تغيير در تجهيزات توانبخشي ساختمانها، تخلف و قابل پيگرد است
اعتماد| با راهاندازي سامانه پيامكي «معبر» از اين پس هموطنان سراسر كشور ميتوانند هرگونه مشكل تردد افراد معلول در معابر و اماكن عمومي را به سازمان بهزيستي كشور اطلاع داده و پيگير رفع آن شوند. اين سامانه كه روز گذشته توسط انوشيروان محسني بندپي؛ رييس سازمان بهزيستي كشور و حسين نحوي نژاد؛ معاون توانبخشي سازمان رونمايي شد، از امروز با شماره 3000012322 قابل دسترس است و پيامهاي ارسالي به اين سامانه، پس از بررسي كارشناسان، به 39 دستگاه مسوول در مناسبسازي معابر و اماكن عمومي اعلام و پيگيري ميشود. بندپي در مراسم رونمايي اين سامانه با اشاره به گزارشهاي دبيرخانه مناسبسازي بهزيستي گفت: «گزارش عملكرد دستگاههاي مختلف در زمينه مناسبسازي هر ساله به هيات دولت ارايه ميشود تا نشان دهد دستگاهها تا چه حد در مناسبسازي اماكن خود براي معلولان، سالمندان، جانبازان، زنان باردار يا افراد دچار آسيبهاي موقت تلاش كردهاند كه متاسفانه آمار خوبي در اين زمينه نداريم چنانكه سازمان بهزيستي در مجموع، 65 درصد و ساير دستگاهها بهطور متوسط، كمتر از 30 درصد به وظايف خود در مناسبسازي عمل كردهاند. در حالي كه بند اول لايحه دولت درباره حمايت از حقوق افراد داراي معلوليت، براي تمام دستگاهها الزام تعهدآوري در زمينه مناسبسازي اماكن عمومي ايجاد كرده است.» بندپي همچنين تاكيد كرد كه يكي از الزامات لايحه دولت، منع صدور پايان كار براي ساختمانهايي است كه مناسبسازي را رعايت نكردهاند و هشدار داد كه هرگونه تغيير و حذف تجهيزات قابل استفاده براي معلولان كه در فضاي مشاع و عمومي ساختمانها نصب شده، تخلف از قانون بوده و مشمول پيگرد قانوني از طرف سازمان بهزيستي كشور و شهرداريها خواهد شد و افزود: «همه ما ممكن است دچار اين مشكلات و محدوديتها بشويم. تمام فعالان ساختو ساز به اين فكر كنند كه آنها هم دچار سالمندي ميشوند و به ابزار تسهيل تردد در منزل نياز خواهند داشت.»
در حالي كه بخش عمدهاي از مناسبسازي اماكن و معابر عمومي از وظايف شهرداريهاست، بندپي در پاسخ به «اعتماد» درباره ملزم بودن شهرداريها به تبعيت از بهزيستي در اين زمينه گفت: «شهردار تهران و ساير كلانشهرها در جلساتي كه با مديران بهزيستي داشتند، اعلام آمادگي كردند كه ضرورتها در تسهيل تردد معلولان را اجرا ميكنند اما آيا واقعا فردا ميتوانيم براي تمام اتوبوسهاي تهران رمپ نصب كنيم كه معلولان بتوانند به آساني از حملو نقل عمومي استفاده كنند ؟ خير. اما بايد نيازها را احصا و اولويتبندي كنيم و شهرداريها هم اين اولويتها را در لوايح سالانه بگنجانند و اولويتها تقسيمبندي شود. بعضي اقدامات، هميشه پول و اعتبار نميخواهد بلكه نيازمند نگاه مديريتي است.»وي همچنين در پاسخ به «اعتماد» درباره تاثير تغييرات كلان سال 96 (تغيير شهردار تهران و تغيير دولت) بر الزامات دولت در قبال معلولان گفت: «وقتي اين الزامات، قانون بشود، فرقي نميكند چه كسي رييس بهزيستي يا شهردار يا وزير علوم باشد. قانون بايد اجرا شود.» نحوي نژاد، معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي هم از اجراي آزمايشي طرح مناسبسازي چند فقره خودرو، يك آسايشگاه و چند واحد منزل افراد داراي معلوليت خبر داد و گفت: «بخشي از وابستگي معلولان ما به اعضاي خانواده به دليل آن است كه در خانه شان با محدوديت امكان جابهجايي و فعاليتهاي روزمره مواجهند. امسال 2 ميليارد تومان براي اين طرح اختصاص داديم اما اجراي كلان، نيازمند اعتبارات جدي است چون مناسبسازي هر واحد مسكوني، يك ميليون تومان هزينه دارد و ما هم با 500 هزار معلول و سالمند دچار معلوليت شديد مواجهيم در حالي كه كل بودجه توانبخشي سازمان 600 ميليارد تومان است.»همچنين ابراهيم كاظمي؛ رييس دبيرخانه مناسبسازي سازمان بهزيستي با اشاره به نتيجه تحقيقي كه سال گذشته براي بررسي عملكرد 1200 زيرمجموعه 39 دستگاه دولتي در كشور در زمينه مناسبسازي محيط عمومي براي تردد معلولان انجام شد گفت: «استان يزد با 59 درصد و استان تهران با 24 درصد و همچنين سازمان بهزيستي با 68 درصد و سازمان نظام پزشكي با 23درصد فعاليت براي مناسبسازي محيط عمومي، به عنوان استانها و دستگاههاي با بيشترين و كمترين فعاليت در مناسبسازي محيط براي معلولان شناسايي شدند. نتايج هر استان هم به استاندار اعلام شد و استانداران با قيد مهلت زماني مشخص، ادارات استاني را موظف به رفع نقص كردند.»