• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3502 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۵ فروردين

يونيسف گزارش داد

كودكان، عامل انتحاري بوكوحرام

حملات انتحاري براي مردم سراسر دنيا در هر نقطه از جهان رخ دهد بسيار دردناك و عذاب آور است، اما اينكه شنيده شود يك كودك معصوم و بي‌خبر از همه جا دست به چنين اقدامي مي‌زند، درد اين حملات دو صد چندان مي‌شود. حالا يونيسف در گزارشي تكان‌دهنده، آماري را منتشر كرده كه از نقش كودكان در اجراي حملات انتحاري گروه‌هاي تروريستي پرده برداشته است. اين گزارش كه به صورت مشخص از گروه تروريستي بوكوحرام نام برده نشان مي‌دهد كه بوكوحرام به طور فزاينده از كودكان براي انجام عمليات‌هاي انتحاري استفاده مي‌كند. اين گزارش مي‌افزايد در دوسال گذشته يكي از هر پنج بمبگذار انتحاري توسط بوكوحرام كودك بوده است كه معمولا اين كودكان دختر هستند. همچنين بوكوحرام در يك سال گذشته از 44 كودك خردسال براي عمليات انتحاري استفاده كرده كه نسبت به سال 2014 چهار برابر شده است. جوان‌ترين فردي كه با خود بمب حمل كرده يك كودك هشت ساله بوده است.
آن‌گونه كه يونيسف اعلام كرده هدف اين گزارش نشان دادن عمق فاجعه‌اي است كه گروه تروريستي بوكوحرام در مناطق مختلف آفريقا از جمله نيجريه، چاد و كامرون به وجود آورده است. بوكوحرام سال‌هاست كه در مناطق مختلف مشغول دزدي، سربريدن، آدم‌ربايي و حمله به روستاها و آتش زدن آنها است. اين گروه تاكنون هزاران نفر از مردم را كشته و باعث بحران غذا، آوارگي، گرسنگي و ژنده پوشي مردم شده است.
دوسال پيش اين گروه تروريستي نزديك به 300 نفر را در يك مدرسه در شمال نيجريه ربودند. چند ده نفر ازاين دختران از دست بوكوحرام فرار كردند اما بسياري از آنها هنوز مفقود هستند. مقامات اطلاعاتي بر اين باورند كه از اين دختران كودك و نوجوان، رهبران بوكوحرام براي استفاده به عنوان سپر انساني استفاده مي‌كنند كه در جنگل‌هاي شمال شرقي نيجريه پنهان شده‌اند.
در سال گذشته ميلادي، ارتش نيجريه به‌شدت درگير مبارزه با بوكوحرام شده است، همچنين چهار كشور در منطقه آفريقا به همراه ايالات متحده درگير ارايه اطلاعات و كمك به ارتش نيجريه براي مبارزه با اين گروه تروريستي هستند اما با اين وجود تروريست‌هاي بوكوحرام در طول سال‌هاي گذشته توانستند كنترل روستاهاي متعدد و پراكنده را در شمال نيجريه به دست آورند.
اگرچه فشارها و مبارزه با اين گروه تروريستي بيش از پيش ادامه دارد اما اين گروه تروريستي در شمال نيجريه كماكان توان عملياتي خود را حفظ كرده و بمبگذاران انتحاري خود را به بازارها، مساجد و ساير مناطق شلوغ ارسال مي‌كند و از پناهگاه‌هاي خود اين افراد را براي انجام اين عمليات‌ها هدايت مي‌كند.
به گزارش يونيسف، تعداد حملات انتحاري بوكوحرام نسبت به سال 2014 افزايش داشته است. اين گروه در سال 2014 تنها 32 عمليات تروريستي را توانسته بود ساماندهي كند اما حالا در سال 2015 اين آمار به 151 حمله تروريستي رسيده است. از اين تعداد 89 حمله در نيجريه، 39 حمله در كامرون، 16 حمله در چاد و هفت تاي آن در نيجر انجام شده است.
يونيسف مي‌گويد كامرون تا به حال بيشترين تعداد حملات مربوط به كودكان را داشته است. مقامات دولتي و دفاعي كامرون اعلام كردند كه دختران بسياري بين سنين 13تا 15 سال در اين حملات حضور داشته‌اند. گفتني است افرادي كه توانستند از دست بوكوحرام فرار كنند از برنامه‌هاي منظم براي آموزش زنان و دختران براي بمبگذاري گزارش داده‌اند.
همچنين وزارت امور خارجه امريكا نيز جزيياتي شوم از نحوه حملات توسط دختران را از مردم محلي به دست آورده كه بخشي از آن را نيز منتشر كرده است. به عنوان مثال، در ماه گذشته ميلادي يك زن و دختر جوان صبح زود وارد يك روستا به نام تولكوماري در كامرون به صورت مشكوك و ناشناس شدند. مردم كه آنها را ديدند متوجه عامل انتحاري بودن آنها شدند كه موجب ترس و وحشت در اين روستا شد. دو مظنون پس از شناسايي مورد تعقيب قرار گرفتند و به يك خانه فرار كردند و در آنجا بمب‌هاي خود را منفجر كردند كه تنها منجر به كشته شدن خود آنها ‌شد.
از سوي ديگر گزارش تكان‌دهنده‌اي ديگر از ديده‌بان حقوق بشر در مورد بوكوحرام عمق بيشتر فاجعه‌اي كه اين گروه بر جاي گذاشته را نشان مي‌دهد. بوكوحرام تمركز فراواني بر ويران كردن آموزش و پرورش داشته است. به گفته اين نهاد بين‌المللي بين سال‌هاي 2009 تا 2015 در حملات اين گروه بيش از 910 مدرسه تخريب و حداقل بيش از 1500مدرسه نيز مجبور به تعطيلي شدند. حداقل 611 معلم عمدا كشته شدند و 19 هزار معلم مجبور به فرار شدند. تاكنون نيز بيش از دو هزار غيرنظامي ربوده شدند كه بسياري از آنها زنان و دختران بودند كه بيشتر آنها نيز گروه‌هاي دانش‌آموزي بودند. گفتني است طبق آخرين آمار بيش از 3/1 ميليون كودك نيز از خانه‌هاي خود آواره شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون