• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3197 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۴ اسفند

علي لاريجاني:

درباره مذاكرات نگراني ندارم

گروه سياسي| نطق پيش از دستور جلسه ديروز مجالي بود تا علي لاريجاني در سخناني به سه موضوع واكنش نشان دهد؛ اظهارات نتانياهو در واشنگتن، موضع‌گيري آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني درباره منتقدان مذاكرات هسته‌اي و موضوع پول‌هاي كثيف در انتخابات. سخنان نتانياهو كه بيشترين بخش نطق لاريجاني به آن اختصاص داشت با واكنش جدي رييس مجلس مواجه شد و او آن را «تكراري»، «تعجب‌آور» و البته «نه چندان مهم» دانست. لاريجاني همچنين اظهارات نخست وزير رژيم صيهونيستي درباره توان اين رژيم براي مقابله با ايران را «متناقض» دانست و گفت: «اگر اسراييل تا اين حد قدرت دارد كه مي‌تواند با وجود توافق بين‌المللي به ايران حمله كند چرا نخست وزير اين رژيم اينقدر دستپاچه به كنگره رفته و نگران قدرت ايران است؟» وي همچنين در واكنش به سخنان روز سه‌شنبه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني هم مقايسه دل‌نگراني نمايندگان با مواضع نتانياهو را «غيرمنصفانه» دانست و البته تاكيد كرد كه درباره مذاكرات «نگراني ندارم.» رييس مجلس در بخش آخر سخنان خود از وزير كشور خواست تا اگر جزيياتي درباره بحث پول‌هاي كثيف مي‌داند آنها را اعلام كند.

نتانياهو حرف مهمي نداشت

علي لاريجاني در نطق پيش از دستور جلسه ديروز مجلس شوراي اسلامي با اشاره به شبهات مطرح شده در خصوص پرونده هسته‌يي كشور گفت: سفر نتانياهو به امريكا و سخنراني در آيپك و كنگره كه با تبليغات و اظهارنظرهاي رسانه‌اي زيادي همراه بود صحنه‌هاي اين ماجرا در كنگره امريكا با حضور نخست وزير رژيم صهيونيستي چند نكته را دربردارد. نماينده مردم قم ادامه داد: كل اين ماجرا به صورت يك شوي سياسي در كنگره اجرا شد كه نشانگر استخدام كنگره يك كشور بزرگ كه داعي مديريت جهاني دارد در دست يك رژيم پوشالي است. اين همه سر و صدا و تبليغات و اختلاف كاخ سفيد با اين ماجرا و حرف و نقل زياد، چه حرف مهمي در سخنان نتانياهو بود؟ جز يك ساعت شعار تكراري و كف زدن نمايندگان وابسته كنگره چه حرف مهمي داشت؟ واقعا تعجب‌آور بود. لاريجاني خاطرنشان كرد: اضطراب در اظهارات نتانياهو قابل مشاهده و قابل احساس بود. كل استدلال نتانياهو روي اين مساله بود كه ايران در شرايط فعلي كه تحريم‌ها را نيز تحمل مي‌كند كشور تاثيرگذار در خاورميانه است و كشورهايي را نام مي‌برد كه تحت تاثير ايران هستند و اگر توافق هسته‌اي رخ دهد قدرت اقتصادي ايران نيز زياد مي‌شود و ديگر همه خاورميانه را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد.

هراس نتانياهو از نفوذ تفكر انقلاب اسلامي است

رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: كاري به شيطنت گفتاري نتانياهو ندارم كه ايران هيچگاه دنبال امپراتوري‌سازي نبوده و نيست. بلكه آرمان‌هاي انقلاب اسلامي ضد سلطه قدرت‌هاي بزرگ و ضد اسراييل غاصب دل‌هاي مسلمانان را بيدار كرده است. اما همين گفتار او عجز و نگراني اين رژيم را نشان مي‌دهد. بايد نگران باشد؛ چرا كه در اين سه دهه اخير هر روز قدرت اين رژيم كاهش يافته است. اما چنين استدلالي از اين رژيم پوسيده نشان مي‌دهد كه مساله او موضوع هسته‌اي ايران و هراس ايجاد كردن پيرامون آن نيست؛ بلكه هراس اصلي او نفوذ تفكر انقلاب اسلامي در منطقه است. نماينده مردم قم ادامه داد: تلاش نتانياهو ايجاد ترس در كنگره امريكا بود از اين امر كه اگر توافقي صورت گيرد ايران با همين تعداد سانتريفيوژ موجود مي‌تواند در آينده به سلاح هسته‌اي برسد و اين امر براي رژيم پوشالي آنها و منطقه خطرناك است. جالب است كسي اين نگراني را اعلام مي‌كند كه سال‌هاست بر روي بيش از 200 كلاهك هسته‌اي تكيه زده است اما مي‌گويد چون ايران بالقوه اين توانمندي را دارد قبل از عمل، از حالا بايد در برابر ايران موضع گرفت.

اقدام نظامي كنند، اسراييل را روي ويلچر تحويل مي‌گيرند

رييس مجلس تصريح كرد: تناقضي كه در گفتار او در آيپك و كنگره ديده مي‌شود عجيب است. ضمن اينكه ايران را به نوعي كشور قدرتمند منطقه معرفي مي‌كند كه باعث خطر در موجوديت اسراييل شده است. بعد از پمپاژ اين نگراني براي رژيم خود در هر كجا گردن كلفتي هم مي‌كند و اعلام مي‌كند اسراييل حتي به تنهايي عليه ايران اقدام نظامي‌ مي‌كند. اگر توافقنامه امضا شود. وي ادامه داد: اگر اسراييل تا اين حد قدرت دارد كه مي‌تواند با وجود توافق بين‌المللي به ايران حمله كند چرا نخست‌وزير اين رژيم اينقدر دستپاچه به كنگره رفته و نگران قدرت ايران است؟ گرچه اين سخن او نظير ساير دروغ‌هاي اين فرد كه آقاي اوباما نيز در مصاحبه خود به آن اشاره كرد بي‌ارزش‌تر از آن است كه بدان توجه مي‌شود اما اگر رژيم صهيونيستي يا كنگره امريكا مايل هستند فرزند ناخلف خود را روي ويلچر تحويل بگيرند اقدام نظامي كنند، پاسخ كوبنده و همه‌جانبه نيروهاي مسلح ايران را به خوبي لمس خواهند كرد. اين سخنان رييس مجلس شوراي اسلامي با «احسنت احسنت» نمايندگان مجلس تاييد شد.

مذاكره‌كنندگان در چارچوب عمل مي‌كنند

لاريجاني با تشريح روند مذاكرات هسته‌اي گفت: شما به خاطر داريد كه نخستين باري كه امريكا تقاضاي مذاكره با ايران را مطرح كرد در اواخر دولت قبل بود كه كشور عمان را واسطه كرد. پس از دو سه دوره مذاكرات ادامه آن را در دولت جديد ايران دنبال كردند. بنابراين اينكه زياده سخن مي‌پراكنند كه به خاطر فشارهاي تحريم ايران را پاي ميز مذاكره كشانديم، خودشان مي‌دانند كه دروغ مي‌گويند و آنان مكررا تقاضاي مذاكره داشتند بنابراين با اين تحريم‌ها وقتي عدم تاثيرگذاري آن را مشاهده كردند براي حفظ آبروي خود، خودشان را به ميز مذاكرات كشاندند. نماينده مردم قم ادامه داد: ايران در مذاكرات به صورت جدي و واقعي وارد شده است و طرف مقابل هم اين معنا را درك كرده است. البته چارچوب‌هايي براي مذاكرات مشخص شده است كه عمدتا صيانت از فناوري صلح‌آميز هسته‌اي است و مذاكرات و مذاكره‌كنندگان ما در اين چارچوب عمل خواهند كرد. ممكن است بين نمايندگان مجلس در تاكتيك‌هاي مذاكراتي اختلاف نظر باشد اما ما ملتي هستيم كه ولي داريم همان‌گونه كه صديقه طاهره (س) تبعيت از ولايت را براي شيعيان   معنا  فرمود.

از مذاكرات نگراني ندارم

وي ادامه داد: وقتي سياست‌هاي مذاكرات هسته‌اي توسط رهبري معظم مشخص شد مادام كه اين چارجوب‌ها رعايت شود مذاكرات‌كنندگان مورد حمايت همگان هستند. اين همگرايي توام با صلابت كه از نعمات ولايت فقيه است درست در نقطه مقابل رفتار عجيب و غريب كنگره امريكا در اجراي شوي سياسي اخير است كه با وجود مغايرت روشن حضور رييس يك رژيم پوشالي در كنگره با منافع ملي آنان فقط به خاطر رقابت‌هاي سياسي دست به چنين اقدامي زدند.
رييس مجلس خاطرنشان كرد‌: اگر عده‌اي از نمايندگان مجلس در مساله هسته‌اي نگراني دارند از باب اهميت موضوع در صيانت از اين دستاورد ملي است. البته بنده به خاطر چارچوب‌هايي كه براي مذاكرات مشخص شده است نگراني ندارم. اما مقايسه اين دلمشغولي برخي نمايندگان و افراد با رفتار خصمانه رژيم صهيونيستي مقايسه‌اي غيرمنصفانه است. نماينده مردم قم افزود: اينكه در مجلس شوراي اسلامي نمايندگان با آزادي نظرات خود را اعمال مي‌كنند؛ نكته برجسته نظام است و نبايد آن را تخطئه كرد. البته هم نمايندگان و هم افراد ديگر در كشور بايد از طرح مسائل غيرواقع پرهيز كنند و اين قاعده اسلامي است و همه بايد رعايت كنند. مجموعه اين مسائل و وقايع به خوبي نشان مي‌دهد كه انقلاب ما در اين برهه تاريخي چقدر نيازمند وحدت دروني و يكپارچگي سياسي است و حاشيه‌سازي‌ها و بيان مطالبي كه دستاويز بيگانگان شود و جامعه را دچار تفرقه كند براي منافع ملي مضر است.

اطلاعات پول‌هاي كثيف را اعلام كنيد

رييس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به سخنان يكي از وزرا گفت: اخيرا يكي از وزرا دو بار مطلبي دال بر ورود پول‌هاي قاچاق به ساختار قدرت مطرح كرده است. اگر اطلاعي از انتقال چنين پولي در انتخابات اخير دارند كه آنها را به قدرت رسانده اعلام كنند. اين گونه مبهم سخن گفتن چه فايده‌اي جز ايجاد شبهه براي كشور دارد. مگر مملكت قانون ندارد؟ اگر كسي از اين گونه اقدامات اطلاعي دارد بايد در اختيار قوه قضاييه قرار دهد تا رسيدگي شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون