• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3398 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ آبان

آخرين روز هفته كتاب با تهران‌گردي در كتابفروشي‌ها همراه شد

گاهي به كتاب‌ها سري بزنيم

  شراره داودي/ صبح روز پنجشنبه احمد مسجد جامعي در دومين برنامه كتاب‌گردي كه دو سالي است آن را برگزار مي‌كند، مهمان كتابفروش‌هاي مختلف تهران بود و در اين مسير جمعي از مديران هنرمندان حوزه‌هاي فرهنگ و ادب او را همراهي كردند. اين برنامه از انتشارات مهرگان آغاز شد و در آن صالحي اميري رييس كتابخانه اسناد و كتابخانه ملي، عليرضا تابش مدير بنياد سينمايي فارابي، رجبعلي خسروآبادي رييس ميراث فرهنگي، برزين ضرغامي رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران، مهرشاد كاظمي رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهر تهران، محمود آموزگار‌، رييس اتحاديه ناشران، توكل صديقي‌، نادر قدياني‌، اسدالله امرايي‌ و فريدون عموزاده‌خليلي با اين هيات همراه بودند. جمع بعد از انتشارات مهرگان به انتشارات لارستان سر زدند و در انتشارات علمي فرهنگي
لوريس چكناواريان به آنها اضافه شد.
در كتابفروشي مهرگان، مسجد جامعي بر لزوم خريد و اهداي كتاب تاكيد كرد و گفت: با حمايت از كتاب و حضور در كتابفروشي‌ها در هفته كتاب، بايد فرهنگ كتابخواني در جامعه ترويج داده شود. بسياري از كتابفروشي‌هاي فعال در شهر تهران قديمي هستند و اكنون توسط نسل‌هاي دوم و سوم موسس، اداره مي‌شوند.
او با اشاره به اينكه كتابفروشي مهرگان از سال‌ها پيش در خيابان جمهوري يا همان شاه آباد سابق فعاليت داشته، ادامه داد: اين كتابفروشي حدود 30 سال است كه به خيابان شريعتي منتقل شده و حالا توسط چهارمين نسل اين خاندان اداره مي‌شود.
كتابفروشي لارستان و فانوس مقصدهاي بعدي مسجدجامعي بودند، اين عضو شوراي شهر در كتابفروشي فانوس از مصوبه‌اي ياد كرد كه در سومين دوره شوراي اسلامي شهر تهران به انتشاراتي‌ها داده شده كه بر اساس آن اجازه ايجاد كتابفروشي در فضاهاي مسكوني داده شده است.
خيابان كريمخان تهران ميزبان بعدي اين كتاب‌گردي بود و در انتشارات علمي و فرهنگي از نخستين ماهنامه «پرنده آبي» كه ويژه كودكان و نوجوان است، رونمايي شد. در اين كتاب‌گردي كه دو عضو هيات موسس انجمن پيشكشوتان مطبوعات ايران نيز حضور داشتند، در ادامه به خانه فرهنگ و هنر گويا رسيد كه مسجد جامعي از داير شدن گالري در طبقه دوم اين فروشگاه و احداث چاپخانه انتشارات در كنار آن خبر داد.
نشر چشمه، رود، كتابفروشي كتاب‌هاي تخصصي علوم انساني، ثالث، هنوز و اساطير از فروشگاه‌هاي بعدي بودند كه اين هيات به آنها سر زد. مسجدجامعي در انتشارات اساطير تاكيد كرد: سال گذشته و در جريان نخستين كتاب‌گردي ما، انتشارات اساطير افتتاح شد و هم‌اكنون ويتريني براي نمايش مجموعه كتاب‌هاي نويسندگان بزرگ است. مطمئن باشيد كمتر ناشري پيدا مي‌شود كه كتاب‌هايي كه در اينجا منتشر شده است را داشته باشد. دليل آن هم جلسات علمي است كه در اين انتشارات برگزار مي‌شود.
در ادامه گروه به خيابان جمهوري رفتند و مهمان نشر شباويز و فريد خلعتبري، مدير آن شدند. در اين انتشارات كه جلسات نقد و بررسي داستان‌ها سال‌هاست به صورت روتين روزهاي پنجشنبه برگزار مي‌شود، اين هفته هم جمعي از نويسندگان و تصويرگران گرد هم جمع شدند و اين هيات در جلسه آنها حضور پيدا كرد. مسجد جامعي با اشاره به اينكه خلعتبري
۷۰۰ عنوان كتاب نوشته است، ادامه داد: از اين تعداد ۶۰۰ عنوان آنها برگزيده شده‌اند. اين نويسنده در حوزه‌ بين‌المللي نيز بسيار شناخته شده است. كاش مي‌شد طبقه دوم ساختمان نشر كه از آن به عنوان انبار استفاده مي‌شود را به محلي براي نگهداري لوح‌هاي منتقدان و نويسندگان انتشارات تبديل مي‌كرديد كه افتخاري هم براي نويسندگان و هم براي انتشارات باشد.
خيابان انقلاب، قلب فرهنگي تهران
عضو شوراي شهر تهران با حضور در ميدان و خيابان انقلاب از كتابفروشي‌هاي مختلف اين راسته ديدن كرد، او با حضور در بازارچه‌هاي قديمي و مغازه‌ها و فروشندگان كتاب‌هاي دست دوم هفته كتاب را به آنها تبريك گفت. بازارچه كتاب در ميدان انقلاب مقصد بعدي بود و انتشارت دارالكتب الاسلاميه و چاپخش ميزبان او بودند. چاپخش سال گذشته مدير خود، رسول دادمهر را از دست داده و از همين رو مسجدجامعي ياد او را گرامي داشت و اين نشر را يكي از ناشران خوب كشور معرفي كرد.
گروه كتاب‌گردي كه متشكل از اهالي فرهنگ، هنر و رسانه بودند، در ادامه اين برنامه كه البته با استقبال چشمگيري همراه بود، به انتشارات‌هاي دفتر نشر اسلامي، خجسته، ققنوس و اختران آگاه، عصر دانش، ياشار، انديشه مولانا، رهنما، محراب قلم، قدياني، پيدايش، انديشه‌نو، طهوري، خوارزمي، جيحون، چتر، امير كبير، آستان قدس رضوي، كيهان، مرواريد، توس، آمه، افراز و موسسه نداي تاريخ رفت و هفته كتاب را به همه آنان تبريك گفت.
افتتاح كتاب‌شهر قرآن
همزمان با روز كتاب‌گردي سومين كتاب‌شهر تهران، با عنوان «كتاب‌شهر قرآن»، در خيابان انقلاب افتتاح شد. مسجدجامعي با تقدير از افتتاح اين كتاب‌شهر، بيان كرد: به گفته مسوولان اين فروشگاه، موسسه كتاب‌شهر در سال ۸۳ راه‌اندازي شده و تاكنون ۴۲ فروشگاه كتاب را در سراسر كشور راه‌اندازي كرده‌اند.
او ادامه داد: اين تعداد، بزرگ‌ترين فروشگاه زنجيره‌اي كتاب در كشور به حساب مي‌آيد و اين موسسه شركت سهامي خاص است كه عمده‌ترين سهامدارش سازمان تبليغات اسلامي است.
مسجد جامعي سپس به خيابان ۱۶ آذر و انتشارات تيمورزاده رفت كه در اين بازديد، رحمت‌الله حافظي، رييس كميسيون سلامت و محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران نيز حضور داشت.
وزير ارشاد هم به كتاب‌گردي پيوست
در حالي كه هيات كتاب‌گردي انقلاب را به سمت كتابفروشي‌هاي ديگر تهران، ترك كردند، علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و سيد حسين هاشمي استاندار تهران نيز، به برنامه كتاب‌گردي رفتند و در اين فراخوان حضور يافتند.
علي جنتي ديدار از كتابفروشي‌ها را از انتشارات «ققنوس» آغاز كرد و درباره كاهش كتابخواني اظهار كرد: درباره كتاب بايد تقاضا ايجاد شود مانند زماني كه تشنه يا گرسنه هستيم كسي به ما نمي‌گويد كه آب يا نان بخريم. در مورد كتاب هم بايد اشتها ايجاد شود تا مردم براي تهيه آن احساس نياز كنند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه كتاب‌گردي خود درباره برنامه ششم توسعه نيز بيان كرد: اين برنامه بايد به مجلس برود و اگر مورد توافق نمايندگان  قرار گيرد تصويب مي‌شود. نه تنها راجع به حوزه كتاب، بلكه درباره تمام اصناف ماليات را مبنا بر اظهار فرد مي‌گذاريم و در اين بين برخي نيز بررسي خواهند شد.
او در مورد حمايت دولت از كتاب اظهار كرد: هيات خريد كتاب‌هاي عمومي همچون گذشته براي كتابخانه‌ها كتاب مي‌خرند و اين به نوعي حمايت از اين صنف است. در مورد كتاب‌هاي تخصصي نيز خريد به جاي ۱۰۰ تا ۳۰۰ جلد به خريد به چند جلد محدود مي‌شود. اما سعي مي‌كنيم، خريدمان متنوع باشد. نمايشگاه‌هاي استاني به نفع ناشران است كه در هفت تا ۱۰ استان‌ برگزار مي‌شود.
كتاب‌گردي همچنان ادامه دارد
احمد مسجد جامعي پس از ميزباني محمود آموزگار در نشر آمه، به نشر بازرگاني رفت و اين فروشگاه را افتتاح كرد. او در اين بازديد با اشاره به دوران فعاليت خود در وزارت كشور، بيان كرد: زماني كه در وزارت كشور بودم، بحران نان پيش آمده بود و اين بحران يك بحران اجتماعي بود. قرار بود كه من تحليلي از اين موضوع را ارايه دهم كه اين انتشارات، گزارش‌هايي درباره نان و گندم داشت و ما توانستيم، گزارش خوبي را آماده كنيم و از همين رو با اين انتشارات آشنايي زيادي دارم.
ميزبان بعدي نشر مركز بود، در اين كتابفروشي مهدي غبرايي، ليلي گلستان و فرهاد قائميان حضور داشتند و در ابتدا عليرضا رمضاني درباره تاريخچه خاندان رمضاني در نشر توضيحاتي را ارايه داد و گفت: تقريبا از اواخر دوره قاجار ما كار نشر را شروع كرديم. از حاج ميرزا علي‌اصغر، چهار پسر به جا ماند كه محمود رمضاني، كتابخانه شرق در كلاله خاور را راه‌اندازي كرد. محمد رمضاني، كتابخانه ابن‌سينا را راه انداخت، ابراهيم رمضاني موسس انتشارات ابن‌سينا و سهامدار نشر انتشار بود و جواد رمضاني كه البته همين يك نفر وارد كار نشر نشد و به تجارت كشيده شد.
او ادامه داد: محمد رمضاني كه هم ناشر بود و هم مجله‌اي به نام «شرق» را منتشر مي‌كرد. ابتدا در لاله‌زار و ساختمان فخرالدوله كه ساختمان بزرگي هم بود، هم كتابفروشي داشت و هم شرق را منتشر مي‌كرد. مكاني كه بعدها نامش به «كلاله خاور» تغيير كرد. محمد كلكسيوني از مجله‌ها و كتب خطي داشت كه به كتابخانه آيت‌الله مرعشي در قم اهدا كرده است.
كتابسرا و موسسه جغرافيايي و كارتوگرافي سحاب مقصد بعدي بود كه جمعي از تاريخ شناسان و تهران‌پژوهان حضور داشتند. شهر كتاب پرديس هم مراسمي با حضور اسدالله امرايي، جعفر ابراهيمي، غلامرضا امامي، شهرام اقبال‌زاده و مهدي ضرغاميان را برگزار كرد.
مقصد نهايي و پاياني كتاب‌گردي احمد مسجدجامعي شهر كتاب فرشته بود، در برنامه‌اي كه در اين مكان ترتيب داده شده‌بود، فرشته طائرپور، منوچهر شاهسواري، مرتضي كاظمي، ابراهيم حقيقي، عليرضا سميع آذر، مهتاب كرامتي، مهناز افشار، گلي امامي، ليلي گلستان، پوريا عالمي، حسين نژاد و جمشيد گرگين، به همراه برخي ديگر از هنرمندان حضور داشتند.
قرارداد تامين كتاب‌هاي سينمايي امضا شد
عليرضا تابش، مديرعامل بنياد سينمايي فارابي در جريان اين كتاب‌گردي اعلام كرد: همزمان با آخرين روز هفته كتاب، تفاهمنامه‌اي ميان انتشارات علمي و فرهنگي و انتشارات بنياد سينمايي فارابي منعقد شد تا كتاب‌هاي مورد نياز جامعه سينمايي و دانشگاهي اين حوزه منتشر و روانه بازار شود.
وي در ادامه تاكيد كرد: در اين قرارداد كه مدت زمان آن نمايشگاه كتاب ارديبهشت سال آينده است قرار است مشتركا تعدادي آثار و كتاب‌هاي سينمايي كه مورد نياز جامعه سينمايي و دانشگاهيان اين حوزه است را منتشر و روانه بازار كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون