• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3103 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۹ آبان

احمد ناطق نوري در گفت‌وگو با «اعتماد»:

شايد برادرم به سياست بازگردد

    مرجان زهراني/حالا كه گروهي از اصولگرايان چاره وحدت را بازگشت به ريش سفيدي و حرف شنوي از شيوخ اصولگرا مي‌دانند به ياد علي اكبر ناطق نوري افتاده‌اند. او كه روزي از تاثيرگذارترين راستگرايان جامعه روحانيت مبارز بود و در مجلس چهارم و پنجم و بعد از آن در انتخابات خرداد 76 چهره شاخص جناح راست محسوب مي‌شد و حالا قريب به هشت سال است با دلخوري سياست سكوت پيش گرفته و از همفكران سابقش فاصله گرفته است. خرداد 92 اما او با حمايت از حسن روحاني، همراهي با سيد محمد خاتمي و آيت‌الله هاشمي را بر همراهي با دوستان سابق راستگرايش ترجيح داد و حالا راست و چپ سياسي در مورد ترجيح سياسي ناطق نوري براي انتخابات خبرگان و مجلس گمانه زني مي‌كنند. گمانه‌هايي كه احمد ناطق نوري در مورد آن مي‌گويد: «ناطق نوري اصلاح‌طلبي است كه مي‌خواهد اصول را پياده كند و اصولگرايي است كه به انجام اصلاحات اعتقاد دارد.»

  آقاي ناطق براي انتخابات مجلس خبرگان برنامه‌يي دارند؟
من تا الان از ايشان تصميمي در مورد مجلس خبرگان نشنيده‌ام.
 براي انتخابات مجلس چطور؟ آقاي ناطق تصميمي براي حضور در انتخابات مجلس ندارند؟
تا جايي كه من اطلاع دارم ايشان قصد شركت در انتخابات مجلس را ندارند البته همه اصرار دارند كه آقاي ناطق در انتخابات مجلس شركت كنند اما گويا ايشان قصد شركت در انتخابات را ندارند.
 در مدت اخير آقاي ناطق به خاطر دلخوري اي كه از اصولگرايان داشتند تا حدي از اين جريان فكري دور شدند. اين دلخوري و فاصله همچنان ادامه دارد؟
ايشان كه اساسا كينه‌يي نيستند اما اينكه چه نظري و چه تصميمي در آينده داشته باشند هنوز هم مشخص نيست البته ما بيشتر در مورد مسائل سياسي كلان صحبت مي‌كنيم و در مورد تصميمات سياسي شخصي ايشان معمولا حرف    نمي‌زنيم.
 آقاي ناطق شرايط را براي بازگشت به عرصه سياست مهيا مي‌دانند؟
مردم بيشتر علاقه‌مند هستند كه آقاي ناطق به سياست بازگردند اما خودشان چندان تمايلي ندارند.
 با توجه به نقل قولي كه آقاي حبيبي از ايشان مطرح كرده بودند كه اگر من را تكه تكه هم بكنند اصولگرا هستم، دلبستگي‌هاي جناحي آقاي ناطق در حال حاضر به كدام جريان فكري نزديك‌تر است؟
ما همه اصولگرا هستيم. همه اصلاح‌طلبان هم اصولگرا هستند. هر كس اصولگرا نباشد دينش خراب مي‌شود. هر اصولگراي واقعي يك اصلاح‌طلب است و هر اصلاح‌طلب واقعي هم بايد اصولگرا باشد.
  اصولگرايان معتقدند كه اصلاح‌طلبان آقاي ناطق را به نفع خودشان مصادره كرده‌اند. ايشان نظرشان در اين مورد چيست؟
آقاي ناطق بازيچه هيچ جناح و گروهي نمي‌شود. ايشان فرد مستقلي است. اين طور هم نيست كه داغ و تند و تيز در جناح و گروهي قرار گرفته باشد. اگر مي‌خواهيد آقاي ناطق را بشناسيد رفتار سياسي ايشان را در مجلس چهارم و پنجم مطالعه كنيد. هميشه رفتار اعتدالي داشته و دارند و مواضع و رفتار سياسي‌شان تغييري نمي‌كند. امام حسين(ع) اصلاح‌طلب بود يا اصولگرا؟ قاعدتا تلفيق هر دوي اينها بود. امام حسين(ع) مي‌گفت كه من مي‌خواهم تكليفم را انجام دهم و سنت جدم را پياده كنم. سنت جدم را پياده كنم يعني با اصولگرايي رفتار كنم و در كنار آن براي اصلاح امور هم تلاش مي‌كنم. آقاي ناطق هم همين طور عمل مي‌كند.
 به هر حال آقاي ناطق در مدت اخير و بعد از دلخوري‌هايي كه بين ايشان و اصولگرايان به وجود آمد به اصلاح‌طلبان نزديك‌تر شدند. تفسير شما از اين نزديكي سياسي چيست؟
ايشان اصلاح‌طلبي است كه مي‌خواهد اصول را پياده كند و اصولگرايي است كه به انجام اصلاحات اعتقاد دارد. ايشان به بازي‌هاي سياسي روز اهميت نمي‌دهد و در انديشه‌هاي بزرگ ديگري است.
 صحبت‌هايي كه در مورد ائتلاف هاشمي، خاتمي و ناطق براي انتخابات مجلس دهم وجود دارد. آيا احتمال تشكيل چنين ائتلافي وجود دارد؟
احتمال هر چيزي وجود دارد. گرچه هيچ كدام هنوز در اين مورد صحبت قطعي نداشته‌اند. البته با اينكه ايشان از لحاظ سني از من كوچك‌تر هستند اما پيشكسوت من است. او مراد و من مريد هستم و به همين دليل نمي‌توانم در مورد نظرات قطعي ايشان صحبت كنم. به هر حال ايشان تصميمي مي‌گيرند كه مصلحت بدانند اما من تا به حال صحبتي در مورد حضور دوباره ايشان در عرصه سياست نشنيده‌ام.
 با اين تفاسير براي انتخابات مجلس همان‌طور كه خودشان هم گفته‌اند، نمي‌آيند؟
قبلا هم اين سوال را جواب دادم. ايشان بنا ندارد در هيچ انتخاباتي شركت كند. برادرم به دنبال تحميل خود به مردم نيست. اگرچه اين روزها مردم علاقه دارند ايشان بيايد اما تا آنجايي كه اطلاع دارم تصميم‌شان بر ورود نكردن به انتخابات است.
 آقاي هاشمي هم براي انتخابات رياست‌جمهوري نمي‌خواستند كانديدا شوند اما اصرار توده‌هاي اجتماعي باعث شد تا ايشان هم احساس تكليف كنند. آيا اين اتفاق براي حاج آقاي ناطق هم محتمل است؟
در عالم سياست هر چيزي امكان دارد. شايد شرايط به گونه‌يي پيش رود كه ايشان هم تغيير موضع دهد و از نظر فعلي‌شان كه عدم شركت در انتخابات است، برگردد و بازهم به عرصه سياست بازگردد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها