• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4179 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۸ شهريور

محروميت مادام‌العمر يك ورزشكار به‌خاطر تجاوز

ورزش امريكا همچنان قرباني مي‌گيرد

بحران تجاوز جنسي در امريكا يك موضوع حساسيت‌‌برانگيز است و در سه سال اخير بسيار مورد بحث بوده است. اوج اين داستان مربوط به پزشك سابق تيم ملي ژيمناستيك اين كشور است كه به نظر حداقل صد ژيمناست را در سنين كودكي و نوجواني مورد اذيت و آزار و تجاوز قرار داده بود. حكم 175سال زندان براي لري نصار، اين تصور را به وجود آورد كه سوءاستفاده‌كنندگان از ترس زندان هم كه شده ديگر اين عمل را انجام ندهند. اما اين سكه يك روي ديگر هم داشت و با متحد شدن ژيمناست‌كارهاي امريكايي كه بعضا قهرمان المپيك هم بودند، ساير مردان و زنان قرباني هم اقدام به افشاگري كردند. در امريكا و اروپا دختران و پسراني ادعا كردند كه در كودكي مورد تجاوز مربي‌هاي خود قرار گرفتند. در انگليس اوضاع كمي پيچيده شد و يكي از مربيان آكادمي تيم فوتبال چلسي از سوي 20 پسر متهم به تجاوز شد. باشگاه‌هايي مثل منچسترسيتي و لسترسيتي هم وارد اين بازي شدند و مربيان آكادمي آنها در سال‌هاي قبل متهم به تجاوز شدند. اين داستان اما تمام‌ناشدني است و هر روز بخش تازه‌اي از آن افشا مي‌شود.

در همين راستا تكواندوكاران امريكايي هم به ژيمناست‌ها پيوستند و مربي مشهور اين كشور را متهم به تجاوز كردند. چهار ورزشكار تكواندو در امريكا از كميته المپيك امريكا و فدراسيون تكواندو اين كشور شكايت كردند. اين ورزشكاران به رسانه‌ها گفتند كه مسوولان كميته المپيك امريكا و فدراسيون تكواندوي اين كشور تعرضات جنسي ضد آنها را توسط دو مربي بسيار معروف كتمان كرده‌اند. در ارديبهشت سال 1397 اعلام شد كه هايدي گيلبرت، مندي ملون، آمبر مينز و گابي جاسلين چهار تكواندوكار امريكايي هستند كه از كميته المپيك امريكا و فدراسيون تكواندو اين كشور به يك دادگاه در كلرادو شكايت كرده‌اند. آنها در شكايت خود تاكيد كرده‌اند كه مسوولان، مربيان و باسابقه‌هاي رشته تكواندو امريكا كه بايد ضمن آموزش تكواندو به جوانان از آنها حفاظت كنند، به مدت دو دهه از اعضاي تيم المپيك تكواندو امريكا سوءاستفاده جنسي كرده‌اند. در اين شكايت به جين لوپز سرمربي پيشين تيم المپيك تكواندو امريكا و برادرش استيون كه دوبار به قهرماني المپيك دست يافته، اشاره شده است. حالا بعد از گذشت پنج ماه از آن روزها، استيون لوپز تكواندوكار طلايي دو دوره المپيك به دليل مسائل اخلاقي مادام‌العمر از فعاليت در ورزش محروم شد. اين محروميت از سوي سازمان حمايت از ورزشكاران المپيكي و پارالمپيكي اعلام شده است. لوپز كه قهرمان المپيك‌هاي 2000 و 2004 است، در المپيك پكن مدال برنز را به دست آورد. اين ورزشكار براي مدت زمان زيادي رقيب يوسف كرمي بود و او را مدت‌ها در كسب مدال طلا ناكام گذاشت. لوپز با 5 مدال طلاي قهرماني جهان يكي از پرافتخارترين تكواندوكاران تاريخ است و حالا تمام اعتبار او زير سوال رفته است. لوپز يك بار در مورد وضعيت شغلي‌اش بعد از ورزش قهرماني و اوضاع خانواده‌اش و پرورش كودكان گفته بود: «خانواده لوپز دو آكادمي تكواندو در تگزاس دارد كه فقط كار آموزش انجام مي‌دهد. من يكي‌، دو بار در هفته به اين آكادمي‌ها سر مي‌زنم و به روند آموزشي نظارت مي‌كنم. اين شغل پردرآمد است. خانواده‌ها خيلي تكواندو را دوست دارند، چرا كه فرزندان‌شان مي‌توانند از خودشان دفاع كنند. ما براي دو نوبت تمرين در هفته 150 دلار در ماه از شاگردان‌مان مي‌گيريم. اگر 100 شاگرد داشته باشيم، رقم قابل توجهي است.» بعد از اين مصاحبه كه سه سال پيش انجام شده، تعدادي از روزنامه‌نگاران امريكايي از او انتقاد كردند كه چرا تنها به بعد مالي ماجرا فكر مي‌كند و هيچ حرفي از ويژگي‌هاي اخلاقي و ورزشي و قهرمان‌پروري نمي‌زند. لوپز همچنين در آن مصاحبه گفته بود: «فكر مي‌كنم هر چه دارم از خدا دارم. خانواده‌ام خيلي به من كمك كرده‌اند، اما خدا به من بسيار نزديك است و همواره كمكم مي‌كند. اينكه روزنامه‌ها و رسانه‌ها به من توجه مي‌كنند، كار خداست.» اما پشت اين ماسك، او پيش تعدادي از شاگردانش تصوير ديگري دارد. زامپتي يكي از دختراني كه قرباني سوءاستفاده جنسي شده در اين باره به
USA Today گفت: «بعد از همه اين سال‌ها بارها سعي كردم به خانواده‌ام بگويم لوپز آن كسي نيست كه آنها فكر مي‌كنند. حقيقت سرانجام رو شد.» اين دختر زماني كه 10 سال داشت همسايه خانواده لوپز بود و احتمالا از كودكي مورد تعرض او قرار مي‌گرفته.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون