• ۱۴۰۳ جمعه ۹ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3502 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۵ فروردين

تخلف مبهم مورد اشاره احمد توكلي هنوز پس‌لرزه دارد

اين‌بار رونوشت به «كيهان»

متن اظهارات توكلي با يك روز تاخير در همه خبرگزاري‌ها اصلاح شد

  مهشيد ستوده  / احمد توكلي مرد دقيقي است اما نطق چند دقيقه‌اي‌اش در جلسه روز يكشنبه مجلس ماجراهاي عجيبي را به دنبال داشته است. مشخص نيست كه بالاخره احمدي‌نژاد با برداشت از صندوق توسعه ملي تخلف كرده است يا روحاني با برنگرداندن پولي كه يك نفر ديگر برداشت كرده بوده و معلوم نبوده چگونه خرجش كرده است. هر چه كه هست دولت يازدهم است و اتهاماتي كه هميشه متوجه اوست. يك جوابيه براي چند روزنامه براي خيلي‌ها سوژه خبري درست كرد تا دولت را كه چند وقتي بود بهانه‌اي براي تخريبش وجود نداشت مورد تخطئه قرار دهند. ارقام خيالي و نجومي در مورد تخلفي كه نه سر آن مشخص بود و نه تهش بزنند و در اين ميان رسانه‌هايي را كه خبر خودشان را منتشر كرده بودند تخريب كنند. با اين همه ديروز احمد توكلي مجبور شد كه دست به قلم شود و يك‌بار ديگر رونوشتي از يك جوابيه را براي يك روزنامه ديگر بفرستد.
از 152 ميليارد تومان تا 150 هزار ميليارد تومان
«محتاج تغيير مسير هستيد تا با تشديد اختلافات بيش از اين به مصالح ملي و منافع مردم آسيب نرسد و در فرداي قيامت به خلق خدا بدهكار نشويد. اين متن براي روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب و حامي دولت، متن آشنايي است. جمله‌اي كه احمد توكلي متني را كه به عنوان پاسخ در مورد اظهارات روز يكشنبه‌اش به مديران مسوول اين روزنامه ارسال كرده بود ديده مي‌شد. ديروز اما همين جمله خطاب به يك مدير مسوول ديگر هم نوشته شد. اين‌بار خطاب به حسين شريعتمداري مدير مسوول روزنامه كيهان كه به سبك ديگري سراغ اين خبر رفته بود. نه سراغ اصل خبر كه سراغ متني كه به عنوان جوابيه به روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب ارسال شده بود. روزنامه كيهان كه در شماره روزنامه دوشنبه خود هيچ اشاره‌اي به اظهارات احمد توكلي در جلسه روز يكشنبه نكرده بود در روز سه شنبه به ناگهان خبر را كه حالا با استنادات خودش به نفعش مي‌ديد به عنوان تيتر يك برگزيد. رقم را اشتباه زد و خيلي از چيزهاي ديگر را هم در نظر نگرفت. تيتر اين بود: «000/000/000/000/105تومان فقط يك قلم تخلف دولت راستگويان» وارد متن خبر هم كه به سبك هميشه با تمركز بر آنچه كه « روزنامه‌هاي زنجيره‌اي» مي‌نامندش آغاز مي‌شد: « در حالي كه احمد توكلي از تخلف 105 هزار ميليارد توماني دولت روحاني در هزينه‌كردِ برداشت از صندوق توسعه ملي خبر داده بود، روزنامه‌هاي زنجيره‌اي در اقدامي قابل‌تامل و هماهنگ، اين تخلف را به پاي دولت پيشين نوشتند!» نكته‌اي كه از اساس با ايرادات بسيار روبه‌رو شد.
اين‌بار رونوشت به كيهان
اين‌بار اما احمد توكلي به آنچه كه از نگاه او ديده‌نشدن حقيقت به دليل احساس دشمنانه عنوان مي‌شود واكنش نشان داد و متن جوابيه‌اش را خطاب به حسين شريعتمداري نوشت. از اتهام‌زني به دولت روحاني شكايت كرد و از ناديده‌گرفتن رقم درست تخلف ابراز تاسف كرد. احمد توكلي در اين نامه نوشت: « تيتر امروز سه‌شنبه كيهان همان تحريف روز دوشنبه روزنامه‌هاي مخالفان شما است، منتهي فقط جاي دولت احمدي‌نژاد با دولت روحاني عوض شده است. بنده در نامه خويش خطاب به برادران مديرمسوول روزنامه‌هاي طرفدار روحاني، تلاش كردم كه توجه دهم كه حتي دشمني با گروهي نبايد باعث بي‌عدالتي شود و نامه را با اين تذكر تلخ تمام كردم كه «شما... محتاج تغيير مسير هستيد تا با تشديد اختلافات بيش از اين به مصالح ملي و منافع مردم آسيب نرسد و فرداي قيامت به خلق خدا بدهكار نشويد» او در ادامه آورد: « چگونه است با وجود اين نامه كه در آن با صراحت ارقام درست ذكر شده است، كيهان همان رقم نادرست را تيتر يك مي‌كند و نسبت ناروايي را كه آنها به دولت آقاي احمدي‌نژاد دادند، شما به دولت آقاي روحاني مي‌دهيد؟» ادامه نامه كمي صريح‌تر مي‌شود. آنجايي كه احمد توكلي مي‌نويسد: «كار شما تلخ‌تر از كار آنان است، زيرا كه اولا نامه من كه دستمايه گزارش جنابعالي بود در اختيارتان بود و ارقام درست را ارايه مي‌داد و ثانيا تذكر قرآن به آن برادران متوجه توكلي و شريعتمداري هم هست و ثالثا به دلايلي انتظار از شما بيشتر است. وقتي ۱۵۲ ميليارد تومان ۱۵۰ هزار ميليارد تومان مي‌شود، چه احمدي‌نژاد اين رقم وحشتناك را تلف كرده باشد يا روحاني، بايد فاتحه نظامي را خواند كه روساي جمهورش چنين تخلفاتي مرتكب مي‌شوند. مطمئن هستم كه شما راضي به اين فاتحه‌خواني نيستيد. پس چرا چنين مي‌كنيد؟ واقع اين است كه احساس دشمنانه نمي‌گذارد حقيقت ديده شود. » توكلي ادامه نامه‌اش را با بيتي از شعر پيش مي‌برد و مي‌نويسد: « چون غرض آمد هنر پوشيده شد / صد حجاب از دل به سوي ديده شد.» اگر غير از اين بود نه آن سايت‌هايي كه ظاهرا پيشقدم بوده در اين تحريف، و نه روزنامه‌هاي آن برادران چنان اشتباه فاحشي را مرتكب مي‌شدند، نه كيهان گرفتار اين بلا مي‌شد. چون در خبر نادرست منتشر شده آمده است كه بنده گفته‌ام 5/2 (دو و نيم) ميليارد دلار از صندوق برداشته شده بود. اگر تمام اين مبلغ را هم به مصرف نادرست مي‌رساندند حداكثر كل مبلغ با ارز آزاد مي‌شود حدود ۸۰۰۰ ميليارد تومان نه ۱۵۰ هزار ميليارد تومان. پس اگر هدف مچ‌گيري و تخريب رقيب نمي‌بود اين مطلب علي القاعده به چشم مي‌آمد و اين همه گرد و غبار ايجاد نمي‌شد. به شما هم عرض مي‌كنم «محتاج تغيير مسير هستيد تا با تشديد اختلافات بيش از اين به مصالح ملي و منافع مردم آسيب نرسد و در فرداي قيامت به خلق خدا بدهكار نشويد»
خبري كه اصلاح شد
همه‌چيز از يكشنبه صبح شروع شد. نطق احمد توكلي در موافقت با كليات لايحه بودجه بود. جايي كه او از محاسن لايحه بودجه 95 گفت كه از نگاه او جلوي دست‌اندازي دولت‌ها و برداشت آنها از صندوق ذخيره ارزي را مي‌گرفت. احمد توكلي بنا به آنچه كه خبرگزاري فارس در متن اوليه خود منتشر كرده بود گفته بود: «‌زماني در دولت قبل 150 هزار ميليارد تومان از صندوق توسعه ملي براي تهيه دارو قرض گرفته شد، اما صرفا 45 هزار ميليارد تومان آن را پس دادند و بقيه را صرف خريد ساختمان و قرض دادن به برخي نهادهاي دولتي كردند و مقداري را نيز صرف امور رفاهي كاركنان كرد، از اين رو در بودجه 95 جلوي دستاندازي‌ها به صندوق ذخيره ارزي را گرفتيم. » اين متن اوليه خبر بوده است كه اما در همه سايت‌هاي خبري ديگر از جمله خبرگزاري‌هاي ايسنا و خانه ملت هم منتشر شده بود. با اين حال درست يك روز بعد و در روز دوشنبه با ارسال جوابيه توكلي به روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب متن خبر در خبرگزاري فارس و ساير سايت‌ها و خبرگزاري‌ها هم تغيير مي‌كند و متن اصلاحي جايگزين آن مي‌شود كه توكلي گفته است: «در روزهاي پاياني دولت قبل، شوراي عالي امنيت ملي مصوبه‌اي داشت كه 5/2ميليارد دلار براي واردات دارو و كود و كالاي اساسي بدون سود و شش ماه يه وزارت كشاورزي قرض داده شود. اما شركت جهاد سبز ۴۲ ميليارد تومان آن را هزينه خريد دو ساختمان در تهران كرد در حالي كه بايد شش ماهه آن را پرداخت مي‌كرد. مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري و خدمات صنايع روستايي و عشايري۱۷۳ ميليارد تومان را براي خريد و احداث دو ساختمان صرف كرد و ذيحساب هم كه براي كنترل مالي مديران در وزارتخانه حضور دارد ۴۳۹ ميليارد تومان را بدون مجوز به حساب يك شركت وابسته به وزارتخانه ريخت و ۷۲۱ ميليون نومان هم بابت خدمات رفاهي كاركنان پرداخت. يعني ارزي كه بايد صرف سرمايه‌گذاري جهت اشتغال جوانان شود، صرف اقدامات غيرقانوني مديران دولتي مي‌شود. به دولت عرض مي‌كنم حمايت از صندوق توسعه ملي يك راه مهم اقتصاد مقاومتي و يك راه براي نجات كشور است.» از سوي ديگرهمين خبر با تيتر «توكلي: دولت قبل 105 هزار ميليارد گرفت و پس نداد» در پايگاه خبري الف كه سايت شخصي احمد توكلي است منتشر شده بود اما خبر روز دوشنبه از خروجي سايت برداشته شد و تنها لينك آن در كانال تلگرامي سايت الف باقي ماند. حال چند سوال پيش مي‌آيد. آيا احمد توكلي اظهارات خود را تغيير داده است؟ يا توضيحات كافي در مورد اينكه اين تخلف در كدام دولت بالاخره انجام شده نداده است؟ يا آنكه همه در تفهيم اظهارات او در جلسه يكشنبه دچار اشتباه شدند. با اين همه احمد توكلي حالا از دو چيز نگران است. اينكه رقم درست تخلف بالاخره مشخص نيست و هم اينكه مقصر معلوم نيست. با اين همه در اين ميان همه خبرگزاري‌ها بعد از توضيحات توكلي متن اظهارات او را تغيير دادند و اين رسانه‌هاي مكتوب بودند كه تنها طرف تذكر توكلي قرار گرفتند.
بازي سياسي با يك ماجراي پر ابهام
همين تخلف سرتاسر ابهام اما براي برخي كافي بود تا در زميني كه مي‌خواهند با آن بازي كنند و از آن منفعت لازم را ببرند. هرچند كه برخي رسانه‌ها تنها به اين نكته اكتفا كردند كه متن اظهارات او را در روز دوشنبه منتشر و در روز سه شنبه متحير از واكنش او توضيحاتش را منتشر كنند اما برخي ديگر از اين موضوع كه توكلي اعلام كرده بود منظورش احمدي‌نژاد نبوده تمام استفاده را كردند و تاكيد داشتند اين تخلف دولت يازدهم بوده است كه در مورد آن بايد توضيح دهد. به هيچ يك از ابهامات اين مساله هم فكر نكردند و ديروز در رسانه‌هاي شان تا توانستند عليه دولت با همين خبر تاختند تا شايد هم استفاده لازم را از اين خبر مبهم كرده باشند و هم اينكه حسرت به دل كشف يك تخلف از دولت يازدهم نمانند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون