• ۱۴۰۳ دوشنبه ۸ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5821 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۸ مرداد

عارف مطلوب‌ترين گزينه پزشكيان

سيد شهرام اجتهادي

زماني كه پزشكيان براي اولين ديدار پس از اعلام نتايج تاييد صلاحيت‌ها به دفتر عارف رفت و با او به گفت‌وگو نشست مشخص شد ظهور سياستمداري را شاهد خواهيم بود كه بدون توجه به فضاي بيروني و خواسته‌هاي برخي از جريان‌هاي سياسي بر اهداف خود متمركز و مصر خواهد بود. با شروع تبليغات انتخاباتي و در طول برگزاري مناظرات اين امر بيش از پيش عيان‌تر شد چراكه براساس اخبار به دست آمده از ستاد پزشكيان، او در طول مناظرات صرفا براساس استراتژي خود اقدام مي‌كرد و به خواسته تيم تبليغاتي ستادش كه بعضا خواستار كنش‌هاي هيجاني و جملات چالشي بودند توجه چنداني نداشت. در مدت زمان برگزاري رقابت‌هاي انتخاباتي، پزشكيان مدام بر يك استراتژي تاكيد داشت، همراه‌سازي تمام بخش‌هاي اثرگذار سيستم براي اجراي برنامه‌هاي تدوين شده توسط نظام از طريق نيروهاي باسواد، توانمند و معتدل. حتي صراحت تام و تمام پزشكيان در بيان اين خواسته‌ها هم نتوانست اميد برخي از جريان‌ها را از مديريت او پس از پيروزي و جانمايي افراد مدنظر خود در كابينه آتي كمرنگ كند. از ابتدا خواسته‌هاي پزشكيان از معاون اول خود مشخص بود.
 او به دنبال معاون اولي مي‌گشت كه از سطح سواد آكادميك بالايي برخوردار باشد، تجربه حضور در دولت و مديريت كلان را داشته باشد، انتخاب او واكنش منفي رهبران اصلاح‌طلب را برانگيخته نسازد، از افراط و تفريط به دور باشد، ذوب در جريان سياسي خاصي نباشد، بر سياست بين‌الملل اشراف داشته باشد، منافع ملي را فداي منافع جرياني نكند، به واسطه سابقه و توانمندي و... غالب بر وزيران باشد و مهم‌تر از تمام اين موارد ارتباط خوبي با بيت رهبري داشته و مورد تاييد مقام معظم رهبري باشد. هنگامي كه تمامي اين موارد را كنار هم بگذاريم دايره جست‌وجو بسيار محدود مي‌گردد و در ميان افراد داراي اين ويژگي‌ها عارف قطعا گزينه برتر محسوب مي‌شود. 

دكتر عارف با مدرك دكتراي برق از دانشگاه استنفورد امريكا و با سوابق تحصيلي و علمي برجسته و به عنوان استاد و عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف همواره به عنوان يكي از نخبگان و پيشگامان علمي كشور شناخته شده‌اند.  عهده‌دار بودن وزارت پست، تلگراف و تلفن، رياست سازمان برنامه و بودجه، بر عهده داشتن جايگاه معاون اولي در دولت خاتمي، سال‌ها تجربه قانون‌گذاري در مجلس به عنوان نماينده تهران و رييس فراكسيون اميد، تجربه فعاليت در حوزه مردم نهاد از طريق رياست بنياد اميد، عدم خروج از مشي اعتدالي علي‌رغم فشار شديد جريان‌هاي تندرويي كه خواهان برخوردهاي راديكالي بودند و حتي در برابر مقاومت عارف دست به تخريب گسترده او زدند، روابط مناسب و محترمانه با بيت رهبري و عدم دريافت پالس منفي نسبت به او از سمت مقام معظم رهبري، اشراف بر تحولات جهاني و آگاهي كامل از الزامات حضور در جامعه بين‌الملل و موارد ديگري كه براي جلوگيري از تطويل كلام از ذكر آنها خودداري مي‌كنم، او را گزينه‌اي بسيار مطلوب براي تصدي پست معاون اولي در دولت پزشكيان  كرده است و دقيقا در راستاي وعده‌هاي پزشكيان در طول رقابت‌هاي انتخاباتي به شمار مي‌رود. در كنار تمام اين موارد، دوستي ديرينه پزشكيان با عارف و قبول داشتن توان عارف و وجود هماهنگي حداكثري ميان اين دو نفر، دولتي كارآمد و يكدست كه به جاي منافع جرياني، تمام تمركز خود را بر روي منافع ملي خواهند گذاشت نويد مي‌دهد.  از اين لحظه به بعد هرگونه تخريب عارف از سوي جريان‌ها يا افراد منتسب به اصلاحات، در حكم سهم‌خواهي و منفعت‌طلبي محسوب خواهد شد و در حقيقت بازي در زمين تندروها و واپس‌گرايان به حساب خواهد آمد و موجب كاهش ظرفيت اجتماعي اين جريان مي‌گردد چراكه مردم اين برخوردها را نه در راستاي منافع ملي، بلكه در راستاي منافع فردي و جرياني در نظر خواهند گرفت. به نظر مي‌رسد مي‌توان اميدوار بود به واسطه حضور افراد باسواد و معتدل كه در هماهنگي بالايي با سيستم هستند، پس از سال‌هاي طولاني، كشور در مسير تصميم‌گيري درباره پرونده‌هاي باز بسياري است كه عدم قطعيت در مورد آنها اقتصاد ايران را به سمت فروپاشي كشانده است و در صورت ادامه روندي كه پزشكيان در پيش گرفته است شاهد اتفاقات مثبت قابل‌توجهي در كشور خواهيم بود كه در نهايت ثمره آن در سفره مردم پديدار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها
تنفيذ راي‌ ملت به رییس جمهور نخستين اقدام براي معماري كابينه اصلاح‌طلب صبح‌ بخير آقاي رييس‌جمهور آتش بر ‌‌فرازجولان آماده‌باش در شمال! راه‌‌هاي نرفته در خودروسازي ايران لحظه ‌نوشِ نگرانِ ما دولت ائتلافی یا دولت وحدت ملی؟ چه شخصيتي بايدوزير آموزش و پرورش شود نياز به يك دولت نيرومند و پاسخگو عارف مطلوب‌ترين گزينه پزشكيان افسانه‌هاي حقوق سياسي ايران سناریوهای جنگ علیه لبنان سند چشم‌انداز ايران براي ايران و براي يك زندگي معمولي توسعه پایدار و عدالت آقاي پزشكيان! دولت خودتان را تشكيل بدهيد اولویت‌های سیاست خارجی دولت و توصیه‌های رهبری چرا وزير نفت آينده بايد چهره‌اي بين‌المللي باشد ؟ عارف؛ واضع سند چشم‌انداز، خالق عسلويه برای ارتقاي راهبردي تشكيلات زنان دولت ائتلافی یا دولت وحدت ملی؟ چه شخصيتي بايد وزير آموزش و پرورش شود نياز به يك دولت نيرومند و پاسخگو عارف مطلوب‌ترين گزينه پزشكيان افسانه‌هاي حقوق سياسي ايران