• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3563 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۹ تير

چهره‌ها- خبرها

گلبدين حكمتيار توافق صلح با كابل را ملغي اعلام كرد

گلبدين حكمتيار توافق گروه شبه‌نظامي‌اش و دولت كابل را از بين رفته دانست. اين اظهارات گلبدين حكمتيار، رهبر حزب اسلامي پس از آن مطرح شد كه جناح مسلح حزبش عملا اين توافق را با ذكر درخواست‌هاي جديد بر هم زد؛ توافقي كه دو هفته قبل پيش‌نويس شده بود. حكمتيار دولت افغانستان را غيرقانوني خواند و گفت آن را به رسميت نمي‌شناسد. وي افزود: دولت كابل با سوءنيت مذاكره كرده و وعده‌هايي را مطرح كرد كه قادر به انجام آن نبود. حزب اسلامي در هفته‌هاي اخير شرط‌هاي بيشتر و غيرممكني را گذاشت از جمله لغو معاهده امنيتي كنوني كابل با امريكا و يك چارچوب زماني علني براي خروج نيروهاي بين‌المللي از افغانستان. حكمتيار گفت: مذاكره‌كنندگان دولت كابل اين معاهده امنيتي با امريكا را به عنوان خط قرمزي توصيف كردند كه نمي‌توانند از آن رد شوند. تنها تعداد اندكي از خواسته‌هاي گروه در اين پيش‌نويس توافق تحقق يافته است. اين در حالي است كه نمايندگان حزب اسلامي ماه گذشته ميلادي هنگامي كه كابل را ترك مي‌كردند گفتند به توافق نهايي دست يافته‌اند كه تنها نيازمند امضاي حكمتيار است. اما در عوض حكمتيار اين توافقنامه را با شرط‌هاي بيشتر برگرداند. رهبر حزب اسلامي در نامه‌اي توافق دستكاري‌ شده را توسط پسرش به دست اشرف غني رساند. در اين نامه حكمتيار شرط‌هاي خود را مطرح كرد و گفت، مذاكرات آتي بايد تنها ميان اين دو رهبر برگزار شود؛ پيشنهاداتي كه همگي رد شدند.

 

ادامه اتهام‌زني‌هاي الجبير به ايران و حزب‌الله لبنان

«عادل الجبير» وزير خارجه عربستان كه به همراه «محمد بن سلمان» وزير دفاع و جانشين وليعهد عربستان به فرانسه سفر كرده در نشست خبري مشترك با «ژان مارك آيرو» همتاي فرانسوي خود حضور پيدا كرد. آيرو وزير خارجه فرانسه در اين نشست تاكيد كرد كه چشم‌انداز اقتصادي 2030 عربستان مي‌تواند موفقيت اين كشور در آينده را تضمين كند. وي تاكيد كرد كه در مورد پرونده‌هايي كه با همتاي سعودي خود بحث كرده از جمله پرونده‌ بحران‌هاي منطقه ميان پاريس و رياض اتفاق نظر وجود دارد. وي در اين خصوص گفت: امروز با «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه ديدار خواهم كرد. روسيه و ايران تاكيد كرده‌اند كه از راهكار سياسي در سوريه حمايت مي‌كنند و راهي براي حل بحران اين كشور به جز راهكار سياسي وجود ندارد. اگر روسيه به دنبال صلح در سوريه است بايد در مسير ايجاد آتش‌بس در اين كشور گام بردارد.
عادل الجبير اظهارات پيشين خود درباره بحران سوريه را تكرار كرد و گفت موضع عربستان درباره بحران سوريه تغيير نكرده و همچنان معتقديم بايد بشار اسد چه با راهكار سياسي چه با اقدام نظامي كنار برود. وي درباره تحولات لبنان نيز مدعي شد كه در اين كشور خلأ سياسي وجود دارد و افزود: حزب‌الله عامل اين خلأ سياسي در لبنان است زيرا اين گروه در راستاي منافع لبنان قدم بر نمي‌دارد؛ بگذاريد روشن صحبت كنيم ايران و حزب‌الله پشت پرده اين مساله در لبنان هستند. آيرو نيز در مورد لبنان گفت به زودي به لبنان سفر خواهد كرد تا در زمينه انتخاب رييس‌جمهور براي اين كشور با مقامات لبناني گفت‌وگو كند.

 

8 حمله انتحاري در لبنان

لبنان و مناطق مرزي با سوريه روزهاي ناآرامي را پشت سر مي‌گذارند. به گزارش ايسنا، خبرنگار شبكه الجزيره اعلام كرد كه دو عامل انتحاري خود را در ميان تجمع شهرونداني كه براي مراسم تدفين قربانيان انفجار صبح دوشنبه آماده مي‌شدند، منفجر كردند. اين در حالي است كه شبكه الميادين اعلام كرد، در انفجارهاي جديد القاع ۲۰ تن زخمي شدند. خبرگزاري رويترز نيز گزارش داد كه چهار عامل انتحاري خود را در اين شهر منفجر كردند در حالي خبرگزاري فرانسه اعلام كرد كه دست‌كم سه انفجار انتحاري عصر دوشنبه اين شهرك مسيحي نشين را لرزاند. يك منبع امنيتي لبناني به خبرگزاري فرانسه گفت: سه عامل انتحاري كه سوار بر موتوسيكلت بودند خود را در اين شهرك منفجر كردند. اولي خود را در نزديكي كليساي شهرك و دومي خود را مقابل شهرداري منفجر كرد. اين در حالي است كه شبكه الميادين گزارش داد كه دوعامل انتحاري خود را مقابل كليسا، سومي مقابل شهرداري و چهارمي خود را مقابل يك خودوري نظامي ارتش منفجر كرد. به گفته اين منبع، در پي اين انفجارها درگيري‌هايي ميان ارتش و افراد مسلح در اطراف شهرك رخ داد. در همين حال تمام سلام، نخست‌وزير لبنان هشدار داد كه احتمال اينكه حملات بيشتري از سوي گروه‌هاي تروريستي لبنان را هدف قرار دهد وجود دارد. بشير هرمل، استاندار بعلبك هرمل نيز منع رفت‌ و آمد آوارگان سوري را در دو شهرك القاع و راس بعلبك در همجواري آن اعلام كرده است. در اين راستا نيروهاي ارتش لبنان به طور گسترده در شهرك القاع مستقر شده‌اند و ارتش از ساكنان القاع خواسته از هرگونه تجمع در سطح منطقه اجتناب كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون