• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4139 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۳۰ تير

اخبار

هند بر سر دوراهي

به نوشته نشريه آلماني فرانكفورتر آلگمانيه، فشار تحريم‌هاي امريكا عليه جمهوري اسلامي به هند نيز سرايت كرده و اين كشور را در برابر دوراهي دشواري قرار داده است. هند از يك سو به نفت ايران و خود اين كشور به عنوان شريكي مهم در جوار اقيانوس هند نياز دارد. هند در عين حال نمي‌خواهد واشنگتن را برنجاند و با تيرگي مناسبات با امريكا روبرو شود. فرانكفور الگماينه در گزارش تحليلي خود در اين باره مي‌نويسد كه اگر هند مذاكرات خود را با مهارت پيش ببرد، مي‌تواند از جايگاه و نقش خود بهره ببرد و موافقت دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا را جلب كند.

عباس عراقچي، معاون وزارت خارجه جمهوري اسلامي در جريان سفر اخير خود به هند گفته بود، ايران از فشاري كه از خارج به هند وارد مي‌شود، آگاه است، اما روي دولت هند حساب كرده و اميدوار است كه هند با تكيه بر مصالح ملي خود تصميم‌هايي بخردانه بگيرد. ايران پس از عربستان سعودي و عراق سومين تامين‌كننده نيازهاي نفتي هند است. هند طي 10 ماه، از آوريل ۲۰۱۷ تا ژانويه ۲۰۱۸ ميلادي، ۴/۱۸ ميليون تن نفت از ايران وارد كرد. آغاز دور جديد تحريم‌هاي امريكا عليه جمهوري اسلامي كه ۴ نوامبر امسال به اجرا گذاشته مي‌شوند، هند را با مشكلات بزرگي روبرو خواهد كرد. نيكي هيلي، سفير ايالات متحده در سازمان ملل در جريان سفر اخير خود به هند، مقامات اين كشور را فراخواند تا در موضع و مناسبات خود در قبال جمهوري اسلامي بازنگري كنند. به نوشته فرانكفورتر آلگمانيه در حال حاضر ديپلمات‌هاي بلندپايه هند و امريكا از جمله ويجاي گوخاله، سفير پيشين هند در برلين بر سر معافيت‌هاي تحريمي براي هند سرگرم مذاكره هستند.

همزمان يك هيات تجاري هند در واشنگتن مشغول مذاكره با مقامات امريكايي است تا تعرفه‌هاي گمركي ۲۵ درصدي فولاد و آلومينيوم براي هند به اجرا گذاشته نشود. هند اميدوار است كه اگر بر سر نفت ايران دست به سازش زند، امريكا نيز در ارتباط با تعرفه‌هاي گمركي براي هند استثنا قائل شود. در اين تحليل با اشاره به دوراهي دشواري كه هند بر سر آن قرار گرفته، آمده است: «هند از يك سو نگران است كه بسياري از توليدكنندگان فولاد در جهان زير فشار تعرفه‌هاي گمركي امريكا فولاد خود را با بهاي ارزان به صنايع هند بفروشند و با اين كار توليدات داخلي فولاد هند را به خطر اندازند. اين كشور از سوي ديگر نمي‌خواهد كه مناسباتش با امريكا و مخالفان جمهوري اسلامي در منطقه به خطر افتد. عربستان سعودي و امارات متحده عربي تامين‌كننده يك سوم از درآمد كارگران هندي در خارج كشور هستند و افزون بر اين به هند وعده سرمايه‌گذاري‌هاي ميليارد دلاري داده‌اند. »

 

صحنه‌سازي موساد عليه ايران

روزنامه اسراييلي هاآرتص نوشته است، اسراييل به آلمان، فرانسه و بلژيك اطلاعاتي حياتي در مورد حمله‌‌‌اي داده است كه ادعا مي‌شود قرار بود به گردهمايي سازمان مجاهدين خلق (منافقين) در حومه پاريس منجر شود. اين روزنامه در شماره روز پنجشنبه خود مدعي شده است، سازمان اطلاعات خارجي اسراييل (موساد) اطلاعاتي حياتي در اختيار اين كشورها گذاشته كه به بازداشت نفرات يك هسته به سركردگي يك ديپلمات ايران منجر شده است. بازداشت «اسدالله ا» كه گفته مي‌شود ديپلمات ايراني سفارت ايران در وين است و به ادعاي برخي منابع در لوكزامبورگ در ماه ژوئن براي حمله به اين گردهمايي به يك زوج بلژيكي ـ ايراني مواد منفجره داد در آلمان انجام شد. اين زوج نيز در بروكسل همراه با ۵۰۰ گرم مواد منفجره قوي و يك چاشني بازداشت شده‌اند. علاوه بر آن، پليس مي‌گويد، «مرهاد ا» ايراني ـ بلژيكي كه در هتلي در پاريس بازداشت شد نيز با اين زوج همدست بوده است. انتشار خبر مربوط به اين ماجرا در تيرماه همزمان با سفر حسن روحاني، رييس‌جمهور ايران به اتريش انجام شد و به گفته صدراعظم اتريش‌، روحاني قول داد كه قضيه را پيگيري خواهد كرد. تهران اين اتهام را رد كرده و آن را «سناريويي» براي تخريب رابطه ايران و اروپا به هنگام افزايش تنش‌هاي شديد ديپلماتيك اين كشور با امريكا خوانده است.

 

تلاش تركيه براي دوري از تحريم ايران

يك هيات امريكايي كه براي صحبت درباره تحريم‌هاي ايران به آنكارا رفته با مقامات تركيه ديدار كرد. به گزارش فارس به نقل از ديلي صباح، اين هيات متشكل از مقامات وزارت امور خارجه و خزانه‌داري امريكا در ديدار با مقامات تركيه تلاش كردند آنها را به رعايت تحريم‌هاي عليه ايران ترغيب كنند. وزارت خارجه تركيه اما با صدور بيانيه‌اي با تاكيد بر اينكه ايران يك همسايه و شريك منطقه‌اي مهم براي آنها است، اعلام كرد كه به نظارت بر تحريم‌هاي امريكا ادامه مي‌دهند. در بيانيه وزارت خارجه تركيه آمده است: دستگاه‌هاي مرتبط در تركيه تلاش مي‌كنند تا اين كشور را از تاثيرات منفي اين اقدامات (تحريم‌ها) دور نگه دارند. اين در حالي است كه مقامات مختلف تركيه بارها تاكيد كرده‌اند كه از تحريم‌هاي امريكا عليه ايران پيروي نخواهند كرد و روابط تجاري خود با تهران را به خاطر واشنگتن برهم نمي‌زنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون