• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4179 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۸ شهريور

بازي ثبت سفارش

فربد زاوه

يكي از موضوعاتي كه بايد در پيش‌فروش‌شده‌هاي خودرو مورد توجه قرار گيرد، اين است كه الزاما تمام ثبت‌نام‌كنندگان، خريدار نهايي نيستند و برخي از اين جمع تنها براي كسب سود وارد اين بازي شده‌اند. البته نبايد از كنار سود بسيار خوبي كه در اين ثبت‌نام‌ها هست به راحتي گذشت. در هيچ جاي دنيا شغلي به اين سهل‌الدرآمدي وجود ندارد كه با زمان 5 دقيقه‌اي بتوانيد حداقل 20 ميليون تومان سود كسب كنيد.

بنابراين با توجه به اينكه خودروسازان معادل پيش‌فروش‌هاي جديد خود در حالت عادي به صورت ماهانه فروش دارند پس نمي‌توان درآمد كسب شده از اين محل را عاملي براي رفع نياز خودروسازان به منابع خواند كه اين پيش‌فروش‌هاي جديد تنها تعهدات خودرويي را افزايش مي‌دهد. از سوي ديگر هم بايد توجه كنيم كه در اين پيش‌فروش‌ها خودروسازان با تعهد تحويل بيش از يك سال در حال فروش خودرويي هستند كه هيچ قطعه‌اي از آن تامين نيست و در حقيقت خودروسازان در حال فروش هوا به مردم هستند. اين روال كه در نهايت منتج به نارضايتي مردمي خواهد شد و از نظر مردم خودروسازان همچون چوپان دروغگويي مي‌شوند كه هميشه در حال دروغ گفتن در مورد تعهدات خود هستند و در نهايت در موارد مشابه نمي‌توانيم شاهد همراهي مردم با خودروسازان باشيم.

از سوي ديگر با توجه به بدهي‌هاي متعددي كه خودروسازان دارند، نمي‌توان از منابع جذب شده از اين طريق توقع بهبود شرايط خاصي داشت و اين ميزان جذب نقدينگي نمي‌تواند مشكلي از نياز خودروسازان يا حتي قطعه‌سازان را دوا كند، چرا كه گردش مالي صنعت خودرو تنها براي دو خودروساز 70هزار ميليارد تومان است كه اگر فرض كنيم نزديك به 3هزار ميليارد تومان هم در پيش‌فروش‌هاي اخير جذب شده باشد
سهم ناچيزي در گردش مالي اين صنعت دارد و نمي‌توان آن را موثر در رفع مشكلات اين صنعت خواند.

كارشناس حوزه خودرو

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون