعش و جبهه نصرت در تمامي محورها ادامه دارد.
پايبندي به آتش‌بس
بر اساس گزارش‌هاي گوناگون طرفين درگير در جنگ داخلي سوريه كه با آتش‌بس توافق كرده‌اند، در اكثر نقاط اين كشور به وعده خود عمل مي‌كنند. آتش‌بس كه با توافق امريكا و روسيه و راي شوراي امنيت سازمان صورت گرفته از نخستين دقايق روز شنبه آغاز شد. يك گروه اصلي مخالف سوري گفته است: 97 جناح از مخالفان توافق كرده‌اند كه به اين آتش بس دو هفته‌اي احترام بگذارند. البته در دو روز اول آتش بس هر دوطرف يكديگر را متهم كردند كه در برخي مناطق آتش‌بس را شكسته‌اند. استفان دي‌ميستورا، نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور سوريه در جمع اعضاي شوراي امنيت مي‌گويد در صورتي كه آتش‌بس ادامه يابد، مذاكرات بين‌المللي سوريه از روز هفتم مارس (۱۷ اسفند) آغاز خواهد شد.

روايت سوري‌ها از آتش‌بس

به گزارش آسوشيتدپرس، لوريس عطوه 65 ساله از دمشق مي‌گويد: روز شنبه وقتي ما بيدار شديم، همه شهر آرام و با ثبات بود و در كوچه و خيابان و... آرامش كامل برقرار بود. راغب بشير علي از دمشق هم تاكيد دارد: از خدا مي‌خواهيم كه آتش‌بس ادامه يابد.  احمد مسالمه از مخالفان دولت در درعا مي‌گويد: شنبه روز ساكت و آرامي بود . محمد سيباي از حمص نيز همين توصيف را دارد.  اما مسالمه ادامه مي‌دهد: انگار يك مسابقه فوتبال در جريان بود و مردم هيجان‌زده بودند كه يك‌باره داور سوت پايان را زد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها