• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3202 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۰ اسفند

عبور از تله‌هاي انفجاري داعش

جنگ خياباني در تكريت

جنگ در تكريت تن به تن شده است. با گذشت 10‌روز از آغاز عمليات پاكسازي استان صلاح‌الدين، نيروهاي عراقي اكنون مهم‌ترين مرحله عمليات يعني آزادسازي كامل تكريت را با حضور در كوچه‌ها و خيابان‌هاي شهر آغاز كرده‌اند.
پيش از اين با وجود بمباران پايگاه‌هاي داعش در تكريت، نيروهاي عراقي با آتش باران تك تيراندازهاي اين گروه تروريستي مواجه شده بودند. بعد از آن وقفه‌اي در آزادسازي كامل شهر رخ داد. اما تداوم آتش شديد حملات هوايي و توپخانه‌اي ارتش عراق، زمينه ورود نيروهاي پياده به داخل تكريت را فراهم كرد.
بنا به گفته منابع نظامي عراقي، هزاران نيروي داوطلب مردمي در كنار ساكنان محلي و ارتش عراق كه در اطراف شهر تكريت موضع گرفته بودند به سوي اين شهر حركت كرده‌اند تا مهم‌ترين پايگاه داعش در استان صلاح‌الدين را از وجود عناصر تروريست پاكسازي كنند. حملات از چهار محور شمالي، شرقي، جنوبي و غربي آغاز شده و نيروهايي كه از جبهه جنوبي (سامراء) حركت كرده بودند به نزديكي حومه شهر رسيده‌اند. پيش‌بيني مي‌شود عمليات پاكسازي تكريت كه بيش از 200 هزار نفر جمعيت دارد، يك هفته به طول بينجامد.
داعش در تكريت از تاكتيك تله‌هاي انفجاري عليه نيروهاي عراقي كه عمدتا مردمي هستند استفاده مي‌كند. به گزارش منابع عراقي، تروريست‌ها ده‌ها‌هزار مين و تله انفجاري طي 10 روز گذشته در محله‌ها و خيابان‌هاي پيراموني شهر تكريت كار گذاشته‌اند.
در همين حال داعش براي جلوگيري از فرار نيروهاي خود جوخه‌هاي اعدام در مناطق حد فاصل استان صلاح الدين با استان‌هاي نينوا و كركوك مستقر كرده است كه به اين جوخه‌ها اختيار محاكمه صحرايي و اعدام اعضاي فراري داده شده است. نيروهاي داعشي در زمان تسلط خود بر استان صلاح‌الدين براي ارتباط بين شهرها تونل‌هايي نيز حفر كرده‌اند. نيروهاي عراقي اعلام كرده‌اند تونلي را كه داعش در عمليات خود از آن استفاده مي‌كرد، در نزديكي ادارات دولتي در مركز شهر رمادي ويران كرده‌اند.

 

بولدوزر داعش از روي كليساي تاريخي موصل گذشت

گروه تروريستي داعش در ادامه اقدامات ضد ديني و ضد فرهنگي خود، يك كليساي قديمي در شمال‌شرق موصل را نيز با خاك يكسان كرده و قبرستان مسيحيان را نيز شخم زده است. گروه تروريستي داعش كه پيش از اين نيز شهرهاي باستاني حضر، نمرود و خوسباد را به‌طور كامل تخريب كرده‌ بود اين‌بار به سراغ كليساي بزرگ «ماركوركيس» واقع در شمال شرق شهر موصل رفته و با كار گذاشتن مواد منفجره در قسمت‌هاي مختلف آن، اين كليساي تاريخي را با خاك يكسان كرده است. كليسا ماركوركيس يكي از بزرگ‌ترين كليساهاي شهر موصل بود و يك مجتمع مسكوني و خدماتي ويژه اين كليسا و قبرستان مسيحيان موصل نيز در محوطه آن قرار داشت. تاريخ ساخت اين بنا كه متعلق به مسيحيان كلداني عراق بود به اواسط قرن دهم ميلادي باز مي‌گردد.  به گفته منابع محلي داعش پس از منفجر كردن كليسا، با چند دستگاه بولدوزر يكي از قبرستان‌هاي مسيحيان موصل در نزديكي كليسا را نيز شخم زده است. داعشي‌ها معتقدند ساخت هرگونه بنا و نماد حتي قرار دادن سنگ روي قبر شرك است و بايد با خاك يكسان شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون