• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4154 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۶ مرداد

از نان سنگك تا روابط خارجي را مديريت مي‌كنيم؛ كدام دولت اينطور است؟

عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور روز گذشته در محل اين وزارتخانه، نشست مشتركي با سازمان‌هاي مردم نهاد برگزار كرد. در اين نشست به موضوعات مختلفي همچون تاثيرگذاري نهادها و سازمان‌هاي مردم نهاد و تحزب، اعتراضات به بحران آب و... اشاره كرد. رحماني‌فضلي در اين نشست با اشاره به مشكل جدي آب در كشور خبر داد كه امسال حداقل 20 اعتراض و درگيري در مساله آب داشته‌ايم اما هيچ اقدامي از سوي سمن‌ها براي يك حركت بزرگ در كشور انجام نشده است.او ادامه داد: همه مي‌دانند آب در كشور كم است و بارندگي هم كم شده اما هيچ جريان و نهضت مردمي و عمومي توسط تشكل‌ها در حوزه مديريت و مصرف آب ايجاد نشده است. بايد جرياني در اين زمينه ايجاد شود. مردم فرهنگ‌ساز و مصرف كننده‌اند. مردم همكار هستند و هدايت مي‌كنند؛ تا زماني كه معتقد باشيم مردم هيچ‌كاره‌اند كشور رشد نمي‌كند و مردم هيچ‌كاره باقي مي‌مانند.

 

تشكل‌ها را باور كنيم

وزير كشور در بخشي از صحبت‌هايش به فلسفه ذاتي سمن‌ها اشاره كرد و گفت: در امر سمن‌ها اگر بخواهيم به ذات و فلسفه شكل‌گيري آن برگرديم، اين موضوع به ذات اوليه انسان برمي‌گردد و انسان به حكم اينكه موجودي اجتماعي است، برقراري ارتباط براي انسان امري مهم و حياتي شمرده مي‌شود، البته اگر در كل عالم هستي ربط و رابطه نباشد از هم مي‌پاشد.رحماني‌فضلي افزود: سمن‌ها به عنوان يك پديده اجتماعي در جهت خدمت‌رساني، كاراصلي‌شان همين كشف رابطه و تنظيم رابطه جديد است تا اهداف خدمت رساني‌شان را به نحو احسن انجام دهند. وي در ادامه خطاب به حاضران در جلسه تاكيد كرد: هركدام از شما در سمن‌هايي كه تشكيل داديد، خود را متولي يك موضوع كرده‌ايد، لذا بايد تلاش كنيم در جامعه تغيير و تحول چندوجهي اعم از سياسي، اجتماعي، سياسي طبيعي و غيره ايجاد كنيم و همگي باكمك هم كارها را پيش ببريم.

 

يك جامعه را نمي‌توان به وسيله هيات حاكمه مطلق اداره كرد

وزير كشور يادآورشد: هم اكنون ديگر كسي معتقد نيست كه يك جامعه را مي‌توان به وسيله هيات حاكمه مطلق اداره كرد، چنين امري محال است. جامعه در فرآيند تكاملي خود به جايي رسيده كه سازوكارهايي طراحي كرده كه در آن مردم تصميم گير، تصميم ساز و اجراكننده باشند.رحماني فضلي يادآورشد: هيچ كشوري بدون احزاب نمي‌تواند تدبير منظم و مشخصي در اداره كشور داشته باشد، اين‌ها حلقه‌هاي تكاملي هم هستند. همچنين هيات حاكمه يك كشور احتياج به توزيع قدرت، گردش نخبگاني و تبادل اطلاعات و حضور كارشناسان دارد. اگر كشوري بگويد بدون احزاب كشور را مي‌چرخانيم، دچار جهل، نخوت و تكبر است.وزير كشور با بيان اينكه چهل سال است در كشور حزب داريم و حدود ۲۵۰ حزب در كشور وجود دارد گفت: تقاضاي ما اين است كه احزاب در مدت ۴۰ سال مسير ۲۰۰ ساله را طي كنند يعني احزاب بايد سازماندهي قوي داشته باشند، برنامه‌ريزي كنند، بيانيه دهند و در قدرت سهيم باشند.وي با اشاره به اينكه مردم بايد مشاركت داشته باشند ادامه داد: بايد مردم عملكرد افراد را به صورت منصفانه و كارشناسانه نقد كنند يعني اگر نماينده‌اي ۴ سال در مجلس است بايد عملكرد آن بررسي شود كه در اين چهار سال چه اقداماتي انجام داده است؟ در حقيقت بايد نگاه ظاهري احساسي عاطفي علمي و عقلي را وسعت دهيم. باور داشته باشيم كه كار اجتماعي تحت عنوان سازمان‌هاي مردم‌نهاد و خيريه‌ها اهميت بسياري دارد.

 

40 سال از انقلاب گذشته هنوز دولت را رها نمي‌كنيم

وزير كشور در بخش ديگري از سخنان خود به تصدي‌گري مردم اشاره كرد و گفت: اينكه انتظار داشته باشيم دولت و حاكميت دست سازمان‌هاي مردم نهاد و تشكل‌ها را بگيرند تفكر غلطي است كه نسبت به دولت داريم. ۴۰سال است كه از انقلاب گذشته اما هنوز دولت را رها نمي‌كنيم، حاكميت هم خودش را رها نمي‌كند، يعني از نان سنگك تا تنظيم روابط با خارج از كشور را دولت انجام مي‌دهد؛ كدام دولت در دنيا اينگونه است؟ به عبارت ديگر نه تشكل‌ها قبول مسووليت مي‌كنند و نه مسوولان نيز حاضرند وظايف خود را واگذار كنند و اين امر نيز به علت عقب افتادگي تاريخي نسبت به تعريف از دولت و مردم و تقسيم وظايف است. در حقيقت دولت بايد بسترساز و زمينه‌ساز تحولات و تغييرات و رشد تشكل‌ها باشد.

وزير كشور افزود: در كشور حدود بيش از ۲۰۰ حزب وجود دارد و كمبود نداريم. كشورهاي ديگر با دو يا سه حزب اداره مي‌شوند چه كسي احساس مي‌كند كشور بايد براساس احزاب اداره شود؟ ما اين احساس نياز را ايجاد كرديم.رحماني فضلي در بخش ديگري از صحبت‌هايش افزود: رييس‌جمهوري، دولت و وزارت كشور به موضوع فعاليت‌ها و مشاركت سازمان‌هاي مردم نهاد اعتقاد دارند. همچنين شرايط نسبت به روز‌هاي اول كه شروع كرديم بهتر شده است، اما تا نقطه مطلوب فاصله داريم . همچنين سمن‌ها بايد در مسير كار خود را اثبات كنند و رابطه دولت و سمن‌ها بايد بر اساس نيازهاي جامعه و دغدغه تعريف شود. هم مردم و هم دولت بايد احساس كنند كه به سمن‌ها نياز دارند؛ تا زماني كه يك خدمت يا كالا بر اساس نياز جامعه نباشد كسي سراغ آن نمي‌رود.

 

قدرت فضاي مجازي بيشتر از صداوسيما است

وي با اشاره به اينكه برخي سمن‌ها بيان مي‌كنند كه رسانه ملي تبليغ ما را انجام نمي‌دهد گفت: قدرت صدا و سيما در حال حاضر بيشتر از قدرت فضاي مجازي و شبكه مجازي‌هايي كه در اختيار سمن‌ها قرار دارد نيست.وزير كشور با اشاره به سوابق خود در سازمان صدا و سيما گفت: در كشور حدود هفت هزار سمن وجود دارد، اگر قرار باشد همه اين‌ها در رسانه ملي مطرح بشوند صدا و سيما بايد دور تمام برنامه‌هاي خود را خط بكشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون