• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4075 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۸ ارديبهشت

سي‌‌وششمين جشنواره جهاني فيلم فجر به كار خود پايان داد

تلاش سينماگران براي معرفي چهره ايران

تينا جلالي

سي‌‌وششمين جشنواره جهاني فيلم فجر هم با تمام هياهو و جنجال‌هايي كه داشت تمام شد؛ جنجال‌هايي كه بعضا باعث شد اين رويداد بين‌المللي بيشتر از هر چيز رنگ و بوي سياسي به خود بگيرد تا هنري. از حضور اعضاي هيات دولت به عنوان مهمان در اين جشنواره گرفته تا صحبت‌هاي پرحاشيه اليور استون، فيلمساز امريكايي كه در نشست خبري مطرح شد.

به‌غيراز اين؛ جشنواره جهاني فيلم فجر به دبيري سيدرضا ميركريمي كه خود يكي از اهالي سينما است و متولي و برگزاركنندگان اين رويداد هنري هم اهالي سينما هستند، ميزبان هنرمندان بزرگي از اقصي نقاط دنيا بود، فرانكو نرو بازيگر ايتاليايي، اوليويه مگاتون كارگردان فرانسوي، فيليپ راس فيلمبردار و مستندساز فرانسوي، ريتي پان كارگردان كامبوجي، ‌اي. آر. رحمان، آهنگساز برنده دو جايزه اسكار، ژان پي‌ير لئو بازيگر فرانسوي، نيكولا پيوواني آهنگساز ايتاليايي و... ازجمله هنرمنداني بودند كه در اين رويداد بين‌المللي حضور پيدا كردند و از نزديك با سينماگران داخل ايران ديدار و گفت‌وگو داشتند. علاوه بر اين هركدام از اين مهمان‌ها، طي نشست‌ها و كارگاه‌هايي كه در جشنواره برگزار شد، تجربيات هنري خود را با دانشجويان و علاقه‌مندان سينما در ميان گذاشتند. پيوواني كه به همت جشنواره جهاني فيلم فجر و مساعدت سفارت ايتاليا در يك برنامه فشرده كاري در ايران حضور پيداكرده بود، سي‌وششمين جشنواره جهاني فيلم فجر را فوق‌العاده توصيف و ابراز اميدواري كرد تعداد جشنواره‌هايي با اين كيفيت بيشتر شود. يا ريتي‌پان فيلمساز و مستندساز كامبوجي درباره سينماي ايران گفت: «ساخت آثار تاريخي، يك كار بسيار مهم است و ايران يك كشور سينمايي به‌حساب مي‌آيد و خيلي از فيلم‌هاي سينماي ايران استانداردهاي بين‌المللي دارند.»

اين فستيوال هنري در اين دوره از برگزاري، به سينماگران جوان به‌خوبي ميدان داد و ميركريمي همان طور كه در نشست مطبوعاتي خود وعده داده بود، از جوانان فيلمساز حمايت كرد. از سوي ديگر فيلم‌هاي ايراني كه بايد در جشنواره ملي موردحمايت قرار مي‌گرفتند با كمترين حاشيه در جشنواره جهاني نمايش داده شدند و اتفاقا به‌خوبي هم ديده شدند. با وجود اينكه اين رويداد بين‌المللي از تعدد بخش‌ها رنج مي‌برد اما مخاطبان به‌خوبي از فيلم‌ها استقبال كردند و براي تماشاي فيلم‌ها بليت رزرو كردند. اگر بعضي فيلم‌ها با اقبال مخاطب همراه نبود اما مي‌توان گفت بخش فيلم‌هاي كلاسيك، بازار فيلم و دارالفنون تماشاگران و هنرجويان را به‌خوبي جذب كردند.

اين رويداد بين‌المللي با تمام حاشيه‌هايي كه داشت به پايان رسيد اما مهم‌ترين نكته‌اي كه با پايان يافتن آن به ذهن مي‌رسد اينكه تا وقتي اين رويداد در كنار جشنواره ملي فجر برگزار مي‌شد زير سايه توليدات داخلي قرار مي‌گرفت و قطعا ابعاد بين‌المللي آن به اين گستردگي كه امروز شاهد آن هستيم نبود. گرچه انتقادات زيادي به انتخاب و نمايش فيلم‌هاي خارجي در اين جشنواره وارد است اما نكته حائز اهميت اينكه شايد بتوان گفت جشنواره جهاني، امروز بهتر از گذشته مي‌تواند راه ديپلماسي فرهنگي- هنري را براي ايران باز كند و قطعا تلاش ميركريمي در اين مسير بي‌تاثير نبوده است.

 

ميركريمي: تشكر مي‌كنم

پنجشنبه شب هفته گذشته سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر به ايستگاه پاياني رسيد؛ سيدرضا ميركريمي كه در طول برگزاري اين رويداد با حاشيه‌هاي فراواني مواجه بود وقتي روي سن آمد خطاب به حضار گفت: «جشنواره خوب يا بد، آنچه اتفاق افتاد حاصل دسترنج يك تيم دلسوز و خوش‌فكر بود و مي‌خواهم از همه مديران خوبي كه به من در اين اتفاق كمك كردند تشكر كنم. از كساني كه حتي تلاش كردند حاشيه منفي براي اين رويداد ايجاد كنند هم تشكر مي‌كنم. همين‌كه جشنواره براي‌شان مهم بوده از آنها سپاسگزارم.»

 

صالحي: تلاش هنرمندان براي نمايش چهره‌اي مثبت از ايران

عباس صالحي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در سخناني، كشور ايران را كشوري بافرهنگ و شعر دوست و اهل هنر دانست كه خودش را به جهان معرفي مي‌كند. او گفت: «در دوره‌اي كه خيلي‌ها تلاش مي‌كنند از ايران چهره ديگري بسازند ولي عده‌اي چون شاعران و هنرمندان و سينماگران مي‌كوشند كه ايران را آنچنان‌كه بوده و هست و بايد باشد نشان دهند كه به نوبه خودم از اين رويكرد موثر تشكر مي‌كنم»

 

معرفي برگزيده‌ها

در ادامه مراسم اختتاميه اين دوره از جشنواره، جايزه صلح اين رويداد براي يك‌عمر دستاورد هنري به ريتي پان كارگردان كامبوجي رسيد و ديپلم افتخار نصيب فيلم «معدنچي» به كارگرداني هانا اسلك محصول اسلووني و كرواسي شد و فيلم «هندي و هرمز» به كارگرداني عباس اميني از ايران جايزه نتپك را دريافت كرد.

داوران جشنواره جهاني فيلم فجر در بخش جايزه بين‌الاديان فيلم «گندم» به كارگرداني سميح كاپلان اوغلو محصول مشترك تركيه، آلمان، فرانسه، سوئد و قطر را شايسته تقدير دانستند و مجيد مجيدي براي فيلم «آن‌سوي ابرها» محصول هند جايزه محمدامين (ص) را دريافت كرد.

در بخش آسيايي جشنواره، «بچه خور» به كارگرداني محمد كارت محصول ايران جايزه بهترين فيلم كوتاه را دريافت كرد و بهترين كارگرداني در اين بخش به مريم بحرالعلومي براي فيلم «پاسيو» از ايران اهدا شد.

«پدر و پسر» به كارگرداني دونگ دينگ لونگ محصول ويتنام هم جايزه بهترين فيلم آسيايي را دريافت كرد.

در بخش مسابقه بين‌الملل«آقاي گوزن» به كارگرداني مجتبي موسوي محصول ايران، لوح تقدير دريافت كرد. جايزه بهترين فيلم كوتاه به فيلم «وفاداري» به كارگرداني تاتيانا فدوروسكايا محصول روسيه رسيد و جايزه ويژه هيات داوران به ريچارد كندريك فيلمبردار فيلم «ترانه گرانيت» محصول ايرلند و كانادا اهدا شد.

ماهور الوند براي بازي در فيلم «هت تريك» محصول ايران جايزه بهترين بازيگر زن را دريافت كرد و جايزه بهترين بازيگر مرد هم به لئون لوچف بازيگر فيلم «معدنچي» محصول اسلووني و كرواسي اهدا شد.

در اين بخش جايزه بهترين فيلمنامه براي فيلم «هت تريك» محصول ايران به رامتين لوافي پور داده شد

و جايزه بهترين كارگرداني هم به الكسي گرمن جونيور براي فيلم «دولتوف» محصول روسيه، لهستان و صربستان اهدا شد و فيلم «آگا» محصول مشترك بلغارستان، آلمان و فرانسه جايزه بهترين فيلم را دريافت كرد كه جايزه در اين بخش به ميلكو لازاروف داده شد.

در ادامه اين مراسم، داوران سي‌وششمين جشنواره جهاني فيلم فجر، پويا بادكوبه را شايسته دريافت جايزه بهترين فيلم اول تشخيص دادند. اين كارگردان در بخشي از سخنانش گفت: «الهي شكر كه در كشور خودم جايزه گرفتم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون