• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4075 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۸ ارديبهشت

سخنگوي پويش مردمي «يوز تا ابد» خبر داد

بيش از ۵۵۰۰ دام اهلي از پارك ملي توران خارج شدند

گروه اجتماعي| پويش مردمي «يوز تا ابد» تاكنون موفق به تعيين تكليف ۵۵۳۶ پروانه دام اهلي در پارك ملي توران استان سمنان، يكي از مهم‌ترين زيستگاه‌هاي يوزپلنگ آسيايي در كشور شده است. اما با توجه به شرايط اقتصادي كشور در چند ماه اخير و تامين نشدن كل مبلغ مورد نياز، ادامه مذاكرات با دشواري‌هايي روبه‌رو است.

به گزارش «اعتماد»، حميدرضا ميرزاده، سخنگوي پويش با بيان اين خبر گفت: تعداد مراتع (سامانه‌هاي عرفي) موجود در پارك ملي توران، هشت مرتع شامل ۱۲ آغل با مجموع ۷۴۸۷ پروانه چراي دام است كه تاكنون پس از مذاكره با دامداران، تكليف پنج سامانه مشخص شده است.

به گفته ميرزاده، اين پنج سامانه جمعا داراي پروانه چراي ۵۵۳۶ رأس دام بودند و در اختيار ۹ بهره‌بردار قرار داشتند. او همچنين از ادامه مذاكره براي تعيين تكليف ساير سامانه‌هاي عرفي با بهره‌برداران خبر داد.

سخنگوي پويش «يوز تا ابد» درباره دشواري‌هاي اين فعاليت گفت: در مورد برخي سامانه‌ها، به دليل فوت بهره‌بردار اصلي، وراث بايد تشريفات قانوني نقل و انتقال پروانه بهره‌برداري و چراي دام را انجام دهند كه اين كار زمانبر است. از طرف ديگر، برخي بهره‌برداران اعلام كرده‌اند كه نيازمند مرتع جايگزين هستند كه با توجه به وضعيت نامساعد منابع آب و پوشش گياهي در بسياري از مراتع در دسترس، يافتن مرتع متناسب با نياز دامداران با دشواري‌هاي فراواني روبه‌رو است.

پويش مردمي «يوز تا ابد» در نهم شهريورماه ۱۳۹۶ و به همت «هديه تهراني» بازيگر سينما و جمعي از هنرمندان، ورزشكاران و فعالان محيط زيست آغاز به كار كرد. هدف اين پويش مردمي، كمك به خروج دامداري‌هاي سنتي موجود در پارك ملي توران، يكي از مهم‌ترين زيستگاه‌هاي يوزپلنگ آسيايي در كشور است. اين اقدام به صورت جمع‌آوري هزينه برآورد شده براي خروج دامداران و پرداخت به آنها براي خروج دام و آغل‌هاي دامداري خود صورت مي‌گيرد.

به گفته ميرزاده، برآورد اوليه براي اين اقدام، مبلغ ۸۰۰ ميليون تومان بود كه با مشاركت مردمي و همچنين اقداماتي نظير برگزاري كنسرت، نمايشگاه آثار هنري، پخش فيلم و... مبلغي بالغ بر ۶۲۰ ميليون تومان تامين شد و كارشناسان پويش يوز تا ابد مذاكره با دامداران را از اوايل آبان‌ماه سال ۹۶آغاز كردند. سخنگوي پويش مردمي «يوز تا ابد» با تاكيد بر اينكه اين پويش يك فعاليت كاملا مردمي است؛ از همكاري و تعامل با سازمان‌هاي دولتي براي به نتيجه رسيدن اقدامات اين پويش خبر داد.

‏ميرزاده درباره تمهيدات پيش‌بيني شده براي شفافيت مالي اين پويش هم گفت: ‎ با اينكه در امور مدني و مردمي سازمان بازرسي كل كشور مسووليتي ندارد، اما براي تامين امنيت خاطر حاميان كمپين، نماينده سازمان بازرسي كل كشور در سازمان حفاظت محيط زيست نيز در جريان چگونگي هزينه‌كرد قرار دارد و پس از اتمام پروژه گزارش كامل مالي به آن مرجع ارايه مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون