• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4152 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ مرداد

خبر

كره‌شمالي برنامه‌هاي اتمي و موشكي خود را متوقف نكرد

براساس گزارش محرمانه سازمان ملل، كره شمالي با وجود وعده‌اي كه داده برنامه‌هاي اتمي و موشكي خود را متوقف نكرده است. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، در اين گزارش ۱۴۹ صفحه‌اي آمده است: كره شمالي برنامه‌هاي اتمي و موشكي خود را متوقف نكرده و به تخطي از قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل در افزايش نقل و انتقال‌هاي غيرقانوني و گسترده محصولات نفتي از طريق كشتي به كشتي و نقل و انتقال زغال سنگ در دريا در سال ۲۰۱۸ و فروش سلاح به مجموعه كشورهاي آفريقايي و نيز حوثي‌ها ادامه داده است. اين گزارش كه اخيرا به كميته تحريم‌هاي كره‌شمالي در شوراي امنيت ارايه شده از سوي كارشناسان ناظر بر تحريم‌هاي سازمان ملل تهيه شده است. هيات كره‌شمالي در سازمان ملل هنوز به اين گزارش واكنشي نشان نداده است. در گزارش سازمان ملل همچنين ادعا شده كه كره شمالي به صورت نظامي با سوريه همكاري دارد و تلاش كرده تا به حوثي‌هاي يمني سلاح بفروشد. كارشناسان مدعي‌اند، همكاري ممنوع شده نظامي با سوريه بدون ترديد ادامه دارد. آنها مي‌گويند تكنسين‌هاي كره شمالي در جريان سفر سال ۲۰۱۱، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ خود به سوريه در برنامه موشك بالستيك و ساير فعاليت‌هاي ممنوعه در اين كشور دخيل بودند. در ادامه گزارش سازمان ملل همچنين ادعا شده كه كارشناسان در حال بررسي اقدامات از سوي وزارت تجهيزات و توسعه تجارت ارتش كره شمالي در تامين تسليحات متعارف و موشك بالستيك براي گروه حوثي‌هاي يمن هستند. براساس اين گزارش همچنين آمده كه يك كشور كه نامي از آن برده نشده، نامه‌اي را در تاريخ ۱۳ جولاي ۲۰۱۶ از رهبر حوثي‌ها به كارشناسان نشان داده كه در آن رهبر حوثي‌ها از مقام‌هاي كره شمالي دعوت كرده تا به يمن بروند و درباره انتقال تكنولوژي و ساير موارد مربوط به منافع مشترك صحبت كنند. همزمان در تحولي ديگر، سفير امريكا در فيليپين در ديدار با وزير امور خارجه كره شمالي نامه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا به كيم جونگ اون، رهبر اين كشور را به او داد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، هدر ناوئرت، سخنگوي وزارت خارجه امريكا اعلام كرد، سفير اين كشور در فيليپين در حاشيه اجلاس آسه‌آن نامه دونالد ترامپ به كيم جونگ اون را به وزير امور خارجه اين كشور داده است. اين نامه در واكنش به نامه كيم جونگ اون به دونالد ترامپ بوده است.

 

استقبال سرد امريكا از طرح سوري روسيه

رييس ستاد ارتش روسيه پيشنهادي را به همتاي امريكايي خود درباره مشاركت در بازسازي سوريه ارايه كرده است. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، والري گراسيموف، رييس ستاد ارتش روسيه يادداشتي را در ۱۹ جولاي براي جوزف دانفورد، همتاي امريكايي خود فرستاد و در آن پيشنهاد همكاري ميان مسكو و واشنگتن را براي بازسازي سوريه ارايه كرد. در اين يادداشت تاكيد شده است: امريكا مي‌تواند در صورت رسيدن به راهكار سياسي براي پايان جنگ داخلي سوريه كه از هفت سال پيش ادامه دارد از اين تلاش‌ها از جمله برگزاري انتخابات تحت نظارت سازمان ملل حمايت كند. اين طرح روسيه با استقبال سرد واشنگتن روبه‌رو شده است. براساس اين يادداشت ارايه شده، روسيه در حال فشار آوردن بر واشنگتن و ديگران براي ياري به بازسازي مناطق تحت نظارتش است و اين تلاش‌ها بر تقويت حضور بشار اسد در قدرت كمك مي‌كند. در اين يادداشت پيشنهاد شده نظام سوريه به مصالح ساختماني و تجهيزات مورد نياز براي بازسازي سوريه دسترسي يابد تا آوارگان سوري به كشورشان بازگردند. طبق اين يادداشت پيشنهاد مطرح شده تنها مربوط به مناطق تحت تسلط نظام سوريه است. از سوي ديگر، وزارت دفاع روسيه از افتتاح ۱۰ مركز جديد براي استقبال از آوارگان سوري كه به وطن‌شان بازمي‌گردند، خبر داد. رييس مركز ملي اداره امور دفاعي گفت كه پنج مركز جديد در لبنان، يك مركز در اردن و بقيه در سوريه افتتاح خواهند شد. وي تاكيد كرد كه سازمان ملل پيش‌بيني كرده كه بيش از ۸۹۰ هزار آواره طي چند ماه آتي به سوريه بازگردند.

 

ازسرگيري اعتراضات  در استان‌هاي مختلف عراق

تظاهرات اعتراض‌آميز مردم عراق به استان‌هاي مركزي و جنوبي اين كشور بازگشت و معترضان در بصره اعلام كردند امروز (يكشنبه) تحصن خواهند كرد. مرجعيت عالي‌قدر شيعيان نيز حمايت خود را از اين تظاهرات مردمي اعلام كرده و معترضان را به كنترل خشم خود براي حل مشكلات دعوت كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه خبري روسيا اليوم، صدها عراقي در ميدان التحرير شهر بغداد در ميان تدابير امنيتي شديد اعمال شده از سوي پليس اين استان دست به تظاهرات زدند. آنها خواسته‌هاي خود را به محمد سعدي، معاون فرمانده عمليات بغداد ارايه كردند تا او آنها را به دفتر حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق تحويل دهد. در استان بصره كه مهد آغاز موج اعتراضات در عراق محسوب مي‌شود، صدها تن در برابر ساختمان دولتي اين استان تظاهرات كرده و به دولت تاكيد كردند، امروز تحصن بزرگي در اعتراض به عدم تحقق خواسته‌هاي‌شان به راه مي‌اندازند. در دو استان كربلا و نجف نيز وضعيت تفاوت چنداني با بصره نداشت. صدها تن از ساكنان اين دو استان دست به تظاهرات زده و شعارهايي در محكوميت فساد و ارايه ضعيف خدمات سر داده و بي‌توجهي دولت نسبت به شهروندان را محكوم كردند. آيت‌الله‌العظمي سيدعلي سيستاني، مرجعيت عاليقدر شيعيان عراق موضعگيري خود در حمايت از تظاهرات مردمي مستمر در شهرهاي جنوبي عراق را اعلام كرده و به كنترل خشم براي حل مشكلات سياسي، اجتماعي و امنيتي دعوت فرمودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون