• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3202 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۰ اسفند

آخرين تحولات مذاكرات هسته‌اي از زبان محمدنيا


داوود محمدنيا، عضو تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان در سخناني در همايش «جايگاه فناوري هسته‌اي در توسعه علمي و اقتصادي حوزه‌هاي كشاورزي و منابع طبيعي»، در تشريح آخرين تحولات مذاكرات هسته‌اي به بيان برخي جزييات اين مذاكرات و شانس رسيدن به توافق هسته‌اي پرداخت. مهم‌ترين سرفصل‌هاي سخنان وي به شرح زير است:
  موضع قوي و قاطع ما در توافق جامع خاتمه يافتن تحريم‌هاي شوراي امنيت و خارج شدن موضوع هسته‌اي ايران از ذيل فصل هفت منشور سازمان ملل و برگشتن همه‌چيز به شرايط عادي است.
  ايران هيچ‌وقت از معاهدات بين‌المللي و نيز NPT خارج نشده و نخواهد شد و كساني كه موضوع خروج از NPT را مطرح مي‌كنند مطمئنا آگاهي كافي ندارند. كسي كه از NPT خارج مي‌شود مي‌خواهد به دنبال بمب برود در حالي كه ايران سردمدار استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي است.
  امريكا و نظام سلطه ايدئولوژي و رسالت انقلاب اسلامي را تحمل نكرده و نخواهند كرد و قطعا مذاكرات هسته‌اي در خوشبينانه‌ترين شكل خود هم كه به پايان برسد به معناي پايان مناقشه ايران و غرب نخواهد بود.
  اولويت نظام خروج از وضعيت كنوني است.
  با امريكايي‌ها دو دور در مسقط در زمان احمدي‌نژاد و سه دور در زمان آقاي روحاني گفت‌وگو كرديم و از همان موقع (دولت قبل) طرح مذاكرات و اساس آن مبتني بر حفظ دستاوردهاي هسته‌اي، غيرامنيتي‌سازي موضوع هسته‌اي، رفع موانع توسعه‌اي و مهار بحران بود.
  تحريم‌هاي اقتصادي (تحريم‌هاي يك‌جانبه امريكا) حتما در روز اول اجراي توافق جامع رفع خواهد شد.
   اولويت اول ما خروج پرونده هسته‌اي از شوراي امنيت و برگشتن به روال اوليه است و حتما دوره اجراي توافق بيش از 10 سال تحت هيچ شرايطي نخواهد بود.
  رسيدن به يك توافق خوب در دستور كار ما بوده است و هيچ يك از مذاكرات هسته‌اي برگزار نمي‌شود مگر آنكه دو شب قبل از مذاكرات دستور كار با نظر مسوولان و نظر آقا تعيين شود.
  رآكتور آب سنگين اراك بر اساس طرح ايران باقي خواهد ماند و تاسيسات فردو كه 80 متر زير زمين است فعاليت مي‌كند؛ البته بر اساس تغيير كاربري و مزايا و محدوديت‌هاي سازمان انرژي اتمي.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون