• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3103 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۹ آبان

فيض‌الله عرب سرخي:

اصلاح‌طلبان بناي كناره‌گيري از انتخابات مجلس را ندارند

فيض‌الله عرب سرخي، فعال سياسي اصلاح‌طلب معتقد است كه اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس دهم همچون انتخابات رياست‌جمهوري، عقلاني رفتار كنند تا كه شايد تركيب مجلس تغيير كند. عرب سرخي كه با ايلنا گفت‌وگو كرده بر اين اعتقاد است كه نبايد اميدوار بود چهره‌هاي سرشناس اصلاح‌طلب بتوانند مجوز حضور در انتخابات را بگيرند. چكيده اظهارات اين فعال شناخته شده اصلاح‌طلب به   شرح زير است:

  اعتقاد دارم بيش از آنكه بر اختلافات و شكاف‌هاي جريان اصولگرايي تمركز كنيم و به آن اميد داشته باشيم، بايد بر انسجام اصلاح‌طلبي و برنامه‌هاي موثر و مفيد مورد نياز جامعه و همچنين برقراري يك ارتباط سالم و مناسب با بدنه خودمان تمركز كنيم.
  به شخصه آرزو مي‌كنم جريان اصولگرايي انسجام و وحدت پيدا كند و از حيث برنامه بتواند يك برنامه خوب و مثبت براي جامعه داشته باشد. اميدوارم بتوانند رقيبي قوي براي جريان اصلاح‌طلبي باشند تا يك رقابت كاملا سالم شكل بگيرد و اين امكان را به مردم بدهيم تا در اين رقابت دست به يك انتخاب آزاد بزنند.
  ما نسبت به دولت روحاني سياست انتقاد و اتحاد را داريم در حالي كه نسبت به دولت احمدي‌نژاد سياست يكسر انتقادي داشتيم.
  آنچه به جبهه اصلاحات مربوط مي‌شود آن است كه مساله انتخابات را جدي تلقي كنند. با آن برخورد فعال داشته باشند و نسبت به آن منفعل نباشند. مباحثي از جنس تحريم مطرح نشود.
   اصلاح‌طلبان بناي كناره‌گيري از انتخابات مجلس ندارند. بناي آن ندارند كه اگر چند نيروي سر‌شناس آنان كنار گذاشته يا رد  صلاحيت شد از انتخابات كنار بروند. ولي به هرترتيب اين محدوديت‌ها آثار خودش را بر انتخابات خواهد گذاشت. يعني اگر مردم ببينند كه عملا يك جريان در انتخابات وجود دارد يا فكر كنيم كه همين يك جريان براي انتخابات كافي است و مي‌توان صحنه انتخابات را اينچنين آرايش كرد طبعا كار سخت‌تر خواهد شد.
   بايد فكر كنيم ما يك جامعه جوان، تحصيلكرده و آگاه به مسائل روز داريم كه بر اساس منطقش تمايل بيشتري به جريان اطلاح طلبي دارد. لذا اگر همين افراد به مجلس راه پيدا كنند، براي ما كافي است.
  دغدغه اصلي شخصي مثل من كه فكر مي‌كند اكثريت جامعه را اصلاح‌طلبان تشكيل داده‌اند، رد صلاحيت چند چهره اصلاح‌طلب نيست بلكه دغدغه آن را دارم تا رقابت فقط بين جريان‌هاي اصولگرايي باشد و غير آنان رد شوند.
  چهره‌هايي مثل آقاي خاتمي، آقاي هاشمي و فرد مثبتي مثل آقاي ناطق و همچنين آقا سيد حسن آقاي خميني كه من به اين مجموعه اضافه مي‌كنم، حتما مصرانه به بهبود فضاي سياسي كشور و تقويت انتخابات فكر مي‌كنند. چون از گذر چنين عملكردهايي نظام است كه تقويت مي‌شود.
  همين نشست اخير حزب اعتماد ملي با واكنش‌هاي متفاوتي رو‌به‌رو شد. عده‌يي آن را خوب ارزيابي كرده و عده‌يي ديگر آن را يك گزك در دست تندروهاي جريان مقابل خواندند. آيا ما نبايد به دنبال فعاليت دوباره احزاب باشيم؟ چون همين احزاب سرمايه‌هاي اصلي جريان اصلاح‌طلبي را تشكيل مي‌دهند.
  اينكه بگوييم چند كرسي را بگيريم و چند كرسي سهم اصلاح‌طلبان مي‌شود لفظ درستي نيست. بايد بسترسازي كنيم تا يك انتخابات رقابتي ايجاد كنيم.
    اعتقاد داريم در انتخابات رقابتي هرچند ممكن است چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلب وجود نداشته باشد ولي چون اكثريت جامعه داراي منش اصلاح‌طلبي است، مجلس از چهره‌هايي كه لزوما به نام نيستند تشكيل خواهد شد.
   اميدمن به آن است تا آن عقلي كه در انتخابات ۹۲ عمل كرد و در حد عارف و روحاني را باقي گذاشت در انتخابات مجلس نيز همين عملكرد را داشته باشد.
   تلاش خواهيم كرد تا در انتخابات موفق باشيم. خيلي وقت‌ها به نتيجه مي‌رسيم و گاهي اوقات اتفاقاتي غير قابل پيش بيني رخ مي‌دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها