• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3563 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۹ تير

نايجل فاراژ اتحاديه اروپا را به سخره گرفت

روز انتقام پس از 17 سال

گروه جهان|رويارويي مردي كه شاكله اتحاديه اروپا را از هم پاشيد با مردان و زناني كه هنوز از شوك يك رفراندوم بيرون نيامده‌اند. روز گذشته براي پارلمان اروپا روز تحقق كابوس‌ها بود. در پارلمان اروپا جايي مخالفان اتحاديه اروپا يكه‌تاز بودند و سايرين تنها ناراحت و درهم بايد روي صندلي‌هاي خود مي‌نشستند تا به سخناني كه هيچ گاه انتظار آن را نداشتند گوش فرا دهند. نايجل فاراژ، رهبر حزب استقلال بريتانيا (يوكيپ) با پرچم بريتانيا وارد پارلمان اروپا شد تا در اقدامي غيرمنتظره عملا پارلمان را به استهزا بگيرد. او زماني كه شروع به سخنراني در پارلمان كرد با سخنان اوليه خود همگي را شگفت‌زده كرد. فاراژ در سخنراني خود گفت: كمپين خروج از بريتانيا چراغ اميد را براي ديگر كشورهاي عضو روشن كرد تا ديگر كشورهاي عضو نيز مسير خروج را آغاز كنند سخناني كه خشم نمايندگان را در پي داشت. او خطاب به نمايندگان گفت: در حال حاضر من مي‌دانم كه تقريبا هيچ كدام از شما تا به حال يك كار مناسب انجام نداده است و به كسب و كار و تجارت مشغول نبوده و در واقع تا به حال يك كار ايجاد نكرده است اما تاكنون گوش داده‌ايد و حالا نيز فقط گوش دهيد.
وي ادامه داد، آيا اين خنده‌دار نيست؟ وقتي كه من هفده سال پيش به اينجا آمدم و اعلام كردم كه مي‌خواهم رهبري يك كمپين را براي خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا برعهده بگيرم همه شما به من خنديديد، خب بايد به شما بگويم كه اكنون خندان نيستيد، هستيد؟ به همين دليل اكنون شما ناراحت هستيد، به همين دليل شما اينقدر عصباني هستيد. شما مي‌خواهيد شكست خود را انكار كنيد.
بزرگ‌ترين مشكل شما و دليل اصلي راي مردم انگلستان به خروج اين است كه شما با خفا، با فريب و بدون گفتن به بريتانيا و بقيه مردم اروپا يك اتحاديه سياسي را به مردم تحميل كرديد. هنگامي كه مردم در سال 2005در هلند و فرانسه عليه اتحاد سياسي راي دادند، زماني كه آنها تغيير قانون اساسي را رد كردند، شما به سادگي آنها را ناديده گرفتيد و پيمان ليسبون را از درپشتي به ارمغان آورديد.
فاراژ در ادامه صحبت‌هاي خود عنوان كرد كه بريتانيا آخرين كشوري نيست كه اتحاديه اروپا را ترك مي‌كند. او تاكيد كرد اتفاقي كه روز پنجشنبه رخ داد قابل توجه بود. اين نتيجه يك زمين لرزه نه براي سياست در بريتانيا بلكه در كل اروپا و حتي شايد سياست‌هاي جهاني باشد. مردم بريتانيا شركت‌هاي چند مليتي، بانك‌هاي تجاري و سياست‌هاي بزرگ را نيز رد كردند. آنها گفتند كه كشورمان را مي‌خواهيم و آب‌هاي ماهيگيري براي ما است. آنها گفتند كه ما مي‌خواهيم مستقل و خودمختار باشيم، اين چيزي است كه در حال اتفاق افتادن است. فاراژ در بخش پاياني صحبت‌هاي خود تاكيد كرد كه ما يك فانوس اميد را در سراسر قاره اروپا روشن كرديم و من
پيش‌بيني مي‌كنم كه بريتانيا آخرين كشوري نخواهد بود كه اتحاديه اروپا را ترك مي‌كند.
اما در طرف مقابل اگرچه ژان كلود يونكر، رييس كميسيون اروپا زماني كه به صحن پارلمان اروپا آمد با فاراژ مواجه شد و روي اورا بوسيد اما در سخناني خطاب به فاراژ پرسيد: چرا حزب ضد اروپا در يك جلسه پارلمان اروپا حضور پيدا كرده كه در بحث عواقب ناشي از راي بريتانيا براي ترك اتحاديه شركت كند. يونكر در سخنان آغازين پارلمان گفت كه ما بايد به دموكراسي و نظر بريتانيا احترام بگذاريم، صحبتي كه از سوي محدود نمايندگان يوكيپ در پارلمان مورد استقبال قرار گرفت. اما يونكر در جواب به اين تشويق گفت: اين آخرين باري است كه شما در اينجا تشويق مي‌كنيد... من تا حدي از حضور شما در اينجا شگفت زده هستم. شما براي خروج مبارزه مي‌كنيد، مردم بريتانيا در حمايت از خروج راي دادند، چرا شما در اينجا هستيد؟ او در سخنان خود گفت كه بايد مقامات بريتانيا هرچه سريع‌تر توضيح دهند كه روند خروج را چگونه مي‌خواهند آغاز كنند و شرايط را نيز هرچه بيشتر روشن كنند. او عنوان كرد كه من تا آخرين نفس براي نگه داشتن اروپاي متحد تلاش خواهم كرد.
اما از جمله حاشيه‌هاي روز گذشته نشست پارلمان اتحاديه اروپا مي‌توان به سخنان و واكنش حاضران به نماينده اسكاتلند در پارلمان اشاره كرد. آلن اسميت كه نمايندگي اسكاتلند در پارلمان اتحاديه اروپا را برعهده دارد پس از نايجل فاراژ خطاب به نمايندگان گفت كه اجازه نمي‌دهد اسكاتلند به پايين كشيده شود. او گفت من نماينده اسكاتلند در اين خانه هستم در حالي كه با افتخار اعلام مي‌كنم اسكاتلندي هستم، با افتخار مي‌گويم اروپايي هستم. وي با نشان دادن نقشه بريتانيا به حاضران افزود: اسكاتلند، به همراه مردم ايرلند شمالي و مردم لندن و تعداد زيادي از مردم ولز و انگلستان همگي راي به باقي ماندن در اتحاديه اروپا دادند. من يك بار ديگر به شما يادآور مي‌شوم كه اسكاتلند راي به خروج از اتحاديه اروپا نداده است من از شما خواهش مي‌كنم كه نگذاريد اسكاتلند از اتحاديه اروپا خارج شود. اين سخنان با دست زدن اكثر حاضران همراه شد و سالن پارلمان كه پس از سخنان فاراژ در سكوت فرو رفته بود را به وجد آورد و به احترام نماينده اسكاتلند بلند شدند و اورا تشويق كردند.
آخرين ديدار
ديويد كامرون روز گذشته براي نخستين بار پس از رفراندوم بريتانيا با رهبران اتحاديه اروپا مواجه شد، نشستي كه شايد آخرين ملاقات كامرون با سران اتحاديه در پست نخست وزيري بريتانيا باشد. او در جلسات دو روزه خود در بروكسل قصد دارد با شركاي خود شرايط آينده روابط ميان بريتانيا و اتحاديه اروپا را رقم بزند اما برنامه ويژه‌اي تا مشخص شدن جانشين كامرون عملا وجود ندارد اما با اين وجود سران اروپا منتظر هستند تا هرچه زودتر برنامه خود براي اين كار را مشخص كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون