• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4122 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۹ تير

به بهانه استقبال باشكوه مردم از تيم ملي ايران

ما مردم قدرشناسي هستيم

سامان سعادت

 

 

مهم است براي مردم كه نمايندگان آنها همه تلاش خود را بكنند. همه تلاش به معناي رسيدن به پيروزي نيست. همه تلاش گاهي منجر به شكست مي‌شود. اما شكستي غرور‌آميز. جك نيكلسون در فيلم پرواز بر فراز آشيانه فاخته يا همان ديوانه از قفس پريد هنگامي كه بعد از كلي زور زدن بي‌خيال از جا درآوردن آبخوري آسايشگاه شد و مورد تمسخر همقطارانش در آن ديوانه خانه قرار گرفت، گفت: لااقل تلاشم را كردم! ساعت 2 بامداد چهارشنبه تيم ملي از روسيه برگشت به فرودگاه امام. استقبالي كه توسط مردم از ملي پوشان صورت گرفت در نوع خود بي‌نظير بود؛ بي‌نظير از اين منظر كه در بدترين ساعت ممكن بود و در دورترين جاي ممكن. اما هيچ كدام از اينها مانع حضور مردم براي خوشامدگويي به بازيكنان تيم ملي نشد. اين استقبال آن قدر جالب توجه بود كه رسانه‌هاي خارجي مثل بليچرريپورت هم به پوشش اخبار آن اقدام كردند.

نكته جالب توجه حضور مردم از ديد بسياري از رسانه‌هاي داخلي و خارجي نه مربوط به نيمه‌شب رسيدن بر و بچه‌ها مي‌شد نه دور بودن فرودگاه امام، بلكه مربوط به اين واقعيت واضح بود كه با وجود همه حرف‌ها و بحث‌ها، تيم ملي از گروه خودش در جام جهاني حذف شده بود. بله، ما صعود نكرده بوديم. ما مثل همه ادوار جام جهاني نتوانسته بوديم از گروه‌مان صعود كنيم. با اين همه مردم سنگ‌تمام گذاشتند؛ مردمي كه در اوج فشارهاي اقتصادي و بي‌ثباتي بازار دل‌شان نيامد كساني كه براي‌شان زحمت كشيده‌اند را تنها بگذارند. هرچند تلاش‌شان به سرانجام نرسيده بود.

شهود فوتبالي مردم گواهي مي‌داد كه بازيكنان تيم ملي نهايت تلاش خودشان را در مسابقات و مبارزه با غول‌هاي فوتبال دنيا انجام داده بودند. استقبال گرم نتيجه تلاش بازيكنان در سرزمين سرما بود. بحث سر قدرشناسي است. امكان ندارد كسي براي مردم نهايت تلاشش را بكند و مردم به او توجه نكنند. لازم نيست مردم خيلي خبره باشند تا متوجه بشوند كه نتايج تيم ملي نتايج خوبي بوده. نيازي نيست كارشناس باشند تا متوجه شوند كه بازيكنان تيم ملي از جان مايه گذاشتند. كافي است به دويدن ميلاد محمدي دنبال توپ در بازي با پرتغال نگاه كنند. همان‌طور كه نيازي نيست مردم كارشناس مسائل اقتصادي باشند تا متوجه وخامت اوضاع در حوزه اقتصاد باشند. استقبال مردم از تيم حذف شده اما پرتلاش ايران، پيام مهمي را به مسوولان مملكتي ارسال كرد؛ پيغامي كه مي‌گويد: ما مي‌دانيم كه شايد شما نتوانيد همه مشكلات را حل كنيد. شايد زورتان نرسد همه تحريم‌هاي ظالمانه را بر‌طرف كنيد، اما ما نگاه‌تان مي‌كنيم. اگر از شما استقبال نمي‌شود، اگر مردم اندازه بازيكنان تيم ملي دوست‌تان ندارند، به اين خاطر نيست كه نتوانسته‌ايد دلار را 3500 تومان نگه داريد، به اين خاطر نيست كه ارز گران شده، بيشتر به اين خاطر است كه آن «همه تلاشي» كه جك نيكلسون مي‌گويد را در شما نمي‌بينيم. شما شبيه بازيكناني هستيد كه در زمين بيشتر راه مي‌روند. من به شما قول مي‌دهم كه اگر فقط يك‌بار شبيه ميلاد محمدي دنبال حل شدن مشكلات مردم بدويد و مثل رامين رضاييان كه زير لگد بازيكنان اسپانيا خودش را روي توپ انداخت تا گل نشود، براي مردم ايثار كنيد، مردم دوست‌تان خواهند داشت.

در واقع جدا از مساله كارآمدي، در اينجا ما با پديده‌اي به نام «اهتمام» مواجهيم. به عبارت ديگر، بر هر سمت و جايگاهي مسووليتي مترتب است. فرقي نمي‌كند كه فلان مقام دولتي و اداري باشي يا فلان بازيكن تيم ملي. در هر صورت اگر قبول مسووليت كرده‌ايم بايد تلاشي متناسب با مقامي كه نصيب‌مان شده، به خرج دهيم. تلاشي كه در صورت پيوند با عقلانيت و اتكا به دانش روز، مي‌تواند كارآمدي را با عملكرد ما دست در آغوش سازد. ولي حتي اگر تلاش آميخته به دانايي ما به نتيجه مطلوب منتهي نشود، باز نفس كوشش ما قابل تقدير و احترام برانگيز است. و اين نكته چيزي نيست كه از چشم خلق خدا پنهان بماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون