اين خانه زيباست
امير بهاري
با ارزشترين ميراث هنرمند، هنر اوست. مردم هم در گذر زمان آموختند كه به هنرمند بيش از پيش احترام بگذارند كه بسيار مباحث انساني اول به زبان هنر بيان شده است. خانه و حتي خيابانهاي اطراف خانه بتهوون يعني جاهايي كه او قدم ميزده است مكانهاي توريستي بسيار مهمي هستند و حتما بسياري از مردم با كنجكاوي اينكه او در سالهاي حياتش حين راه رفتن چه چيزهايي ميديده كه چنين آثاري خلق كرده است، در آن جغرافيا حضور پيدا ميكنند. ميراث ما از هنرمندان و اهل سخن جز آثارشان اندك است. بزرگترين شاعران ما تنها با مقبرههايشان شناخته ميشوند. حتي آنچنان ميراثي از معاصران ما باقي نمانده است. از بنان و خوانساري و دوامي چه چيزي جز آثارشان در دسترس است؟ سايه، شجريان، كدكني و... همگي از مفاخر بزرگ معاصر ما هستند و ما هنوز نميدانيم آنها دقيقا كجا و چگونه زيستند و خلق كردند. عجبا كه زندانها و شكنجهگاهها را موزه ميكنيم (كه اتفاقا كار درستي است) اما اهميتي براي خانه صادق هدايت قائل نيستيم. كانون چاووش محفلي در زمان انقلاب بود كه توليداتش همگام با مردم و حركتهاي اجتماعي پيش ميرفت. جرياني كه كانون چاووش به راه انداخت، مهمترين جريان هنري دوران انقلاب است. آيا براي كسي موضوعيت داشته تا ساختار ساختمان كانون چاووش به همان شكل باقي بماند؟ جاي شكرش باقي است كه مكتبخانه ميرزاعبدالله و انتشارات ماهور آنجا مستقر هستند تا حداقل چيزي باقي مانده باشد. خانه شهرام ناظري را ميخواهند ثبت ملي كنند. جالب اينكه دقيقا ديروز رسانههاي امريكايي خبر دادند كه خانه دوران كودكي جاني كش در آركانزاس را ثبت ملي كردند و ميخواهند به شكل موزه در معرض ديد علاقهمندان بگذارند. جداي از تمام جوايز و مدالهايي كه به سينهاش آويختند و جداي از احترام شايستهاي كه همواره متوجه او بوده است، حالا 15 سال پس از مرگش خانه كودكياش را هم به عنوان ميراث ملي محفوظ ميكنند. شهرام ناظري كه از مفاخر موسيقي است هنوز هم براي خواندن همان قطعات محبوب و ماندگارش پروسه مجوز را طي ميكند و هنوز هم تا لحظهاي كه خواندن را آغاز ميكند از به انجام رسيدن اجرا اطمينان ندارد و هنوز هم صدا و سيما او را حين خواندن و با اركسترش نشان نميدهد و هنوزهاي بسيار ديگر. حالا خانه او را ثبت ملي ميكنند دستشان درد نكند اين حداقل كاري است كه در مقابل رفتار ناشايست سالهاي گذشته ميتوان در قبال هنرمنداني چون ناظري كرد.