• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3502 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۵ فروردين

خوش‌شانسي با قرعه آشنا

ايران با كره جنوبي، ازبكستان چين، قطر و سوريه هم‌گروه شد

گروه ورزش|مراسم قرعه‌كشي دور نهايي مسابقات انتخابي جام‌جهاني 2018 روسيه در قاره آسيا ظهر ديروز در كوالالامپور مالزي با حضور 12 مربي تيم‌هاي حاضر در اين مرحله از رقابت‌ها برگزار شد تا طبق قرعه‌كشي انجام‌شده 12 تيم حاضر در اين مرحله حريفان خود را بشناسند. طبق آخرين رده‌بندي فيفا كه هفته گذشته اعلام شد، سيدبندي تيم‌هاي حاضر در اين دور مشخص شدند كه ايران به همراه استراليا در سيد اول قرار گرفتند. كره‌جنوبي و ژاپن، عربستان و ازبكستان، امارات و چين، قطر و عراق، سوريه و تايلند نيز تيم‌هاي سيد‌ دوم تا ششم اين قرعه‌كشي بودند. در نهايت اما با قرعه‌كشي انجام‌شده تيم‌هاي ايران، سوريه، قطر، چين، ازبكستان، كره‌جنوبي در گروه A قرار گرفتند. استراليا، تايلند، عراق، امارات، عربستان، ژاپن هم در گروه B موسوم به گروه مرگ بايد به فكر گرفتن مجوز حضور در جام‌جهاني روسيه باشند. در پايان اين دور از رقابت‌ها دو تيم برتر هر گروه به‌طور مستقيم به مرحله پاياني جام‌جهاني 2018 روسيه صعود خواهند كرد و دو تيم سوم برتر هر گروه به مصاف هم مي‌روند و برنده اين بازي در يك جدال رفت و برگشتي پلي‌آف بين‌قاره‌اي به ديدار تيمي از كونكاكاف (كنفدراسيون فوتبال امريكاي شمالي، مركزي و حوزه درياي كاراييب) خواهد رفت تا آخرين شانس خود براي صعود به جام‌جهاني را امتحان كند.
    
براي مخاطبان ايراني كه اين مراسم را به صورت زنده از تلويزيون تماشا مي‌كردند اما آخرين لحظات قرعه‌كشي حساسيت بسيار زيادي پيدا كرد. بنا بر تصميم برگزاركنندگان مراسم، نام تيم‌هاي سيد اول ديرتر از همه تيم‌هاي ديگر از گوي‌ها بيرون آمد و تعيين تكليف ايران و استراليا به آخرين لحظات مراسم كشيده شد. قبل از رسيدن به دو گوي آخر، دو گروه 5 تيمي وجود داشتند كه حضور در يكي از آنها براي تيم كي‌روش خوشايندتر به نظر مي‌رسيد و نام ايران، درست در لحظه دلخواه ايراني‌ها از گوي خارج شد تا تيم ملي با ژاپن و عربستان همگروه نشود و بار ديگر در گروه كره جنوبي قرار بگيرد.  گروه فعلي ايران، شباهت بسيار زيادي به گروه مقدماتي جام‌جهاني گذشته دارد. تيم ملي سوريه به جاي لبنان به گروه اضافه شده و اين گروه يك تيمِ بيشتر نيز در خود دارد و آن تيم ملي چين است. كره‌جنوبي قطر و ازبكستان هم سه حريفي هستند كه براي مقدماتي جام‌جهاني 2014 برزيل هم گروه ايران بودند و تيم ملي توانست به عنوان تيم اول اما به سختي جواز حضور در جام‌جهاني را به دست بياورد. حالا اما فوتبال ايران بايد در روزهايي كه حريفان برنامه تداركاتي و آماده‌سازي مناسبي را براي خود تدارك مي‌بينند به فكر حل و فصل چند بحران باشد. بحراني كه با استعفاي كي‌روش شروع شده و با نداشتن زمين تمرين و امكانات ادامه پيدا مي‌كند و به نداشتن برنامه درست براي برگزاري بازي‌هاي دوستانه ختم مي‌شود. نكته مهم در اين قرعه هم‌گروهي دوباره قطر و ازبكستان است كه روز آخر مرحله انتخابي دور قبل يك بازي كاملا شايبه‌برانگيز برگزار كردند. در آن مسابقه قطر در حالي كه تا دقيقه‌ ۶۰ با يك گل از ميزبان خود ازبكستان پيش بود به يك‌باره قافيه را واگذار كرد و پنج بار دروازه‌‌اش باز شد تا شايعه تباني از اين بازي به بيرون درز كند. قطر در حالي در ۳۰ دقيقه پنج گل خورد كه در نيمه اول بازي قابل‌قبولي ارايه داده بود و شانس ازبكستان را با اين نتيجه براي صعود به جام‌جهاني به ميزان قابل‌توجهي افزايش داد، چراكه كمتر كسي انتظار برد ايران در خاك كره جنوبي را داشت و محتمل‌ترين نتايج برد كره‌جنوبي و تساوي دو تيم بود تا اينكه ايران با گل قوچان‌نژاد به برتري رسيد و همراه با كره جنوبي هر دو تيم راهي جام‌جهاني شدند. اين اتفاق چهار سال قبل سر و صداي زيادي به پا كرد و چند سايت عربي خبر از تباني قطر با ازبكستان را منتشر كردند اما برتري غيرمنتظره ايران معادلات قطري‌ها براي صعود ازبكستان به جام‌جهاني نقش بر آب كرد.
    
بررسي رقباي تيم ملي حداقل روي كاغذ، نشان مي‌دهد كي‌روش و شاگردانش با قرعه خوبي روبه‌رو شده‌اند. در حالت بدتر، ژاپن پرستاره به جاي كره جنوبي، عربستان با ماجراهاي ميزباني و حاشيه‌هايش جاي ازبكستان، امارات اوج گرفته با بهترين بازيكن سال آسيا جاي چين، عراق كه تيم ملي را در جام ملت‌ها حذف كرد جاي قطر و تايلند به جاي سوريه با ايران همگروه مي‌شدند اما الان بهترين حالت بر اساس قرعه‌كشي ديروز براي تيم ملي اتفاق افتاد. آشنايي با حريفان تيم‌ملي هم مي‌تواند نشان بدهد كه ديروز شانس با فوتبال ايران يار بود.
باز هم كره، به دنبال سوپر هت‌تريك
يكي از رقباي سرسخت و هميشگي فوتبال ايران در قاره كهن كره جنوبي بوده است. البته كارلوس كي روش، سرمربي كنوني تيم ملي ما به خوبي راه بردن كره‌اي‌ها را بلد است و اين را در سه جدالي كه با اين تيم داشته به خوبي اثبات كرده است. سرمربي پرتغالي تيم ملي در اين سه بازي سه پيروزي را براي فوتبال كشورمان به ارمغان آورده است. البته جدال ما با كره جنوبي تلخي‌هاي خاصي هم در برهه‌هايي از زمان به همراه داشته است كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به حذف از جام ملت‌هاي آسيا در سال‌هاي 2011، 2007 و 2000 اشاره كرد. در مجموع ايران و كره جنوبي تاكنون 28 بار مقابل هم بازي كردند كه سهم پيروزي تيم ملي 12 بوده است و 9 بار هم چشم بادامي‌ها ما را شكست دادند. 31 گل زده‌ايم و 32 گل دريافت كرده‌ايم. بدترين باخت ايران در مقابل كره در تاريخ هفتم خرداد 1337 صورت پذيرفت كه پنج بر صفر به آنها باختيم و البته در جام ملت‌هاي 96 آنها را با نتيجه شش بر دو تحقير كرديم.
ازبكستان؛ بهتر از عربستان
ازبكستان در چندسال اخير بيش از هر زمان ديگري مقابل ايران قرار گرفته است. از زماني كه كارلوس كي روش سرمربي تيم ملي ايران شده ما و ازبكستان سه بار مقابل يكديگر قرار گرفته‌ايم كه دو برد و يك شكست حاصل كار تيم ما بوده است. ايران و ازبكستان در مسابقات مقدماتي جام‌جهاني 2014 هم بايكديگر همگروه بودند كه هركدام از دو تيم يك برد به دست آوردند. آخرين ديدار ايران و ازبكستان سال گذشته در قالب يك بازي دوستانه در تاشكند به انجام رسيد كه ايران با تك گل مهدي ترابي به برتري رسيد. نخستين ديدار ايران و ازبكستان در بازي‌هاي آسيايي بانكوك بود كه شاگردان منصور پورحيدري با چهار گل به برتري رسيدند. در مجموع دو تيم شش بار مقابل هم صف آرايي كردند كه سهم ايران چهار برد و ازبكستان يك برد بوده است.
چين، رويارويي پس از سال ها
ايران و چين تاكنون 23 بار در برابر هم قرار گرفتند كه 12 برد براي ايران و پنج پيروزي براي چين به ثبت رسيده است. كريم باقري با به ثمر رساندن چهار گل بهترين گلزن ايران مقابل چين به شمار مي‌رود. چين يكي از از معدود تيم‌هايي است كه در زمان كارلوس كي روش مقابل ما قرار نگرفته است و آخرين جدال آنها با ايران به زمان افشين قطبي بر‌مي‌گردد كه توانستيم دو بر صفر آنها را شكست دهيم. البته آخرين باخت ايران مقابل آنها در همان زمان قطبي رخ داد كه در خاك چين مقابل آنها مغلوب شديم.
قطر؛ در پي ادامه بردهاي كي روشي
قطر با هزينه‌اي كه در اين سال‌ها انجام داده توانسته خودش را به عنوان تيمي قابل احترام در آسيا معرفي كند. آنها 20 بار مقابل تيم ملي ايران قرار گرفتند كه 12 بار شكست خوردند. پنج بار مساوي كردند و تنها سه بار به برتري رسيده‌اند. آنها نخستين بار در 11 آذر سال 1367 در دوحه مقابل ايران قرار گرفتند و دو بر صفر باختند. آخرين بار هم مرحله گروهي جام ملت‌هاي 2015 اين دو تيم مقابل هم قرار گرفتند كه تك گل سردار آزمون ايران را به عنوان برنده ميدان معرفي كرد.  
 سوريه؛ رقيب رفيق
سوريه هم ديگر تيمي است كه در زمان مربيگري كارلوس كي روش مقابل ايران قرار نگرفته است. آنها تاكنون 23 بار با ايران ديدار داشته‌اند كه فقط يك بار طعم پيروزي را چشيدند و در 22 مسابقه ديگر، 13 باخت و 9 مساوي نصيب‌شان شد. مسابقات غرب آسياي سال 1387 آخرين رويارويي اين دو تيم بود كه ايران با دو گل در زمان مربيگري علي دايي اين تيم را از پيش رو برداشت. سوريه كه چند سالي است درگير جنگ است بازي‌هاي خود در مرحله قبل را در ايران انجام داد و حالا بايد فكري به حال انتخاب ميزبان جديد بازي‌هايش بكند.
    
كي‌روش: نبايد هيچ تيمي را دست كم بگيريم
سرمربي تيم ملي فوتبال ايران مي‌گويد دو گروه مقدماتي جام‌جهاني روسيه نسبتا متعادل هستند. كي‌روش كه در سالن برگزاري مراسم حضور داشت، بعد از قر‌عه‌كشي مرحله مقدماتي جام‌جهاني روسيه درباره همگروهي ايران با تيم‌هاي كره، سوريه، قطر، ازبكستان و چين گفت: « به نظرم قدرت در دو گروه توزيع شده است و نسبتا شرايط برابر است. به نظرم نبايد تيم‌هايي مثل سوريه و قطر را دست كم گرفت و بايد روي قدرت آنها حساب كرد. همه تيم‌هاي گروه ما حريفاني قدرتمند هستند، ولي ما قبلا با كره و قطر بازي كرده‌ايم و فكر مي‌كنم كه آمادگي خوبي براي اين ر‌قا‌بت‌ها داريم» سرمربي تيم ‌ملي فو‌تبا‌ل ايران در پاسخ به اين سوال كه شنيده مي‌شود او قصد جدايي از فو‌تبا‌ل ايران را دارد، گفت: «الان زمان مناسبي براي صحبت كردن در اين باره نيست و اميدوارم كه در آينده شاهد اتفاقات خوبي براي فو‌تبا‌ل ايران باشيم. اينكه چگونه ادامه دهيم، مربوط مي‌شود به بحث مسابقات مقدماتي جام‌جهاني، اما الان وقت صحبت كردن در خصوص اين موارد نيست و همه‌چيز در دستان تصميم‌گيرندگان است و نه در دست من»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون