• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5786 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۳ خرداد

موضع‌گیری پرابهام وزارت صمت درباره گرانی جدید

مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد؟

قیمت‌های جدید خودروسازان به خصوص ایران‌خودرو، مشخص می‌کند که برنامه‌هایی برای افزایش قیمت خودرو پی‌ریزی شده و باید خودمان را آماده کنیم.
 قیمت کارخانه محصولات ایران‌خودرو به تازگی منتشر شده که در آن افزایش قیمت به خوبی مشهود بود. مدتی قبل نیز این شرکت، قیمت خودروهای خانواده هایما را به‌شدت افزایش داد و اعلام کرد که در فراخوان‌های فروش، قیمت جدید در فاکتور درج می‌شود. حال در لیست جدید قیمت خودروهای این شرکت، می‌بینیم که قیمت همه محصولات ایران‌خودرو افزایش یافته است.
سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت در این باره می‌گوید: طبق دستورالعمل شورای رقابت، خودروسازان می‌توانند مطابق صورت‌های مالی ۶ ماهه، حداقل سالی دو بار افزایش قیمت دهند.
احمد آقایی در پاسخ به سوالی درباره دلیل افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو در فهرست خرداد ماه امسال نسبت به تیر ماه سال گذشته، اظهار داشت: این قیمت‌ها مربوط به امسال نیست و در واقع قیمت‌های جدیدی است که قبل از سال 1403 و در نیمه دوم سال گذشته اعلام شده بود. بنابراین قیمت‌های اعلامی در نیمه دوم سال گذشته توسط سازمان حمایت محاسبه و به تایید شورای رقابت رسیده است. 
سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت افزود: البته قیمت هایما در فهرست مذکور مربوط به امسال است اما قیمت محصولاتی مانند سورن و پژو و سایر محصولات مربوط به قبل است.
وی بیان داشت: در گفت‌وگویی که با مدیرعامل ایران‌خودرو درباره این قیمت‌ها داشتم، وی عنوان کرد که این قیمت‌ها جدید نیست، ضمن اینکه قیمت این محصولات توسط سازمان حمایت محاسبه شده، به تایید شورای رقابت رسیده و ابلاغ شده است.
سرپرست معاونت حمل و نقل خودرویی وزارت صمت در پاسخ به این سوال که چرا قیمت محصولات ایران‌خودرو در این فهرست نسبت به قیمت تیر ماه سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است؟ گفت: در نیمه دوم سال قبل قیمت بسیاری از خودروها افزایش یافت و این افزایش قیمت‌ها نیز مربوط به همان زمان است، ضمن اینکه براساس دستورالعمل خودرویی شورای رقابت تمام شرکت‌های خودروسازی براساس صورت‌های مالی 6 ماهه باید اصلاح قیمت داشته باشند و حداقل سالی دو بار می‌توانند افزایش قیمت داشته باشند. وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر قیمت خودرو توسط سازمان حمایت تعیین می‌شود یا شورای رقابت؟ گفت: قیمت خودرو براساس دستورالعمل شورای رقابت و فرمول قیمت خودرو براساس قانون تعیین تثبیت قیمت‌ها، محاسبه  و توسط سازمان حمایت  ابلاغ  و توسط وزارت صمت صورت می‌گیرد. عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی درباره صدور مجوز افزایش بهای خودرو توسط وزارت صمت بیان کرد: «اگر به من باشد باید بگویم که ما بايد به سمت اقتصاد بازار حرکت کنیم؛ چراکه در این بازار هیچ‌گونه انحصار و رانتی وجود ندارد.» وی افزود: «اگر این کار را نکنیم تولید جاذبه نخواهد داشت و تولیدکننده را اجبار می‌کنیم که به قیمت تمام‌شده کالای تولیدی را بفروشد. این موضوع می‌تواند به تولید لطمه بزند و اگر به تولید لطمه وارد شود، زیان‌ بزرگ‌تری در قیمت بازار خواهیم داشت و از آن طرف ممکن است به بازار صدمه جدی‌تری وارد شود.» علی‌آبادی ادامه داد: «در زمان کنونی قیمت خودرو و کالاهایی که تابع قیمت‌گذاری است براساس قوانین و مقررات برعهده شورای رقابت تعیین می‌شود و ما در وزارت صمت تابع این قوانین هستیم.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون