• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4166 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۳۰ مرداد

مهدي شيخ، عضو اصلاح‌طلب فراكسيون روحانيت مجلس:

تجمع‌كنندگان در فيضيه پاسخگو باشند كه از كجا خط مي‌گيرند

آن‌چنان كه مستحضريد انتشار تصاويري از تجمع اعتراضي طلاب جوان در مدرسه فيضيه قم و پلاكاردهاي برخي معترضان كه تلويحا رييس‌جمهور را تهديد كرده بودند، با واكنش‌هاي متعددي روبه‌رو شد و روز گذشته نيز آيت‌الله مكارم‌شيرازي در بيانيه‌اي اين اقدام را محكوم كرد. نظر جنابعالي چيست؟

مسلما اين اقداماتي نادرست و ناپسند بوده و اين نحوه بيان اعتراض كه عملا از محدوده اعتراض قانوني خارج شده و به سمت توهين و تهديد مي‌رود، از نظر ما محكوم است. آن‌چنان كه اشاره كرديد آيت‌الله مكارم نيز اين اقدام را محكوم كردند. معتقدم بايد ابعاد مختلف اين موضوع مورد رسيدگي قرار گيرد و خواسته آيت‌الله مكارم نيز مورد توجه جدي قرار گيرد. محل تاسف است كه چنين اتفاقاتي در حوزه علميه و مدرسيه فيضيه قم مي‌افتد و واكنش و بيانيه آيت‌الله مكارم كه علاوه بر آنكه در جايگاه مرجعيت قرار دارند، در گذشته نيز در جايگاه مديريت حوزه بودند، قابل تامل است و حوزه علميه بايد نسبت به اين مساله توجه و دقت بيشتري داشته باشد و دست‌اندركاران در برگزاري اين تجمع طبق خواسته آيت‌الله مكارم پاسخگوي اقدامات انجام شده باشند.

آن‌چنان كه مستحضريد اين نخستين‌بار نيست كه شاهد چنين اتفاقاتي هستيم. حال آنكه اغلب گفته مي‌شود كه اين تجمعات خودجوش و بدون برنامه‌ريزي قبلي انجام شده است. به نظر شما امكان برگزاري تجمعي در اين سطح در مدرسه فيضيه بدون هماهنگي و برنامه‌ريزي قبلي وجود دارد؟

خير! قطعا نمي‌توانيم بپذيريم كه اين تجمع و موارد مشابه بدون برنامه‌ريزي قبلي انجام شود و اتفاقا نمايندگان مجلس نيز در تلاش براي مشخص شدن انگيزه‌ها و علل برگزاري اين تجمع و نحوه سازماندهي آن هستند. در همين راستا تعدادي از نمايندگان با تهيه و امضاي يك طرح سوال از وزير كشور، خواهان حضور آقاي عبدالرضا رحماني‌فضلي در مجلس شدند تا در اين رابطه توضيح داده شود كه به هر حال قضيه چه بوده است. قطعا دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي بايد پاسخگو باشند و با بررسي دقيق ابعاد مختلف موضوع، جزييات آن را به‌طور شفاف به اطلاع افكار عمومي برسانند.

نكته ديگر در برگزاري اين تجمع طلاب و روحانيون جوان، هجمه انتقادي شديدي بود كه عليه دولت و البته برخي بزرگان نظام صورت گرفت و مشخصا تا مرز تهديد رييس‌جمهور نيز پيش رفت. علت ايجاد اين فضا چيست؟

ببينيد. بايد دقت كنيم كه روحانيت آگاه و بيدار هرگز دست به چنين اقداماتي نمي‌زند و اين واقعيت ندارد كه مثلا روحانيت مقابل دولت ايستاده است. اين اقدامات صرفا از جانب بخش خاصي از حوزه انجام شده و نمي‌توان مسووليت آن را به پاي روحانيت گذاشت. كما اينكه احتمالا يكي از اهداف اصلي آيت‌الله مكارم از انتشار بيانيه نيز همين بوده كه روحانيت شيعه را از اين اقدامات جدا كنند. واقعيت اين است كه روحانيت شيعه جداي از اين مسائل است. اين اقدامات وهن به روحانيت شيعه است و روحانيت هرگز چنين كاري نمي‌كند. اين اقدام ازسوي جرياني انجام مي‌شود كه در انتخابات مختلف نيز همواره دست به چنين اقداماتي زده و علاوه بر ضربه زدن به اعتماد مردم، به حوزه و روحانيت ضربه زده است. اين ضربه‌اي بزرگ به اسلام، روحانيت و تشيع است و اين افراد بايد پاسخگو باشند و بگويند اگر از بزرگان خط نمي‌گيرند، از كجا خط مي‌گيرند. من مشكوكم كه آيا جاسوسي و دست‌هاي بيگانه دركار است كه اين‌چنين تيشه به ريشه اسلام مي‌زند.

 


تجمع مدرسيه فيضيه وهن روحانيت شيعه بود .

مشكوكم در برگزاري تجمع جاسوسي در كار باشد .

نمايندگان از وزير كشور درباره نحوه برگزاري تجمع سوال مي‌كنند .

اين اقدامات در تخريب دولت صرفا از جانب بخش خاصي از حوزه انجام مي‌شود كه خواهان ضربه زدن به روحانيت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون