• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4147 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۸ مرداد

حصر در كما

رييس مجلس خبر رفع حصر را تاييد نكرد

«درحاشيه نشست علني مجلس، خبر رفع حصر را از طريق رييس مجلس پيگيري كردم كه متاسفانه آقاي لاريجاني صحت اين خبر را تاييد نكرد.» اظهارات غلامرضا حيدري، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نشان مي‌دهد وضعيت حصر همچنان در كما به سر مي‌برد. 31 فروردين امسال بود كه محمدرضا تابش، نماينده اصلاح‌طلب مجلس در گفت‌وگويي با اعتمادآنلاين اظهار داشت كه رهبر معظم انقلاب موضوع حصر را با رويكرد حل شدن، به شوراي عالي امنيت ملي ارجاع داده‌اند. اعضاي شوراي عالي امنيت ملي در حال حاضر ۱۲ نفر هستند كه يكي از آنها حسن روحاني، رييس‌جمهور به عنوان رييس آن شوراست و وزرا و يك معاون رييس‌جمهور نيز در آن عضويت دارند: عبدالرضا رحماني فضلي (وزير كشور)، محمدجواد ظريف (وزير خارجه)، سيدمحمود علوي (وزير اطلاعات) و محمدباقر نوبخت (معاون برنامه‌ريزي رييس‌جمهور) و علي لاريجاني و آيت‌الله صادق لاريجاني، روساي مجلس و قوه قضاييه دو عضو ديگر اين شورا هستند. دريادار «علي شمخاني» و سعيد جليلي، دو نماينده منصوب رهبري براي عضويت در شورا هستند كه شمخاني از سوي رييس‌جمهور به دبيري آن انتخاب شده است. سرلشكر عطاء‌الله صالحي، فرمانده كل ارتش؛ سرلشكر محمدعلي جعفري، فرمانده كل سپاه و سرلشكر محمدحسين باقري، رييس ستاد كل نيروهاي مسلح سه عضو ديگر شوراي عالي امنيت ملي هستند.

پس از تكذيب خبر رفع حصر، موجي از انتقادات خطاب به حسن روحاني در فضاي مجازي آغاز شد. منتقدين اعتقاد داشتند كه روحاني به عنوان رييس شوراي عالي امنيت ملي كه با حمايت اصلاح‌طلبان و وعده رفع حصر توانست در كارزار انتخاباتي پيروز شود، نبايد وعده‌هاي خود را فراموش كند. چندي پيش بود كه نوبخت، سخنگوي دولت در نشست خبري خود خبر از اقدامات مثبت دولت در راستاي رفع حصر داد و گفت: ‌اي كاش بخشي از جامعه مي‌‌دانست ما با رفع حصر شاهد برخورداري كشور از فرزندانش باشيم، نزديك است. نوبخت در حالي اين اظهارات را مطرح كرد كه خود از اعضاي شوراي عالي امنيت ملي است اما اين شورا تاكنون با گذشت بيش از 4 ماه از دستور رهبري همچنان پرونده رفع حصر را تعيين تكليف نكرده است. هرچند از نيمه سال گذشته تغييراتي در شرايط حصر به وجود آمد و برخي از بستگان محصورين با آنان ديدار كردند. همچنين خبرهايي درباره ديدار اسماعيل دوستي و مجتبي ذوالنور با مهدي كروبي و همچنين رفع محدوديت‌ها از زهرا رهنورد منتشر شد اما تمامي اين اتفاقات به معناي پايان حصر نبود زيرا وضعيت محصورين همچنان بلاتكليف است. خبر منتشر شده در رابطه با رفع محدوديت زهرا رهنورد نيز واكنش او را به همراه داشت. رييس سابق دانشگاه الزهرا گفت كه به تازگي به صورت شفاهي به او پيشنهاد «حق تردد محدود» با اطلاع ماموران اعلام شده و او اين پيشنهاد را رد كرده است.

كشور امروز در شرايط ويژه‌اي به سر مي‌برد. مشكلات اقتصادي و اجتماعي روز به روز بر نااميدي مي‌افزايد و در اين شرايط شايد خبر رفع حصر كمكي به بازگشت اميد و اعتماد به جامعه كند؛ خبري كه عصر شنبه از زبان فرزند مهدي كروبي مطرح شد و موجي از اميد و شادي را به جامعه بازگرداند اما طولي نكشيد كه رييس مجلس صحت اين خبر را تاييد نكرد تا افكار عمومي بار ديگر در انتظار عمل به وعده انتخاباتي رييس‌جمهور به سر برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون