• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4166 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۳۰ مرداد

مراسم معارفه سرپرست جديد دانشگاه آزاد برگزار شد

طهرانچي: ريل‌گذاري را عوض مي‌كنيم

گروه اجتماعي

درست در همان ساعت‌هايي كه خبر بركناري فرهاد رهبر از رياست دانشگاه آزاد در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شد، بخش تكميلي خبر با تيتر «طهرانچي سرپرست دانشگاه آزاد شد» از راه رسيد. 24 ساعت بعد مراسم معارفه محمد‌مهدي طهرانچي در جمع هيات امناي اين دانشگاه رسما برگزار شد. در عكس‌هاي منتشر شده از اين جلسه نشاني از حضور فرهاد رهبر نيست.

«اگر دانشگاه را همانند يك قطار تصور كنيد و ما تنها بخواهيم سوار قطار شويم و دكورهاي داخلي قطار را تغيير دهيم و به‌طور مثال بگوييم اگر تا ديروز فلان فيلم در قطار نمايش داده مي‌شد، امروز فيلم ديگري را نشان خواهيم داد، اين قطار سر از مسير خودش درمي‌آورد و هيچ اتفاقي در آن رخ نخواهد داد؛ از اين رو ما بايد ريل‌گذاري‌ها را تغيير داده و الگوهاي ذهني حاكم بر دانشگاه آزاد اسلامي را عوض كنيم؛ چراكه به اين نتيجه رسيده‌ايم كه الگوهاي فعلي براي كار ديگري ساخته شده بودند و اگر الگوها را تغيير ندهيم، اين قطار از همان مسير خودش سر در خواهد آورد. نگاه اصلي بنده كه نظر هيات امنا هم هست و در برنامه‌ام به اين هيات ارايه خواهم داد، بيشتر معطوف به تغيير ريل‌گذاري
خواهد بود.» اينها بخشي از صحبت‌هاي سرپرست تازه دانشگاه آزاد اسلامي است كه در روزنامه فرهيختگان (متعلق به دانشگاه آزاد) به چاپ رسيده است. از او سوال شده است كه منظور از تغيير ريل‌گذاري چيست و در كجا قرار است خود را نشان دهد؟ پاسخ طهرانچي به اين سوال كلي اينگونه است: «مسلما ريل‌گذاري‌ها به‌گونه‌اي است كه در سال بتوانيم آنها را با شاخص‌هاي سالانه اندازه‌گيري كنيم؛ ما نمي‌توانيم بگوييم كه تحول يك امر طولاني است و مثالي هم كه در اين زمينه وجود دارد، اميركبير است. به‌عبارت ديگر او سه‌سال و اندي بيشتر در كشور كار نكرد، ولي چنان ريل‌گذاري‌ها را تغيير داد كه سال‌هاي سال وقتي مي‌خواهيم نخست‌وزير موفقي را مثال بزنيم، اسم او را مي‌بريم.» صبح روزي كه خبر بركناري رهبر رسيد، روزنامه فرهيختگان تيتر زد: «انتظار از دانشگاه آزاد تحول اساسي است» و در مطلبي به قول حميدرضا مقدم‌فر، رييس دفتر نظارت بر امور فرهنگي و دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي نوشت: «براي اولين‌بار در بودجه اين دانشگاه دوهزار ميليارد ريال براي جذب اعضاي هيات‌علمي جوان اختصاص يافت كه تحول مهمي در اين زمينه بود كه اساس اين تصميم هيات امنا اين بود كه با توجه به كثرت فارغ‌التحصيلان نخبه دانشگاه‌ها از اين ظرفيت استفاده شود؛ اما با وجود تذكرات متعدد شاهد بي‌توجهي به اين انتظارات بوده‌ايم. دكتر ولايتي و هيات امنا عميقا به‌دنبال تحول هستند اما شرايط يك‌سال گذشته نتوانسته اين تحول را محقق كند.»

در مطلبي كه صبح روز بركناري رهبر منتشر شد، 15 بار نام علي‌اكبر ولايتي، رييس هيات موسس و امناي دانشگاه آزاد اسلامي تكرار شده بود؛ كسي كه روز گذشته از زحمات يك سال گذشته فرهاد رهبر تشكر و براي دكتر محمدمهدي طهرانچي به عنوان منتخب هيات امنا آرزوي توفيق كرد. صحبت از تغيير ريل‌گذاري دانشگاه آزاد كه از زبان طهرانچي بيان شد به نظر مي‌رسد كه بيشتر به هماهنگي بيشتر ميان رييس جديد دانشگاه آزاد با رييس هيات موسس و امناي اين دانشگاه اشاره دارد. از بدو انتصاب ولايتي پس از فوت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، روند تغييرات در دانشگاه آزاد چنان محسوس بود كه برخي از منتقدان او در مورد جريان هاشمي‌زدايي از دانشگاه آزاد صحبت كردند. ابتدا به نظر مي‌رسيد انتخاب فرهاد رهبر كه در زمان رياستش بر دانشگاه تهران به يكي از چهره‌هاي مشهور همگام با محمود احمدي‌نژاد در بدنه آموزش عالي شهرت پيدا كرده بود، در راستاي همين تغيير رويه دانشگاه آزاد باشد اما حالا بركناري او نشان از اين دارد كه شايد اين ميزان از تغيير در اين دانشگاه هم براي رييس حال حاضر هيات امنا كافي نباشد.

زمزمه‌هاي اختلاف ميان فرهاد رهبر با هيات امناي دانشگاه آزاد قبل‌تر هم رسيده بود اما مديركل روابط عمومي اين دانشگاه در توييتر خود نوشت: «دروغ مي‌گويند تا از كار باز بمانيم؛ با قدرت به كار ادامه مي‌دهيم. دروغگوها بدانند كه استعفاي فرهاد رهبر در كار نيست.»

اما روز يكشنبه مشخص شد كه گزينه بركناري در كار است. اسفند سال گذشته بود كه يك منبع آگاه به «اعتماد آنلاين» گفت كه فرهاد رهبر نسبت به دخالت‌هاي علي‌اكبر ولايتي در امور مختلف اين دانشگاه معترض است اما تاكنون با استعفايش موافقت نشده است. روز گذشته هم يكي از نزديكان به بدنه مديريتي دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «اعتماد» تاكيد كرد كه علي‌اكبر ولايتي گزينه‌هايي كه طبق نظر او پيش نروند را برنمي‌تابد. محمدمهدي طهرانچي، رييس سابق دانشگاه شهيد بهشتي از جمله كساني بود كه با روي كار آمدن دولت روحاني تا مدت‌ها توانست جايگاه خود را در اين دانشگاه حفظ كند و به سرعت صدرالدين شريعتي، رييس سابق دانشگاه علامه طباطبايي و بعد فرهاد رهبر، رييس سابق دانشگاه تهران بركنار نشد. حالا چهره‌اي كه توانست هم در دولت احمدي‌نژاد و هم در دولت روحاني رياست دانشگاه شهيد بهشتي را بر عهده داشته باشد، اين‌بار به دانشگاه آزاد آمده است. مدتي زمان لازم است تا بشود ميان دو نظر كاملا متفاوت صاحب‌نظران تصميم گرفت: محمدمهدي طهرانچي رويكردي منطقي‌تر و چارچوب‌پذيرتر از فرهاد رهبر دارد يا آمده است كه بدون چون و چرا سياست‌ها و خط‌مشي تغيير اساسي دانشگاه آزاد را زير نظارت مستقيم علي‌اكبر ولايتي پياده كند؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون