• ۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5878 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

بدر مقاومت وعد صادق۳

سيد عطاءالله مهاجراني

درباره عمليات وعد صادق ۲ در روز سه‌شنبه دهم مهرماه به تفصيل سخن گفته شده است. نماز جمعه روز سيزدهم مهرماه آيت‌الله خامنه‌اي با مختصاتي كه داشت و يافت و نكاتي كه مطرح كردند؛ بيش از نماز جمعه‌هاي ديگر بود . من از اين نماز جمعه به عمليات وعد صادق ۳ تعبير كردم. آيا در اين تعبير مبالغه كرده‌ام؟ يا به نكاتي توجه داشتم كه بيان مي‌كنم:  يكم: بعد از عمليات وعد صادق‌۲ كه ايران سه پايگاه هوايي مهم اسراييل را با موشك از جمله موشك‌هاي بالستيك هدف قرار داد. بديهي بود كه دولت و ارتش اسراييل از همان لحظات پس از دريافت حمله از پاسخگويي اسراييل سخن گفتند. حتي يكي از فرماندهان به عنوان سخنگو گفت: همين امشب جواب مي‌دهيم! مدتي بعد رييس ستاد ارتش اسراييل گفت: « ما در زمان و مكان مناسب پاسخ خواهيم داد.» همين پاسخ مورد توجه تحليل‌گران عرب قرار گرفته بود كه نخستين‌بار است كه اسراييل از چنين زبان و ادبياتي استفاده مي‌كند. زمان و مكان مناسب! كه يكي از كليشه‌هاي مشهور است مثل همان كليشه: « همه گزينه‌ها روي ميز است.» كه امريكايي‌ها هميشه از اين كليشه عليه ايران استفاده مي‌كردند. مدتي است اين كليشه را از روي ميز برداشته‌اند. در چنين موقعيت و شرايط بعد از عمليات وعد صادق‌۲ كه احتمال حمله اسراييل وجود داشت. آيت‌الله خامنه‌اي اعلام كرد كه در نماز جمعه شركت مي‌كند. اين اعلام به اين معني بود كه اسراييل توان حمله به نماز جمعه را ندارد. افزون بر شيوه بيان و نكاتي كه با آرامش و طمأنينه در نماز مطرح شد. حضور طولاني‌تر از معمول آيت‌الله‌خامنه‌اي و بر‌گزاري نماز عصر و تبرك به تربت امام‌حسين عليه‌السلام بعد از نماز، نشانه‌هاي نمادين القاي قدرت و طمأنينه خاطر بود. بديهي است كه ايران به همراه جبهه مقاومت حتما تدابيري انديشيده بودند؛ كه چنانچه اسراييل به نماز جمعه تهران حمله كرد چه واكنشي نشان دهند. از اين رو به نظرم نمي‌توان برگزاري نماز جمعه را بدون تمامي پيش‌بيني‌هاي نظامي و امنيتي در برابر حمله محتمل اسراييل تحليل كرد. 

يعني نفس حضور رهبري در نماز را مي‌توان بخشي از حركت مقاومت تفسير كرد.
دوم: ترديدي نيست كه كلمه از فولاد برّنده‌تر است. وقتي كلمه‌اي به عنوان پشتوانه وعد صادق ۲ قرار مي‌گيرد. تفسير روشني از موقعيت جبهه مقاومت مطرح مي‌شود. درست در شرايطي كه اسراييل در موضع تبختر و تفرعن بعد از شهادت سيد حسن نصرالله و بمباران ضاحيه با ۸۲ بمب يك‌تني سنگرشكن با انفجار گاز‌هاي شيميايي مسموم‌كننده رجز مي‌خواند. نتانياهو از خاورميانه جديد سخن مي‌گفت. وعد صادق ۲ او را از عرش بر فرش نشاند و با دست‌هاي لرزان متني را خواند. نماز جمعه روايت تسلط و پيروزي ايران بود كه توان بازدارندگي تماشايي خود را ارائه داده است. محمد رشاد، فرمانده نظامي مصري كه مسوول اتاق عمليات اطلاعات جنگ در جنگ اكتبر ۱۹۶۷ بوده است، در تفسيري گفت: «اسراييل به گونه‌اي وانمود كرده بود كه اساسا نيروي بازدارنده‌اي در برابر اسراييل وجود ندارد.» خطبه نماز جمعه تفسير حضور موثرچنين نيرويي بود. برخي در تفسير خود گفتند. خاورميانه جديد با عمليان وعد صادق ۲ آغاز  شد.
سوم: نخستين مطلبي كه در خطبه نخست نماز جمعه با استناد به قرآن مجيد مطرح شد؛ «جبهه ولايت» بود. ولايت مومنان بر يكديگر و همبستگي آنان. پيش از اين امريكا و اسراييل و اتاق‌هاي فكر آنان مانند مركز مطالعات خاورميانه در واشنگتن، كه مهم‌ترين لابي صهيونيسم در امريكا بلكه در جهان است، موضوع « هلال شيعي » را مطرح كردند. هلال شيعي براي ترساندن كشور‌هاي عربي منطقه با گرايش اهل سنت بوده است. عمليات وعد صادق ۲ در شرايطي اتفاق افتاد كه جبهه مقاومت از ايران و عراق و سوريه و لبنان و فلسطين تا يمن امتداد يافته است. ديگر سخن از هلال شيعي نيست. فلسطيني‌ها كه شيعه نيستند. اهل سنت‌اند و كشورهاي اهل سنت عربي منطقه فلسطيني‌ها و موضوع فلسطين را رها كرده‌اند. چنانكه به بلينكن وزير خارجه امريكا كه اول صهيونيست است و بعد وزير خارجه امريكا! گفته‌اند: « فلسطين مساله مهمي براي آنان نيست.» در چنين شرايطي شاهد «بدر مقاومت» هستيم. در واقع هلال شيعي به بدر مقاومت تبديل شده است. يعني اتفاق  و همبستگي بين نيروهاي مقاومت شكل گرفته  است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون