• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4139 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۳۰ تير

روسيه از 5 سلاح استراتژيك جديد رونمايي كرد

نمايش قدرت پوتين پس از هلسينكي

ميثم سليماني

 

 

در حالي كه شرايط داخلي در ايالات متحده پس از ديدار ميان ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه و دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا بسيار آشفته شده است و موج شديدي از انتقادها را روانه دونالد ترامپ كرده است، اما حالا تنها پس از گذشت چند روز از اين ديدار، روسيه طيف جديدي از تسليحات نظامي استراتژيك جديد خود را رونمايي و مورد آزمايش قرار داده است.

آسوشيتدپرس روز پنجشنبه گزارش داد كه روسيه سلاح‌هايي را از جمله سلاح‌هاي ليزري تا موشك‌هاي كروز با قابليت حمل بمب هسته‌اي مورد آزمايش قرار داده است. طبق گزارش‌ها موشك كروز جديد روسيه دامنه‌اي نامحدود از برد را در بر مي‌گيرد. طبق بيانيه‌اي كه وزارت دفاع روسيه منتشر كرده نام اين موشك كروز Burevestnik است و آن را مورد آزمايش قرار داده و آماده بهره‌برداري است.

بر اساس گزارش خبرگزاري روسي تاس، برنامه‌هاي تست اين موشك كامل شده است و نتايج آزمايش كاملا مثبت بوده است كه مي‌تواند در كنار مجموعه موشك‌هاي بالستيك SARMAT قرار گيرد.

خبرگزاري آسوشيتدپرس همچنين در گزارش خود عنوان كرده است كه مقام‌هاي نظامي روسيه عنوان كردند كه كشور در حال آزمايش سلاح‌هاي ليزري پرتوان است. همچنين گفته مي‌شود روسيه تمريناتي را به صورتي آزمايشي با زيردريايي‌هاي بدون سرنشين انجام داده است كه Poseidon نام دارد و قابليت حمل كلاهك هسته‌اي را داراست.

اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه دوشنبه هفته گذشته نشست دوجانبه ميان رهبران امريكا و روسيه برگزار شد و عملا هيچ توافقي ميان طرفين در خصوص سلاح‌هاي استراتژيك صورت نگرفت. از طرفي وزارت دفاع روسيه در حالي از اين سلاح‌هاي استراتژيك رونمايي كرده است كه امريكا اكنون درگير آن است كه آيا روسيه در انتخابات سال 2016 دخالت داشته است يا خير و اينكه آيا ترامپ، پوتين را مسوول اين موضوع مي‌داند يا نه.

در مجموع ويديوهايي كه خبرگزاري تاس روسيه در يوتيوب منتشر كرده، نشان مي‌دهد كه مسكو به پنج اسلحه پيشرفته دست پيدا كرده كه در حال نهايي كردن و بهره‌برداري از آنها است كه طيف وسيعي از سلاح‌هايي را دربرمي‌گيرد كه هنوز مشخص نيست امريكا آنها را در اختيار داشته باشد يا خير. رييس‌جمهوري روسيه چندي پيش اعلام كرده بود كه گام‌هاي بسيار خوبي توسط ارتش در ساخت سلاح برداشته شده است و پيشرفت‌هاي تكنولوژيك آن نيز در ميان بهترين‌ها در جهان است. اين سخنان رييس‌جمهوري روسيه در ماه مارس بيان شد اما مقام‌هاي امريكايي در آن دوران تلاش كردند اظهارات رييس‌جمهوري روسيه را زير سوال ببرند و عنوان كردند كه اين سلاح‌ها در مرحله عملياتي شدن قرار ندارد، اما روز پنجشنبه وزارت دفاع نشان داد كه به ادعاهاي چند ماه پيش ولاديمير پوتين تا حد زيادي جامه عمل پوشيده است.

موشك كروز Burevestnik | آن‌گونه كه وزارت دفاع روسيه اعلام كرده اين سلاح به وسيله يك موتور هسته‌اي كوچك طراحي شده است و توانايي حمل يك كلاهك هسته‌اي را خواهد داشت و عملا هر نقطه‌اي را كه بخواهد مي‌تواند هدف قرار دهد و براي همه سيستم‌هاي دفاع هوايي و موشكي غيرقابل رهگيري است. آنگونه كه تاس گزارش داده است آزمايش پروازي اين موشك با سيستم پرتابي جديد به زودي انجام مي‌شود و فرآيند توليد و مونتاژ نيز در حال اصلاح هستند.

سيستم موشكي هايپرسونيك AVANGARD| طبق گزارش‌ها اين موشك در محدوده بين‌قاره‌اي قرار مي‌گيرد كه مي‌تواند بيش از 15هزار مايل در ساعت حركت كند و به زودي اين موشك آماده بهره‌برداري و استفاده خواهد بود. اين موشك با توان موتوري كه در اختيار دارد هم مي‌تواند در ارتفاع عمل كند يا اينكه به حدي اين موشك ارتفاع بگيرد كه قابل رهگيري توسط سيستم‌هاي دفاع موشكي نباشد. طبق گزارش توليد انبوه كلاهك‌هاي اين موشك آغاز شده است.

موشك بالستيك Sarmat| اين موشك بالستيك توان حمل كلاهك هسته‌اي را خواهد داشت كه مي‌تواند پايگاه‌هاي دشمن را مورد هدف قرار دهد. اين يكي از پيشرفته‌ترين سيستم‌هاي موشك بالستيك روسيه به شمار مي‌آيد. هرچند به نظر نمي‌رسد كه اين موشك‌ها تا سال 2021 به صورت كامل به بهره‌برداري برسد اما گفته مي‌شود سيلوهاي زيرزميني و كانال‌ها و سايل آماده‌سازي پروازي اين موشك در حال آماده‌سازي است و تمام اين مراحل نيز موفقيت‌آميز بوده است و كار براي آزمايش پروازي واقعي ادامه دارد. موشك‌هاي Sarmat بناست جايگزين نسل‌هاي گذشته موشك‌هاي بالستيك روسيه شود كه از سال 1988 راه‌اندازي شدند.

زيردريايي بدون سرنشين Poseidon| به گزارش تاس، اين زيردريايي‌هاي بدون سرنشين قابليت حمل كلاهك هسته‌اي را در اختيار دارد كه مي‌تواند به راحتي پايگاه‌هاي دشمن در محدوده خود را به‌راحتي مورد هدف قرار دهد، به خصوص ناوهاي هواپيما بر كه حمل‌كننده هواپيماهاي جنگي هستند. به گزارش تاس اين زيردريايي بدون سرنشين تا 100 درصد مي‌تواند از آسيب‌هاي احتمالي دشمن در امان باشد. اين زيردريايي‌هاي بدون سرنشين حركت خود را از زير دريايي‌هاي روسيه آغاز مي‌كند و خود را به هدف مي‌رساند.

موشك هايپرسونيك Kinzhal | گزارش‌ها حاكي از آن است كه جنگنده‌هاي ميگ 31-k و Tu-22M3 مي‌توانند از اين موشك جديد استفاده كنند. اين موشك مي‌تواند 7600 مايل در ساعت حركت كند و اين موشك با سوخت جامد فعاليت مي‌كند و برد آن تا 2هزار كيلومتر است. جنگنده‌هاي ميگ از ماه دسامبر سال گذشته اين موشك را مورد آزمايش قرار دادند.

 


درخواست جلسه دوباره با پوتين

ترامپ روز پنجشنبه اعلام كرد كه مي‌خواهد جلسه دوم خود با پوتين را براي عملياتي كردن موضوعات مورد بحث خود از جمله منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي برگزار كند. او در توييتر خود نوشت، من منتظر جلسه دوم هستم تا بتوانيم برخي از چيزهايي كه مورد بحث قرار گرفته‌اند را عملياتي كنيم. از جمله آن مي‌توان به توقف تروريسم، امنيت اسراييل، جلوگيري از گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي، حملات سايبري، تجارت، اوكراين، صلح خاورميانه، كره شمالي و... اشاره كرد. پاسخ‌هاي برخي از اين مسائل آسان و برخي ديگر سخت است، اما تمام آنها قابل حل است. همچنين آن‌گونه كه سارا سندرز، سخنگوي وزارت خارجه امريكا اعلام كرده، رييس‌جمهور ترامپ، جان بولتون، مشاور امنيت ملي خود را مامور كرده تا مقدمات سفر پوتين به كاخ سفيد را فراهم كند. آناتولي آنتونوف، سفير روسيه در ايالات متحده نيز به خبرگزاري اينترفاكس گفت: روسيه آماده است تا در مورد نشست پيشنهادي جديد ميان ولاديمير پوتين و همتاي امريكايي خود در كاخ سفيد وارد مذاكره شود؛ ديداري كه از هم‌اكنون در صورت برگزاري مي‌توان انتظار حواشي متعددي را براي آن متصور بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون