ايرانخودرو پيشتاز در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال
گروه صنعتي ايرانخودرو كه بزرگترين خودروساز خاورميانه و طلايهدار صنعت خودرو كشور به شمار ميرود، توانسته در شاخصهاي مختلف توليد، كيفيت، خدمات پس از فروش و طراحي و توسعه محصول گامهاي مهمي را در مسير تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي بردارد. آمار و اطلاعات موجود از عملكرد اين گروه صنعتي در 9 ماه سپري شده از سال 96، حكايت از تحقق بخش زيادي از اهداف ترسيمشده سالانه دارد. در سال جاري گروه صنعتي ايرانخودرو توانست با ايجاد پايگاه توليد محصول در شهر سمنان و كرمانشاه گام مهمي را در ايجاد اشتغال در اين مناطق و جلوگيري از مهاجرت نيروي كار جوان به سمت شهرهاي بزرگ بردارد. با بهرهبرداري از خط توليد در شهر سمنان 150 نفر به صورت مستقيم مشغول به كار شدند كه اشتغال غيرمستقيم در بخشهاي خدماتي را نيز بايد به اين رقم افزود. سايت توليد در سمنان در فاز نخست توليد سمند را در دستور كار داشت كه در پاييز سال جاري توليد پژوپارس نيز به آن اضافه شد. همچنين با بهرهبرداري از كارخانه ايرانخودرو كرمانشاه با ظرفيت اسمي سالانه توليد ۳۰ هزار دستگاه و در دو شيفت كاري تعداد زيادي از جوانان جوياي كار اين شهر مشغول به كار شدهاند. ايجاد كارخانه ايرانخودرو كرمانشاه از مصوبات سفر مقام معظم رهبري به استان كرمانشاه بوده است كه در سال جاري به بهرهبرداري رسيد. در فاز نخست اين كارخانه و در يك شيفت كاري، با ايجاد 300 شغل به صورت مستقيم، سالانه ۱۵هزار دستگاه پژوپارس توليد ميشود كه اين ميزان در دو شيفت كاري به سالانه ۳۰ هزار دستگاه افزايش خواهد يافت.
تيراژ توليد و عرضه محصولات جديد
توسعه محصول و عرضه محصولات جديد از رويكردهاي اصلي ايرانخودرو است. در سال جاري محصولات جديد تندرپلاس، دناپلاس، دناپلاس با موتور توربورشارژ، پارساتوماتيك، 207i اتوماتيك و هايما اس. 5 به بازار عرضه شده است. طراحي مجدد و توليد اين محصولات به صورت كامل با توان و تخصص كارشناسان گروه صنعتي ايرانخودرو محقق شده است.
پژو 2008، محصول مشترك ايرانخودرو و پژو نيز در سال 96 روانه بازار شد
از ديگر گامهايي كه گروه صنعتي ايرانخودرو در سال 96 در مسير خودروساز شدن برداشته امضاي قرارداد و تفاهمنامه دهجانبه بينالمللي براي طراحي و توليد پلتفرم محصولات جديد است. براساس اين قرارداد كه ميان ايرانخودرو، معاونت علمي- فناوري رياستجمهوري، قطعهسازان، دانشگاههاي صنعتي شريف و اميركبير، شركت پينين فارينا ايتاليا، پانچ بلژيك، هيونداي پاورتك كره جنوبي و بنتلر و ماهله آلمان امضا شد، تمامي مراحل طراحي و توليد پلتفرم و محصول اختصاصي ايرانخودرو توسط برترينهاي صنعت خودروي جهان آغاز شد. پيشبيني ميشود نخستين محصول اين قرارداد دو و نيم سالآينده وارد بازار ايران شود و در 10 سال آينده، 23 محصول جديد روي دو پلتفرم طراحيشده توليد خواهد شد كه تكيه در توليد محصولات جديد بر قطعهسازان داخلي خواهد بود. در سال 96، براي پيگيري اجراي مفاد قرارداد بينالمللي ايرانخودرو با طراحان برتر جهاني، نخستين نشست طراحان پلتفرم جديد ايرانخودرو نيز برگزار شد.
خدمات پس از فروش
خدمات پس از فروش يكي از شاخصهاي اصلي در تعيين ميزان رضايت مشتريان از محصول است. ايساكو امسال در بين 40 شركت خودروساز داخلي و خارجي براي هشتمين دوره متوالي در ارزيابيهاي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران كه به نمايندگي از وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام ميشود، موفق به كسب جايگاه نخست شده است. از سويي ديگر، طبق گزارش ارزيابي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، ايساكو بر اساس برنامهريزي يكساله در زمينه افزايش سرعت ارايه خدمات و كاهش زمان تعميرات خودرو در شبكه نمايندگيها موفق شد، زمان تعميرات در شبكه خدمات پس از فروش ايرانخودرو را به 8/1 روز كاهش دهد و به رشد قابل توجهي در اين حوزه دست يابد. بر اساس نتايج ارزيابيهاي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، رضايت مشتريان از خدمات پس از فروش ايرانخودرو، در بهار 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل، 25 امتياز افزايش يافته است. طبق گزارش شهريور شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، شاخص رضايت مشتريان ايساكو كه در بهار سال گذشته عدد 711 را نشان ميداد در سه ماهه ابتداي سال 96 به 736 رسيد و شركت ايساكو با بهبود عملكرد خود باز هم موفق به افزايش چشمگير رضايت مشتريان شد.
صادرات محصولات
توسعه صادرات و كسب سهم بالاتر از بازار جهاني از جمله اهداف و رويكردهاي اصلي ايرانخودرو است. ايرانخودرو درصدد است تا با توسعه و تنوع بخشي به محصولات و ارتقاي كيفيت بتواند سهم مناسبي را در بازار جهاني كسب كند. بر همين اساس، در سال 96 تعدادي از محصولات ايرانخودرو به بازار كردستان عراق معرفي شد، با اخذ استانداردها و مجوز لازم براي ورود، بازار كردستان به روي محصولات ايرانخودرو گشوده خواهد شد. افزودن سمند به سبد توليدات در اسكندريه نيز از ديگر اقدامات ايرانخودرو در بخش صادرات است. در سال جاري 1000 دستگاه سمند در اين خط توليد و روانه بازار عراق ميشود. علاوه بر سمند، در حال حاضر محصول پژوپارس در اسكندريه عراق توليد ميشود. اين محصولات سهم قابل توجهي از ناوگان حمل و نقل عمومي كشور عراق را به خود اختصاص دادهاند. از سويي ديگر؛ با توجه به استقبال مشتريان در بازار كشورهاي هدف، آپشنبندي به عنوان بخشي از فرآيند فروش خودرو در كشورهاي صادراتي ايرانخودرو درآمده كه با همكاري شركت توليد خودروهاي سفارشي ايرانخودرو (آپكو) تامين نياز و خواست مشتريان به عنوان يكي از اهداف و اولويتهاي اصلي ايرانخودرو در اين كشورها دنبال ميشود.
قرارداد ايرانخودرو و مرسدس بنز
در قالب شركت مشترك
يكي ديگر از اقدامات ايرانخودرو در عرصه مشاركتهاي بينالمللي در سال 96 عقد قرارداد همكاري با مرسدس بنز در قالب شركت مشترك بود. قرارداد ايجاد شركت مشترك در حوزه فروش و خدمات پس از فروش خودروهاي تجاري ميان اين دو شركت به امضا رسيد. قرارداد خودروهاي تجاري كه امضا شده شامل ايجاد شركت مشترك در حوزه فروش و خدمات پس از فروش خودروهاي تجاري است. اين شركت، به صورت انحصاري مسووليت فروش محصولات تجاري مرسدس بنز را بر عهده خواهد داشت. همچنين شركت دوم كه قرار داد آن در ماه آينده نهايي ميشود، مسووليت توليد را برعهده دارد و نسل فعلي و آينده كاميون آكتروس از جمله توليدات اين شركت خواهد بود.
ستارههاي كيفي محصولات
افزايش كيفيت محصولات توليدي از طريق بهبود مستمر در فرآيندها و زنجيره تامين و توليد، ركن اصلي فعاليت در ايرانخودرو به شمار ميرود. به ويژه در سالهاي اخير با عبور از موضوع تيراژ توليد و دستيابي به سطح توليد يكنواخت و اقتصادي، ارتقاي كيفيت و توسعه محصولات از محورهاي اصلي فعاليتهاي ايرانخودرو بوده است. بعد از كسب ستاره براي محصولات در سال گذشته، در سال 96 نيز به طور ميانگين در هر ماه ستارهاي به ستارههاي كيفيت محصولات ايرانخودرو افزوده شده است. در فروردين ماه امسال سورن از يك ستاره عبور كرده و دو ستاره كيفيت را كسب كرده است. گزارش ارديبهشتماه منتشر شده از سوي شركت بازررسي و استاندارد ايرانمبين افزايش ستارههاي تندر اتوماتيك ايرانخودرو بود. در اين گزارش تندر اتوماتيك ايرانخودرو از سطح كيفي 3ستاره به 4ستاره ارتقا يافته است. در اين ميان شركت ايرانخودرو با ارايه طرح فيس ليفت تندر، موسوم به تندرپلاس، رويكردي مستمر و همهجانبه را در استمرار مسير ارتقاي كيفيت محصولات رنو توليدي خود در پيش گرفته است. تندرپلاس در اولين ارزيابي خود توانست 4 ستاره كيفيت را از آن خود كند. محصول دناپلاس نيز در اولين حضور در ارزيابيهاي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران توانست سه ستاره كيفيت را كسب كند. پيش بيني ميشود، در ماههاي آينده و با اجراي پروژههاي بهبود مستمر كيفيت روي اين محصول جديد، جايگاه اين خودرو در ردهبندي خودروهاي توليد داخل، از رتبه فعلي نيز بالاتر برود. در سال 96 محصول H30 كراس نيز موفق به كسب دوستاره كيفيت شد.
ورود محصولات ايرانخودرو به بازار سرمايه
گروه صنعتي ايرانخودرو براي تنوع بخشي در ابزارهاي تامين مالي خود، براي نخستينبار در سال جاري، تعداد 6 هزار و 500 دستگاه خودروي دنا را در بورس كالاي ايران عرضه ميكند. اين تعداد 25 درصد از توليدات دنا است. از اهداف عرضه دنا در بورس كالا استفاده از معافيت مالياتي 10 درصدي ماليات بر درآمد حاصل از فروش، شفافيت در قيمت و معاملات، انتشار اوراق سلف موازي استاندارد در مسير تامين مالي جديد و آزادسازي قيمت خودرو است. افزايش صادرات ارزآور، افزايش سهم توليد داخل در محصولات كه منجر به خروج ارز از كشور ميشود و آغاز توليد و عرضه محصولات جديد كه باعث اشتغالزايي در ايرانخودرو ميشود از جمله اقداماتي است كه در سالهاي اخير در گروه صنعتي ايرانخودرو كليد خورده و در سال96 با جديت بيشتري دنبال شده است. گروه صنعتي ايرانخودرو در سال ١٣٩٦ اهتمام خود را به كار بسته تا در جهت تحقق شعار اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال نقش موثر و شايستهاي را ايفا كند.