پاسخ نا مناسب
عقيل مصطفايي
خودروسازان در حالي در حال پيشفروش خودروهاي جديد خود هستند كه صنعت خودرو با مشكلات عديدهاي دست به گريبان است و نميتوان از پيشفروشهاي فعلي انتظار معجزه در بازار خودرو را داشت. واقعيت اين است كه مشكلات صنعت خودرو بسيار زياد است و هر نوع تعهدات جديد ميتواند اين بار را افزون كرده و مشكلات جديدي را به گرده اين صنعت وارد كند؛ مشكلاتي كه در كنار عدم مديريت صحيحي كه در بخش خودرويي شاهد هستيم ميتواند اين صنعت را متاثر كند. در حال حاضر صنعت خودروي ايران در كنار نياز به جذب نقدينگي براي پاسخگويي به بدهيهاي انباشته خود به دليل وابستگي به ارز با نوسانات ارزي با مشكلات جديدي روبهرو ميشود كه پيشفروشهاي جديد و جذب اندك نقدينگي هم نميتواند تمام اين نوسانات را پاسخ دهد.
از سوي ديگر نميتوان مشكلات فعلي صنعت خودرو را تنها به شرايط جديد نوسانات ارزي بازگرداند و وجود شرايط جديد در بازار ارز را عامل اصلي اين مشكلات خواند كه با جذب نقدينگي از طريق پيشفروشهاي جديد بتوان به رفع آن پرداخت. چرا كه اين روال همچون مثال بدهكاري است كه با فروش طلايي كه به صورت قسطي خريده است سعي دارد بدهيهاي خود را تسويه كند و اين امر تنها به بدهكارتر شدن او ميانجامد. بنابراين با شرايط فعلي كه از ارزش پول ملي كاسته شده، هزينه سربار توليد افزايش يافته، مشكلات گمركي و ارزي تشديد شده و از توليد قطعات خودرويي نيز كاسته شده است. تنها راهكار باقي مانده براي صنعت خودرو تغيير مديريت و بهبود شرايط توليد با توجه به تغيير شرايط موجود است كه ميتواند صنعت خودرو را نجات دهد؛ وگرنه تداوم فروشهاي ويژه تنها به انباشت زيان انبوه خودروسازان ميانجامد و نميتواند نه بازار را مديريت كند و نه شرايط توليد را بهبود بخشد و تنها درآمد حاصل از
پيشفروشها در چاه مشكلات صنعت خودرو هزينه ميشود.
كارشناس حوزه خودرو