• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4075 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۸ ارديبهشت

بلاتكليفي سرود تيم ملي و دكتراي افتخاري كن لوچ

در ستون اخبار هنري امروز ضمن اشاره به اكران نسخه كامل «استراحت مطلق» عبدالرضا كاهاني در فرانسه، به نشان دكتراي افتخاري كن‌لوچ پرداخته‌ايم. اين كارگردان كه در جريان دريافت اين جايزه‌اش با حواشي زيادي همراه بود، سرانجام با وجود انتقادات زياد به يهودي‌ستيزي‌اش توانست دكتراي افتخاري دانشگاه يو ال بي ‌را از آن خود كند. خبر ديگر اين ستون به سرود تيم ملي ايران در جام جهاني اختصاص دارد كه بعد از انصراف عليرضا قرباني هنوز تكليف خواننده آن مشخص نيست.

 

اكران «استراحت مطلق» در فرانسه

نسخه كامل فيلم سينمايي «استراحت مطلق» به كارگرداني عبدالرضا كاهاني قرار است يك ماه ديگر در سينماهاي فرانسه اكران شود. به گزارش ايلنا. اين كارگردان در گفت‌وگو با راديو فرانسه گفته: « نسخه‌اي كه از فيلم استراحت مطلق در فرانسه به نمايش در مي‌آيد كامل‌تر از نسخه‌اي است كه در ايران نمايش داده شده است. البته هيچ لذتي بيشتر از اين نيست كه فيلم را با هموطنان خودم ببينم اما اينكه فيلم در فرانسه به‌صورت كامل نمايش داده مي‌شود لذت‌بخش است. » كاهاني افزود: «من سال آخر دوره رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد فيلمنامه‌هاي مختلفي به ارشاد ارايه كردم اما مجوز نمي‌گرفت و لذا از كشور خارج شدم و فيلمي را در فرانسه ساختم وقتي دولت در ايران تغيير كرد و دولت حسن روحاني روي كار آمد با من تماس گرفتند و دعوت كردند كه به ايران بازگردم و من هم شرط كردم كه اگر فيلمنامه‌هايم مجوز مي‌گيرد من باز مي‌گردم. فيلمنامه استراحت مطلق مجوز گرفت و من براي ساخت آن بازگشتم ولي فيلم با سانسور زياد اكران شد و بعد هم فيلم «ارادتمند»، «نازنين»، «بهاره»، «تينا» را ساختم كه توقيف شدند و حتي به فيلم‌هاي ديگرم اجازه نمايش در خارج داده نشد. » اين كارگردان كه يك فيلم ديگر در تايلند و يك فيلم هم در فرانسه ساخته در ادامه افزود: « من مانند هر فرد ديگري كشورم را دوست دارم و ايران را دوست دارم اما من فيلمساز هستم و بايد بتوانم فيلمم را آنگونه كه دوست دارم بسازم و كار كنم.»

 

نمايشگاه «جغرافيا و فرهنگ» در سمنان

نمايشگاه «جغرافيا و فرهنگ» كه از روز گذشته كار خود را در گالري «دانژه» سمنان آغاز كرد تا پايان همين ماه ادامه خواهد يافت. در اين نمايشگاه آثار منتخب نقاشي و مجسمه از سيد اسدالله شريعت‌پناهي، محمدعلي بني‌اسدي، محمدحسن جواهري، ابراهيم يغمايي، مسعود سعدالدين و بهروز صحت‌لو به هنرباني جاويد رمضاني به نمايش درمي‌آيند. به گزارش ايلنا مبناي اين نمايشگاه در كنار هم قرار دادن آثاري از هنرمندان تحسين شده جهاني است كه در برهه‌اي از زمان، به واسطه تولد يا تحصيل به سمنان گره خورده بودند.

 

سرود تيم ملي ايران خواننده ندارد

چند روز پيش عليرضا قرباني از اجراي آهنگ جام جهاني 2018 ايران در روسيه انصراف داد و در بيانيه‌اي اعلام كرد: «طي اين روزها و با تعمق و‌ دقت بيشتر به اين نتيجه نزديك‌تر شدم كه جنس و محتواي موسيقي كه من طي حدود ۲۲ سال فعاليت و تلاش حرفه‌اي در آن رشد و پرورش يافته‌ام و هويت و اصالت هنري مهم‌ترين ركن آن است، ممكن است با نتيجه و خروجي كه عزيزان دست‌اندركار و سفارش‌دهنده اثر از آن توقع دارند و بحق هم بايد حاصل شود، ناهمگون و ناهماهنگ باشد و از اين رو نتوانم خواسته خيل عظيم مخاطبان و علاقه‌مندان گرانقدر اين رويداد مهم ورزشي و بين‌المللي را مرتفع سازم.»

اين در حالي است كه غلامحسين زمان‌آبادي، مشاور فرهنگي فدراسيون فوتبال درباره اتفاقات و جايگزين فدراسيون فوتبال در اين باره گفته: «مسوولان بنياد رودكي بهتر مي‌توانند درباره اين موضوع توضيح دهند. تا جايي كه من اطلاع دارم محمد معتمدي و حامد همايون هم جزو گزينه‌هاي خوانندگي سرود تيم ملي بودند و احتمال دارد در صورت اثبات اين خبر بنياد رودكي از آنها به جاي قرباني استفاده كند. به هر حال در نشستي كه امشب با مسوولان بنياد رودكي برگزار مي‌كنيم، اين موضوع را پيگيري مي‌كنم.»

پس از عليرضا قرباني، محمد معتمدي هم ديگر گزينه اجراي اين قطعه بود كه او هم روز پنجشنبه در خبري عدم تمايل خود را به اجراي اين قطعه اعلام كرد. به‌اين ترتيب هياهوي اجراي قطعه جامِ جهاني كه چندين ماه ادامه داشته وارد مرحله‌اي تازه شده است؛ با اين شرايط تاكنون فقط نام «سالار عقيلي» به عنوان خواننده‌ اين قطعه مطرح است.

 

كن لوچ دكتراي افتخاري دريافت كرد

با وجود انتقادهايي كه به اهداي دكتراي افتخاري دانشگاه يو ال بي‌بروكسل به كن لوچ مطرح شده بود، روز پنجشنبه اين جايزه به او تعلق گرفت. كن لوچ، كارگردان نامدار بريتانيايي از كنفرانس مطبوعاتي پس از اهداي جايزه دكترا استفاده كرد تا باز هم سياست‌هاي صهيونيست‌ها را به باد نقد بگيرد. با وجود اينكه چارلز ميشل نخست‌وزير بلژيك، كن لوچ را به دليل يهودي‌ستيزي سرزنش كرده و اعلام كرده بود وي شايسته دريافت دكتراي افتخاري نيست، ديروز اين جايزه به كن لوچ اهدا شد. وي كه همواره به عنوان يك حامي حقوق فلسطيني‌ها شناخته مي‌شود در كنفرانس مطبوعاتي اين جايزه تاكيد كرد: «ضد يهودي نيست اما هرگز مدافع رژيم صهيونيستي نبوده است. » اين كارگردان گفت: «من به اين دليل ضديهودي خوانده مي‌شوم كه همواره از حقوق فلسطيني‌ها دفاع كرده‌ام.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون