چاره بنزين
مشخص است در اين شرايط نه تنها مصرف مديريت نميشود بلكه روز به روز هم افزايش پيدا ميكند.
اين درحالي است كه دولت از پالايشگاهها به قيمت فوب بنزين خريداري ميكند و بايد ميزان زيادي يارانه سوخت را به مردم بپردازد. در اين فرآيند به كارخانههاي خودروسازي هم انتقاد وارد است اما زماني كه مصرفكننده از محصول استقبال ميكند و خودرو خريداري ميكند مشخص است خودروساز هم بدون توجه به سوخت كمتر همان محصولات قديمي خود را توليد كرده و به ميزان توليد آن ميافزايد. اگر قيمت سوخت واقعي باشد مصرفكننده هم دنبال خودروي كم مصرف ميرود، خودروساز نيز ناچار به توليد خودروي كم مصرف ميشود اما زماني كه فردي خودروي پرمصرف ميخرد و پول سوخت واقعي را نميدهد تغييري در كيفيت خودروي داخلي رخ نخواهد داد.
خودروساز خودروي پرمصرف با قيمت ارزان توليد ميكند و تغييري هم در خط توليد خود ايجاد نميكند. 40 سال است تغييري در خط توليد خودروها ايجاد نشده است زيرا مصرفكننده از همين نوع خودرو استقبال ميكند؛ چراكه براي او ميصرفد با توجه به قيمت پايين سوخت از خودروهاي پرمصرف داخلي استفاده كند.
مديرعامل سابق شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي