• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4098 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۶ خرداد

مهاجم سابق ايتاليا در آستانه تحمل 6 سال زندان

همه فوتباليست‌هاي زنداني

رسول مجيدي

 

 

رسانه‌هاي ايتاليايي در آستانه مسابقات جام‌جهاني روسيه، تورنمنتي كه در آن حضور ندارند، خبر جالبي را تيتر يك كرده‌اند؛ «وينچنزو ياكويينتا، ملي‌پوش سابق آتزوري، به 6 سال زندان محكوم خواهد شد.» ظاهرا ماجرا برمي‌‌گردد به ارتباط مهاجم سابق يوونتوس و مافياي ايتاليا؛ مافيايي كه هيچ ربطي به مافياي فوتبال ندارد. ماجرا اصلا درباره فوتبال نيست. ماجرا درباره قاچاق اسلحه و گروه مافياي كالابريان است. يكي از گروه‌هاي معروف مافيايي در شمال كشور ايتاليا. جايي دور از سيسيل، كه هسته اصلي مافيا در ايتاليا محسوب مي‌شود. روزنامه گاتزتا دلواسپورت گزارش داده كه ياكويينتا به همراه پدرش و 138 نفر ديگر دستگير شده. دادستان در دادخواست اوليه‌اش خواستار 6 سال زندان براي ياكويينتا 10 سال زندان براي پدرش شده. او از دادگاه درخواست كرده براي 140 نفر دستگير شده، جمعا 1712 سال زندان در نظر بگيرد. پليس ايتاليا 3 سال پيش در خانه ياكويينتا و پدرش مقدار زيادي اسلحه پيدا كرد. بعدا مشخص شد آنها با مافياي كالابريان در تماس بوده‌اند. در جريان اين عمليات چهره‌هاي سرشناسي دستگير شده‌اند. به جز ياكويينتا كه سابقه قهرماني در جام‌جهاني 2006 با پيراهن ايتاليا را دارد و در تيم‌هاي يوونتوس و اودينزه بازي كرده، چند تاجر نامدار هم اسم‌شان در بين دستگيرشده‌ها وجود دارد.

ياكويينتا البته اولين فوتباليستي نيست كه قرار است به زندان بيفتد. فوتباليست‌هاي زيادي بوده‌اند كه در اين سال‌ها به دلايل مختلف طعم ميله‌هاي زندان را چشيده‌اند. بيشترشان به دليل پرونده‌هايي همچون رانندگي درحالت مستي يا آزار و اذيت دختران. البته فوتباليست تبهكار هم داشته‌ايم. از جمله نزار طرابلسي، بازيكن سابق فوتبال تونس كه در فوتبال آلمان و باشگاه فورتنا دوسلدورف توپ زده بود. او به اتهام همكاري با گروه تروريستي القاعده و قاچاق اسلحه به 10 سال حبس محكوم شد. نقش داشتن در حادثه ۱۱ سپتامبر، حمله به سربازان امريكايي در يك هواپيماي بلژيكي، ديدار با اسامه بن‌لادن در افغانستان و نقش داشتن در حمله تروريستي به سفارت پاريس، برخي از اتهاماتي بودند كه در دادگاه براي طرابلسي اعلام شدند. البته فوتباليست‌هاي معروف‌تري هم چنين جرايمي را مرتكب شده‌اند. رنه هيگوئيتا، يكي از سرشناس‌ترين دروازه‌بان‌هاي تاريخ فوتبال در زمان خودش بود كه عاقبت‌به‌خير نشد. اين دروازه‌بان كلمبيايي كه به دليل سبك بازي و ظاهر منحصربه‌فردش در يادها ماندگار شده، در اواسط دهه ۹۰ هفت ماه زنداني بود و به همين دليل جام جهاني ۱۹۹۴ را از دست داد. ظاهرا او رابطه خوبي با پابلو اسكوبار، رييس مافياي موادمخدر كلمبيا داشت و به همين خاطر در سال ۱۹۹۳ به جرم مشاركت در ربودن يك دختر يازده‌ساله دستگير شد. هيگوئيتا اجير شده بود تا ۳۰۰ هزار يوروي اخاذي شده را از يك همبر‌گرفروشي به دست مجرمان اصلي برساند. دادگاه كشور كلمبيا براي اين دروازه‌بان هفت ماه حبس بريد. ماجراي ديگري هم درباره فوتباليست‌هاي تبهكار وجود دارد كه باز به كشور كلمبيا باز‌مي‌گردد. در سال 1970 بابي مور، اسطوره فوتبال انگليس نزديك بود مسابقات جام‌جهاني را از دست بدهد. او به نقش داشتن در سرقت يك گردن‌بند در كلمبيا متهم بود و چهار روز را در بازداشتگاه پليس كلمبيا گذراند. ماجرا به حدي بازتاب جهاني داشت كه حتي هارلد ويلسون، نخست‌وزير وقت انگليس براي آزادي او مداخله كرد. در نهايت مور آزاد شد تا به اردوي تيم ملي كشورش در مكزيك ملحق شود.

جويي بارتون، فوتباليست انگليسي ديگري بود كه به دليلي متفاوت از ساير فوتباليست‌ها طعم زندان را چشيد. او در مجموع در دوران فوتبالش به 10 ماه حبس محكوم شد؛ هر چند كه فقط ۷۷ روز را پشت ميله‌هاي زندان سپري كرد. اين بازيكن در مي‌۲۰۰۸ به دليل نقش داشتن در يك نزاع خياباني در مركز شهر ليورپول به شش ماه زندان محكوم شد. بارتون ۲۰ ضربه به صورت يك مرد زد و دندان‌هاي يك پسربچه را خرد كرد. او در ماه جولاي همان سال به علت درگيري فيزيكي با عثمان دابو، هم‌تيمي‌اش در تمرينات به چهار ماه حبس تعليقي محكوم شد. ميكي توماس، ستاره اسبق چلسي و منچستريونايتد هم در سال ۱۹۹۳ تيتر اصلي روزنامه‌هاي انگليسي را به تسخير خود درآورد. اين بازيكن به دليل پولشويي و كلاهبرداري به ۱۸ ماه حبس محكوم شد و پس از آن فوتبالش را در ليگ دسته سه انگليس دنبال كرد. جاي تعجب نيست كه نام مارادونا را هم در اين سياهه ببينيم. فوتباليستي فوق‌العاده كه زندگي شخصي‌اش كم حاشيه نداشت؛ از استعمال مواد مخدر گرفته تا درگيري با پليس. با اين همه شايد خلاف‌ترين كاري كه او كرده بر‌مي‌گردد به سال ۱۹۹۸. سالي كه او به علت شليك به يك خبرنگار به دو سال حبس تعليقي محكوم شد. در فوتبال ايران هم البته فوتباليست‌هايي هستند كه سابقه بازداشت شدن دارند. عمده بازداشت‌ها در فوتبال ايران به دلايلي همچون حضور فوتباليست‌ها در مهماني‌هاي شبانه بر مي‌گردد. با اين همه استثنائاتي مانند علي اكبريان هم وجود دارد. ستاره‌اي كه با شعار «علي اكبريان، روماريوي ايران» تشويق مي‌شد و چند سال پيش به اتهام همكاري در توليد و توزيع ماده مخدر روانگردان (شيشه) به اعدام محكوم و با يك درجه تخفيف حكم اوليه‌اش به حبس ابد تبديل شد. در سال‌هاي ابتدايي دهه 60 و در بحبوحه اتفاقات انقلاب اسلامي هم يك فوتباليست سابق تيم ملي كارش به زندان و بعدها چوبه‌دار كشيد. حبيب خبيري، مدافع تيم ملي و باشگاه هما بود كه از سال ۱۳۵۵ با سازمان مجاهدين خلق آشنا شده بود و پس از انقلاب در ارتباط مستقيم با سازمان قرار گرفت. او در سال 1360 دست به اسلحه برد و به حكم حاكم شرع با مجازات اعدام روبه‌رو شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون