• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4179 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۸ شهريور

تورم اقلام خوراكي؛ بين 2 تا 19 درصد

خبر تلخ قند و شكر

گروه اقتصادي| در آخرين گزارش منتشره از سوي بانك مركزي، متوسط قيمت خرده‌فروشي مواد خوراكي در تهران در هفته منتهي به نهم شهريور اعلام شد. اين داده‌ها حكايت از افزايش 2 تا 19 درصدي اين اقلام در يك ماه گذشته دارد.

 

بيشترين‌ها ي تورم

گروه قند و شكر با حدود 19 درصد رشد نسبت به يك ماه گذشته، بيشترين افزايش يك ماه اخير را به خود اختصاص داد. بر اساس اين گزارش قند و شكر نسبت به مدت مشابه پارسال 23 درصد افزايش قيمت داشته است.

گروه لبنيات با 18.6 درصد افزايش، ‌دومين گروهي است كه در اين آشفته بازار، افزايش قيمت داشته است. گروهي كه با اين روند افزايش قيمتي ممكن است در آينده‌اي نه چندان دور از سبد كالاي خانوار حذف يا به‌شدت كم شود. در اين راستا، رييس هيات‌مديره اتحاديه لبني ايران درباره خروج لبنيات از سبد مصرفي خانوار هشدار داد و تاكيد كرد: «گراني فرآورده‌هاي لبني ناشي از افزايش 2 تا 10 برابري قيمت مواد اوليه و هزينه‌هاي تمام شده در 2 ماه گذشته است.» علي‌احسان ظفري در ادامه صحبت‌هاي خود دليل اصلي اين افزايش قيمت و هزينه‌هاي تمام شده را به دليل نوسانات شديد نرخ ارز دانست. البته ظفري از برخي رانت‌هاي پتروشيمي‌هاي حاضر در بورس به‌شدت انتقاد كرد و گفت: «برخي پتروشيمي‌ها نهاده‌ها را با ارز 4200 وارد مي‌كردند ولي با افزايش 3 تا 4 برابري به صنايع مي‌فروشند.»

سومين گروهي كه از افزايش قيمتي بالاي 17 درصدي در امان نبوده، مرغ است كه به ازاي هر كيلو 10 هزار و 700 تومان رسيده است. گوشت مرغ نسبت به مدت مشابه پارسال افزايش حدود 35 درصدي داشته است.

 

افزايش‌هاي زير 10 درصد

براي معرفي اقلام خوراكي كه كمتر از 10 درصد رشد قيمتي داشته‌اند ابتدا از سبزي تازه شروع مي‌كنيم كه نسبت به ماه قبل 0.1 درصد كاهش قيمت داشته است و نه تنها افزايش قيمتي را نداشته بلكه كاهش قيمت داشته است. اما اين گروه خوراكي نسبت به مدت مشابه پارسال 34 درصد افزايش قيمت داشته است.

بعد از چاي روغن نباتي نيز با كاهش 0.4 درصدي كمترين افزايش قيمت را در بين 10 گروه اقلام خوراكي داشته است. برنج و چاي هم با افزايش‌هاي 2.3 و 3 درصدي در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

مورد عجيب در اين ليست، افزايش 5.7 درصدي ميوه‌هاي تازه است. با وجود اينكه ميوه‌هاي تازه در گروه اقلام با «كمترين افرايش قيمت» جاي گرفتند ولي نسبت به مدت مشابه پارسال بيشترين افزايش را داشته‌اند؛ 92.6 درصد. به بيان ديگر از تابستان پارسال تا نهم شهريور قيمت ميوه‌هاي تازه تقريبا دو برابر شده است. در اين رابطه محمود حجتي، ‌وزير كشاورزي روز شنبه در حاشيه ششمين گردهمايي سال زراعي
98-97 در خصوص راهكارهاي احتمالي براي جلوگيري از افزايش بي‌رويه قيمت ميوه‌ها گفت: «در مورد قيمت ميوه ورود نكرده‌ايم، چرا كه در حوزه محصولات جاليزي خيلي مشكل نداريم و اينكه قيمت ميوه‌هاي سردرختي افزايش داشته است، دست دولت نيست و هيچ‌وقت هم دولت در اين زمينه كنترلي نمي‌كرده است و اينكه مي‌گوييد قيمت گيلاس را مديريت كنيد، وظيفه جديدي است كه شما براي ما تعريف كرده‌ايد.» سخنان وزير جهاد كشاورزي در حالي مطرح شد كه پس از اجراي قانون «انتزاع» تمام مسووليت توليد تا توزيع محصولات كشاورزي از جمله ميوه به عهده وزارت جهاد كشاورزي گذاشته شده است. گوشت قرمز نيز با توجه به اينكه به كيلويي 61 هزار تومان رسيده ولي در گروه «كمترين افزايش‌ها» قرار گرفته است. 7.6 درصد ميزان افزايش قيمتي است كه در گزارش بانك مركزي براي گوشت قرمز عنوان شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون