• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4179 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۸ شهريور

عدد و رقم

نياز واقعي ارزي كشور

يحيي آل‌اسحاق، رييس سابق اتاق بازرگاني تهران مي‌گويد: با واقعيت‌هاي ارزي، درآمدها و امكاناتي كه در كشور در اختيار است و همچنين با در نظر گرفتن هزينه‌هاي واقعي، نبايد جهش‌هاي قيمتي اينچنيني در نرخ دلار داشته باشيم. از مجموع نيازهاي واقعي ارزي كشور، حدود ۱۵ ميليارد دلار براي كالاهاي ضروري نياز داريم و حدود ۴۰ ميليارد دلار هم براي واردات ساير كالاها. اگر حتي خيلي بالا هم در نظر بگيريم، ۵۰ ميليارد دلار براي واردات كالاهاي غيرضروري و ۲۰ ميليارد دلار براي واردات كالاهاي ضروري نياز است. به گفته وي، مجموع نياز ارزي واقعي كشور ٧٠ ميليارد دلار است كه با احتساب ۱۰ ميليارد دلار هم براي مسافران و... در نهايت ۸۰ ميليارد دلار نياز واقعي كشور است كه ظرف بررسي‌هاي صورت گرفته طي ۱۰ سال اخير به دست آمده كه البته اين رقم‌ها باز هم بيش از ميزان واقعي لحاظ شده است.

مسكن مهرهاي تحويل شده

از 2 ميليون و ۳۰۰ هزار واحد مسكن مهر تاكنون 2 ميليون واحد به متقاضيان واگذار شده و از ۳۰۰ هزار باقيمانده ۱۵۰ هزارتاي آن متقاضي ندارد. از سوي ديگر طرحي كه از آن به عنوان جايگزين مسكن مهر با جامعه هدف اقشار متوسط ياد مي‌شود روي ميز دولت قرار گرفته است. مسكن مهر به روزهاي پاياني خود نزديك مي‌شود. با اين حال به دليل نبود بودجه مناسب بخش عمده سايت‌هاي مسكن مهر فاقد خدمات زيربنايي و روبنايي مناسب است. تا قبل از جهش نرخ ارز عنوان مي‌شد تكميل زيرساخت‌هاي مسكن مهر ۱۱ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان بودجه لازم دارد. با اين حال شركت عمران شهرهاي جديد برنامه‌هايي را براي استفاده از توان بخش خصوصي در تكميل خدمات رفاهي سايت‌هاي مسكن مهر به كار گرفته است.

پيش‌بيني توليد گندم

عباس كشاورز، معاون امور زراعت در وزارت كشاورزي درباره خودكفايي در توليد گندم گفت: پيش‌بيني مي‌كرديم ۱۲ ميليون و ۷۰۰ هزار تن گندم توليد كنيم و به همين ميزان هم انجام شد؛ در نتيجه همچنان نيازي به واردات گندم نداريم و در صورت مازاد، صادرات هم خواهيم داشت. پيش‌بيني اين است كه 2 ميليون و ۷۰ هزار هكتار گندم آبي، 3 ميليون و ۸۰۰ هزار هكتار گندم ديمي، ۷۰۰ هزار هكتار جو آبي، ۹۰۰ هزار هكتار جو ديم و ۱۷ هزار هكتار چغندر پاييزه كشت شود.

قيمت نفت بعد از تحريم

پايگاه خبري وال استريت ايتاليا با اشاره به خروج امريكا از برجام و بازگشت تحريم‌ها نوشت: تحريم ايران مي‌تواند قيمت نفت را در بازارهاي جهاني به ۹۵ دلار براي هر بشكه برساند. تحريم ايران سبب افزايش تا ۳۰ درصدي قيمت نفت در ماه‌هاي آينده خواهد شد. كاهش قابل توجه صادرات نفت ايران سبب افزايش قيمت دو شاخص برنت درياي شمال و وست‌تگزاس‌اينترمدييت و رسيدن آنها به ترتيب به ۸۵ تا ۹۵ دلار براي هر بشكه مي‌شود.

حجم تجارت ايران و هند

سورش پرابو، وزير بازرگاني و صنعت هند دو برابر شدن تجارت دوجانبه با ايران از سطح فعلي ۱۳.۸ ميليارد دلار در پنج سال آينده را پيشنهاد كرده است. گانش گوپتا، رييس فدراسيون سازمان‌هاي صادرات هند اخيرا اظهار كرده كه دولت بايد به مشكلاتي كه در زمينه ارسال محموله‌هاي صادراتي به ايران به دليل تحريم‌هاي امريكا ايجاد شده است، رسيدگي كند. ايران سومين صادركننده بزرگ نفت به هند پس از عراق و عربستان سعودي است. ايران ۱۸.۴ ميليون تن نفت خام در فاصله آوريل ۲۰۱۷ تا ژانويه ۲۰۱۸ به هند صادر كرد. تجارت دوجانبه ميان هند و ايران در سال مالي ۲۰۱۸-۲۰۱۷ به ۱۳.۸ ميليارد دلار در مقايسه با ۱۲.۹ ميليارد دلار در سال مالي پيش از آن افزايش يافت. با اين حال ارزش صادرات هند به ايران تنها ۲.۶۵ ميليارد دلار است در حالي كه واردات اين كشور از ايران ۱۱.۱۱ ميليارد دلار است.

واردات لوازم‌التحرير

۱۳۳۰ تن لوازم‌التحرير در پنج ماهه نخست سال جاري به ارزش بيش از ۹.۵ ميليون دلار به ايران وارد شده است. براساس آمار گمرك ايران، در پنج ماه نخست سال جاري ۱۳۳۰ تن انواع نوشت‌افزار و مواد اوليه آن به ارزش ۹ ميليون و ۵۱۷ هزار دلار وارد كشور شده كه با توجه به ممنوعيت واردات برخي كالاهاي نهايي نوشت‌افزار شاهد افزايش واردات مواد اوليه اين كالاها از طريق گمركات به كشور نيز بوده‌ايم.

كاهش حجم آب‌هاي سطحي

محمد حاج‌رسولي‌ها مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران با بيان اينكه سال گذشته حجم آب‌هاي سطحي كشور 32 ميليارد مترمكعب بود و در دهه ۷۰ حدود ۸۰ ميليون مترمكعب بود، گفت: امسال حجم اين آب‌ها به 25 ميليارد مترمكعب كاهش يافته است. طي سال‌هاي اخير با تغييرات اقليمي شديدي مواجه شده‌ايم، بنابراين تلاش مي‌كنيم بخشي از آب شرب مورد نياز شهرها و روستاهاي كشور را از محل آب‌هاي سطحي موجود تامين و به شبكه فعلي متصل كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون