• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4125 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۲ تير

روحاني پيش از سفر به سوييس و اتريش:

روسيه، چين و اتحاديه اروپا مصمم به حفظ برجامند

گروه ديپلماسي| حسن روحاني، رييس‌جمهور اسلامي ايران، روز دوشنبه به دعوت رسمي روساي جمهوري سوييس و اتريش و براي انجام ديدار و گفت‌وگو با رييس و مقامات ارشد اين دو كشور، در نخستين مرحله عازم زوريخ در سوييس شد. اين سفر در پاسخ به سفر روساي جمهوري اين دو كشور به تهران و به دعوت رسمي آنها انجام مي‌شود. حسن روحاني پيش از انجام اين سفر خبرداد كه كشورهاي اروپايي طي روزهاي آتي بسته پيشنهادي خود براي حفظ منافع اقتصادي ايران بعد از خروج امريكا از برجام را ارايه خواهند كرد، اين در شرايطي است كه دو روز پيش، دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا در سخناني گفته‌بود كه اگر كمپاني‌هاي اروپايي به تجارت با ايران ادامه دهند، امريكا آنها را تحريم خواهد كرد. با اين حال روحاني كه بعد از مدت‌ها بار ديگر رخت سفر به اروپا بسته است، معتقد است كه «شرايط اروپا با گذشته تفاوت كرده» و «اروپايي‌ها در مبارزه با يك‌جانبه‌گرايي و حفظ برجام مصمم هستند.» دو سال و نيم از آخرين سفر روحاني به يك كشور عضو اتحاديه اروپا مي‌گذرد. بهمن‌ماه 1394 و بعد از اجرايي شدن توافق هسته‌اي ميان ايران و 1+5، حسن روحاني در سفري 4 روزه به پاريس، رم و واتيكان سفر كرده‌ بود. پيش از اين آخرين سفر يك رييس‌جمهور ايران به كشورهاي عضو اتحاديه اروپا، سال 1383 رخ داده‌بود و در طول دولت‌هاي نهم و دهم، هيچ سفري در اين سطح انجام نشده‌بود. حال در شرايطي كه دولت ايالات متحده امريكا تصميم گرفته است از برجام خارج شود و تهديد كرده كه كمپاني‌هاي اروپايي را در صورت معامله با ايران تحت تحريم قرار مي‌دهد، سفر حسن روحاني به سوييس و اتريش، از اهميت نمادين بسياري برخوردار است. اتريش به تازگي به عنوان رييس دوره‌اي اتحاديه اروپا تعيين شده است و حسن روحاني در اين ديدار ضمن بررسي روابط دوجانبه ميان تهران و وين، با رييس‌جمهور اتريش در مقام رييس دوره‌اي اتحاديه اروپا نيز گفت‌وگو خواهد كرد. سوييس و اتريش طي سال‌هاي 1392 تا 1394 ميزبان جلسات متعددي از گفت‌وگوهاي ميان ايران و 1+5 بودند و حالا به نقطه عزيمت گفت‌وگوهاي ايران و اروپا براي حفظ برجام بعد از خروج امريكا و تبديل گروه 1+5 به 1+4 بدل شده است.

 

اروپا در مخالفت با يكجانبه‌گرايي جدي است

رييس‌جمهور با اشاره به سابقه ديرينه روابط ايران با اتريش اظهارداشت: «روابط سياسي ايران و اتريش به 160 سال قبل بازمي‌گردد كه اين قدمت، بيانگر اهميت روابط است. روابط ما با سوييس نيز به دهه‌ها قبل برمي‌گردد و ظرفيت‌هاي بسيار فراواني براي توسعه روابط اقتصادي، تجاري و همچنين علمي و فرهنگي با اين كشورها داريم كه از همه اين ظرفيت‌ها تاكنون استفاده نشده و يكي از اهداف سفر نيز بهره‌گيري از تمامي اين ظرفيت‌ها در روند توسعه روابط مشترك است. » روحاني با بيان اينكه «شرايط امروز اروپا، تاحدودي با گذشته متفاوت است»، افزود: «اروپا امروز با صداي بلندتري با يكجانبه‌گرايي، مخالفت و با لحن صريح‌تري اعلام آمادگي مي‌كند تا در مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي با ايران و كشورهاي مهم تاثيرگذار همكاري كند.» رييس‌جمهور افزود: «توافق هسته‌اي بين ايران و 1+5 به ميزباني عمدتا سوييس و اتريش انجام شد و اين دو كشور تلاش‌هاي فراواني انجام دادند تا يك فضا و زمينه مناسب براي مذاكرات ايجاد شود. » روحاني گفت: «امروز كه امريكايي‌ها برخلاف مقررات بين‌المللي و تعهدات چندجانبه خود از برجام خارج شده‌اند، ارتباط و مذاكره با اروپا جايگاه خاصي دارد چراكه هر 5 كشور شامل روسيه و چين و سه كشور اروپايي و مجموعه اعضاي اتحاديه اروپا، تلاش مي‌كنند كه برجام بدون امريكا باقي بماند. همه احساس مي‌كنند كه بقاي برجام به نفع منطقه و جهان است و يكصدا امريكا را محكوم مي‌كنند كه به قطعنامه 2231 كه همه كشورها را ملزم به همكاري مي‌كند، پايبند نبوده و از برجام خارج شده است.» رييس‌جمهور اظهارداشت: «اين سفر فرصتي است تا در زمينه آينده برجام و توافقات با اتحاديه اروپا گفت‌وگو كنيم به ويژه اينكه اتريش از ديروز رياست دوره‌اي اتحاديه اروپا را نيز عهده‌دار شده است و بنابراين با اتريش به عنوان رييس اتحاديه نيز در اين مقطع صحبت خواهيم كرد.»

 

بسته اقتصادي اروپا روزهاي آينده ارايه مي‌شود

حسن روحاني گفت: «اروپايي‌ها همچنين قرار است در روزهاي آينده بسته پيشنهادي خود را ارايه كنند كه راجع به اين مساله هم با آنها گفت‌وگو خواهيم كرد. البته برخي مسائل منطقه‌اي نيز وجود دارد كه با اروپا درباره نقشي كه ايران مي‌تواند براي ثبات و امنيت كل منطقه مهم خاورميانه داشته باشد، گفت‌وگو كرده و به اين گفت‌وگوها ادامه مي‌دهيم. از جمله اين موضوعات سوريه، يمن و ستم‌هايي است كه بر مردم اين كشورها روا داشته شده و همچنان ادامه يافته است. همه جهان در قبال جنايات عليه مردم يمن مسوولند.» رييس‌جمهور همچنين به امضاي اسنادي ميان ايران و اتريش و سوييس در جريان اين سفر اشاره كرد و افزود: «در زمينه روابط صنعتي، تجاري، بهداشت- درمان، فناوري‌هاي نوين، آموزش و مديريت منابع آب، با مقام‌هاي ارشد اين دو كشور گفت‌وگو خواهيم كرد و اسنادي نيز به امضا مي‌رسد.» روحاني گفت: «همچنين در هر دو كشور تجار عزيز و نمايندگان بخش‌هاي اقتصادي ايران همراه ما هستند و در هر دو پايتخت هم در وين و هم در برن، جلسه‌اي با حضور تجار و كارآفرينان خواهيم داشت و با ايرانيان عزيز در اين دو كشور نيز ديداري انجام مي‌گيرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون