• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4166 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۳۰ مرداد

رونمايي از «سازمجسمه»‌هاي چوبي حسين ونكي

گروه فرهنگي| حسين ونكي در آستانه افتتاح رونمايي از مجموعه «سازمجسمه»هايش گفت: درخت سرخدار از درختان كهن است كه سابقه زندگي اين گونه بر كره خاكي به حدود ۲۰۰ ميليون سال مي‌رسد. اين درخت از نوع برگ سوزني است و در ارتفاعات جنگل‌هاي گرگان و مازندران مي‌رويد و برگ‌هاي آن حاوي نوعي سم است كه در توليد دارو‌هاي شيمي‌درماني و به‌جهت جلوگيري از رشد سلول‌هاي سرطاني مورد استفاده قرار مي‌گيرد. چوب اين درخت در دو رنگ متفاوت است كه وجه غالب آن قهوه‌اي گرم و بسيار سخت و فشرده است و در قسمت‌هاي بيروني به رنگ روشن (‌باخته) است كه ضمن انعطاف پذير بودن، درخت را در برابر باد‌ها و توفان‌ها مقاوم مي‌كند. اين درخت در برخي مناطق دنيا نظير امريكا و اروپا مي‌رويد كه به‌طور‌جدي از آنها حفاظت مي‌شود. ارتفاع اين درخت گاه به ۱۳۰ متر مي‌رسد و چوب آن دربرابر آب و رطوبت آسيب‌پذيري بسيار كمي دارد.

ونكي گفت: اين سازهاي كوچك و بي‌صدا شايد صدايي از گذشته‌هاي دور يا بسيار دور است و من اميدوارم با برگزاري اين رخداد كه براي نخستين‌بار اتفاق مي‌افتد و حاصل حضور و وجود اين‌گونه‌هاي گياهي با‌ارزش و اندكي كار دستان و احساس من بوده است، منجر به توجه بيشتر و پاسداشت و نگهداري از اين درختان شود و ديگر اينكه اميد است طراحان و سازندگان ساز، نگاه مرا كه بدون ترديد نگاهي شخصي از منظر زيباشناسي فرم‌ساز بوده است، مورد توجه و ارزيابي قرار دهند كه موجب امتنان است.

رونمايي از «سازمجسمه»‌هاي حسن ونكي، ساعت 19 روز جمعه، دوم شهريور، در خيابان استاد نجات‌الهي (ويلا) خيابان صارمي، كافه «ث» برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون