• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4166 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۳۰ مرداد

صلاح است، اما باورنداريد!

محمد ايراندوست

 

 

روح‌الله بابايي نماينده مجلس شوراي اسلامي و از اعضاي فراكسيون ولايي مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا اظهار داشت: «در شرايط كنوني برگزاري كنسرت‌هاي خياباني و اعلام آمادگي خوانندگان براي برگزاري اين كنسرت‌ها صلاح نيست. شايد نيت خوانندگان در اين خصوص پاك باشد ولي مطمئنا يك عده از برگزاري چنين كنسرت‌هايي سوء استفاده خواهند كرد. در صورت برگزاري چنين كنسرت‌هايي ممكن است اتفاقاتي رخ دهد كه شايد نتوانيم آنها را سامان دهيم. من موافق برگزاري اين‌‌گونه كنسرت‌ها نيستم!؟»

اظهاراتي از اين دست نشان‌دهنده ميزان شناخت نامناسب از نيازهاي جامعه و رويكرد اين نماينده محترم مجلس به كنسرت موسيقي، خوانندگان و هنرمندان، مردم و فضاي كنوني جامعه است. شناخت و عينكي كه از پشت آن به جامعه نگريسته مي‌شود، رويدادهاي خرد و كلان آن مورد واكاوي و پايش قرار مي‌گيرد و براي برطرف كردن ناهنجاري‌ها و نيز پيشرفت و توسعه آن راهكارهايي ارايه مي‌كند.

مي‌توان اذعان داشت شناخت و تحليلي كه مبتني بر واقعيات جامعه باشد و ازاسلوب و متدي متقن و علمي برخوردار باشد، خروجي آن به برون‌رفت از چالش‌ها و بن‌بست‌ها منجر مي‌شود اما شناختي كه سست و آلوده به اغراض فردي يا سياسي باشد همانند گام نهادن در خلأ وناكجاآباد است و منتهي به انديشه‌ها و راهكارهايي مي‌شود كه فرجام آن انحطاط و فروپاشي جامعه را به‌دنبال دارد.

امروز بخش مهمي ازچالش‌ها و ناهنجاري‌هاي كشور از شناخت و رويكرد متوليان و دست‌اندركاران امور در بخش‌هاي قانونگذاري، اجرايي و قضايي نشات مي‌گيرد؛ شناختي كه بعضا از واقعيات و حقايق جامعه فرسنگ‌ها فاصله دارد، مبتني بر نيازها، اولويت‌ها و دغدغه‌هاي افكار عمومي نيست و فضاي كنوني را براي مردم رقم زده است. هنرمندان با شناخت ژرفي كه از لايه‌هاي پنهان و هويداي جامعه دارند، احساس مي‌كنند جامعه، حال مطلوبي ندارد. چالش‌ها فراوان شده و نياز است در چنين وضعيتي روح و روان مردم قدري تسكين و جلا داده شود و خوني تازه در رگ‌هاي جامعه جريان پيدا كند.

رسالتي خطير كه تنها از عهده هنر به ويژه هنر موسيقي به شايستگي برمي‌آيد. هنري كه در برهه‌هاي سخت و دشوار تاريخ انقلاب اسلامي به مدد آن آمده و در پيشبرد و تثبيت آرمان‌ها و ارزش‌ها نقشي ماندگار دارد. روح‌الله بابايي خود عضو هيات‌رييسه كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي است و از آمارها و گزارش‌هاي نگران‌كننده محرمانه و غيرمحرمانه معضلات و آسيب‌هاي جامعه باخبر است و مي‌داند اگر وضعيت به همين روال تداوم يابد، چه سرنوشت شومي پديد مي‌آيد. اما لازم است به اين نكته نيزتوجه داشته باشند كه مردم در شرايط كنوني با حضور در كنسرت‌هاي بزرگان موسيقي و شنيدن آثار ارزشمند هنري، تاريخ و تمدن گهربار ايران‌زمين براي‌شان تداعي مي‌شود، عرق ملي آنان مضاعف مي‌شود و انگيزه ايستادگي و حماسه‌آفريني در آنان دوچندان مي‌شود. طيف‌هاي مردم سال‌هاست در شهرهاي پهناور ايران اسلامي در آيين‌هايي كه به مناسبت‌هاي مختلف مذهبي و سياسي توسط مراكز و نهادهاي فرهنگي و اجتماعي در بوستان‌ها و سالن‌هاي بزرگ برگزار مي‌شود حضوري گسترده و پرشور دارند و در اين آيين‌ها اتفاقات زيبايي پديد آمده است. به ياد داشته باشيم شناخت نامناسب از نيازهاي جامعه و رويكرد امنيتي به رويدادهاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي فاجعه‌آميز است و كشور را دچار وضعيتي اسفناك مي‌كند، وضعيتي كه بدخواهان ايران و ايراني در جست‌وجوي آن لحظه‌شماري مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون